اسماعیلی

یکی از پتانسیل‌های اقتصادی ایران براساس آمارها و داده‌های ثبت شده صنعت معدن و صنایع وابسته به آن است که می‌توان با استفاده از ارزش افزوده بالای آنها به‌نوعی از دلارهای نفتی و اقتصاد تک محصولی مبتنی برآن فاصله بگیریم.

به گزارش ایراسین، این درحالی است که برخی کارشناسان براین باورند هنوز از پتانسیل‌ معادن و صنایع وابسته به آن در اقتصاد کشورمان به خوبی استفاده نشده و لازم است در این شرایط تصمیم‌گیری‌های متفاوتی داشته باشیم تا به اهداف تعیین شده در این زمینه دستیابیم.

داریوش اسماعیلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: براساس آمارهای منتشر شده سهم معادن و صنایع معدنی در اقتصاد ایران ناچیز است و لازم است برای تحقق اهداف اقتصادی تعیین شده این بخش از اقتصاد برنامه‌ریزی منسجم‌تری صورت پذیرد.

اسماعیلی در ادامه افزود: این درشرایط است که بررسی‌های کارشناسی و تخصصی بیانگر استفاده ۱۲ درصدی از پتانسیل‌های معدنی کشورمان است و هنوز فاصله معناداری از بهره‌برداری اصولی از پتانسیل‌های موجود داریم.

وی تاکید کرد: سخن گفتن درباره اهمیت اقتصاد معدن و صنایع وابسته به آن کاربجایی نخواهد برد و از آنجا که برنامه‌ریزی برای این صنعت نیازمند برنامه‌های میان‌مدت و بلند مدت است باید به دقت و اصولی برای رسیدن به اهداف گام برداریم نه اینکه تنها با تصمیم‌گیری‌های مقطعی و دستورالعمل‌های کوتاه مدت بخواهیم تجربه خوشایندی از پتانسیل‌های موجود داشته باشیم.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ۹۵ درصد از معادن فعال و کشف شده فعلی ایران دستاورد اکتشاف‌های گذشته است و این نکته باعث شده تا ارزش افزوده واقعی این صنعت در اقتصاد ایران تجربه نشود درحالی که سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف معادن می‌تواند جایگاه‌بالاتری برای کشورمان در سطح بین الملل ایجاد کند و با تکمیل زنجیره‌های تولیدی بخش‌های مختلف معدنی قطعا می‌توانیم طلای سیاه کشورمان را برای نسل‌های بعدی حفظ کنیم.

اسماعیلی معتقد است هم اکنون واقعیت آماری اکتشاف‌های سطحی نزدیک به ۲۰ درصد است و درباره اکتشاف اعمال خاک کشورمان تقریبا فعالیتی صورت نگرفته و فعالیت‌ها نزدیک به صفر است، درحالی که کشورهای توسعه یافته با سرمایه‌گذاری اصولی و منطقی در بخش اقتصاد اکنون درآمدهای سرشاری از داشته‌های معدنی و صنایع وابسته آن دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران همچنین درباره تکمیل زنجیره تولید معادن نیز به خبرنگار ما گفت: اگرچه در برخی موارد مثل فولاد زنجیره تولید درحال تکمیل شدن است اما نباید فراموش کرد که داشته‌های معدنی ایران تنها سنگ آهن نیست و در بخش‌های دیگر نیز می‌توانیم با استفاده از همین فرمول یعنی تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده بالایی را در ایران تجربه کنیم ودقیق براساس فرمایشات مقام معظم رهبری یعنی اقتصاد مقاومتی و کاهش خام فروشی گام برداریم.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نکته دیگری که می‌تواند تضمین کننده اقتصاد معدنی ایران باشد موضوع خصوصی‌سازی و واگذاری امور به بخش خصوصی است به این دلیل که هرجای پای دولت در اقتصاد و تولید باز شده دستاورد چندانی مشاهده نشده و تنها مشکلات و بدهی‌های انباشته‌شده به اقتصاد کشور تحمیل شده است.

وی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه قانون به صراحت درباره واگذاری و خصوصی‌سازی واقعی معادن تاکید داشته متاسفانه تاکنون دولت‌ها به هردلیل از این امر فاصله گرفته‌اند و قانون را به درستی اجرا نکرده‌اند، اما اکنون مجلس با توجه به شرایط موجود تصمیم گرفته است که در این زمینه گام‌های موثری بردارد و زمینه اجرای صحیح قانون را مهیا کند.

اسماعیلی در ادامه افزود: شاهد مثال ناکارآمدی سیاست‌های دولتی در اقتصاد معدن را می‌توان دربرخی از معادن دید درحالی که با شرایط مساوی اکنون معدنی مثل چادرملو با مدیریت اصولی بخش خصوصی نه‌تنها توانسته برمشکلات کارشکنی آمریکا علیه اقتصاد کشورمان غلبه کند بلکه زمینه رشد و تکمیل زنجیره تولید خود را تجربه می‌کند به همین دلیل تاکید داریم هرچه سریعتر برای دستیابی به ارزش افزوده معادن و صنایع وابسته به آن دولت باید از این بخش بطور کامل خارج شده و به تنها به وظایف نظارتی خود اکتفاء کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران درباره میزان اشتغالزایی معادن و صنایع وابسته به آن نیز گفت: اهمیت اشتغالزایی معادن با توجه به موقعیت‌های جغرافیایی آنها اگرچه در اقتصادغیرقابل انکار است اما نکته حائز اهمیت در این زمینه موضوع پدافند غیرعامل خواهد بود به این دلیل که عموما معادن در مناطق کمتر توسعه یافته قرار دارند و ایجاد اشتغال در این مناطق اصلی‌ترین عامل سکونت در منطقه است.

وی در ادامه اظهار کرد: برای درک بهتر از میزان اشتغالزایی معادن و صنایع وابسته به آن بد نیست توجه داشته باشیم که در صنعتی همچون فولاد به ازای هر یک فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده تقریبا ۱۵ فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد می‌شود حالا اگر پتانسیل‌های معدنی ایران را درنظر داشته باشیم می‌بینیم انبوهی از فرصت‌های شغلی در گروی رونق معادن وصنایع وابسته به آن خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =