گزارش بازار بورس فلزات ایران در ماهی که گذشت

تقاضای جهانی فولاد از ۱درصد رشد سال گذشته به ۷درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده و در سال ۲۰۱۸ نیز ۱٫۶درصد بالا خواهد رفت. این در شرایطی است که وضعیت تقاضای فولاد دنیا در سایر نواحی شامل آمریکا، اتحادیه اروپا، کشورهای در حال توسعه مطلوب بوده و فولادسازان از تقاضا رضایت دارند.

بزرگترین تهدید بخش فولاد در کوتاه مدت شامل سیاست‌های ناپایدار اقتصادی آمریکا و کاهش شتاب رشد اقتصاد چین است. این شرایط در ایران هم در هفته‌های اخیر ملموس تر خواهد بود. پس از چندین هفته نوسان در بازار فولاد، به‌نظر می‌رسد که روند معاملات این فلز در کشور رو به بهبودی می‌رود و در کنار آن تولیدکنندگان بیشتری در بازار حضور می‌یابند. این موضوع نشان می‌دهد که پس از پایان فصل تابستان و افت ناگهانی معاملات، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بار دیگر در این بازار حضور یافتند و معاملات نسبتا مناسبی را در روزهای پایانی مهر ماه رقم زدند.

بهبود به بازار فولاد بازگشت

معاملات فولاد در پایان شهریور ماه با افت قابل ملاحظه‌ای در پی عدم حضور برخی از تولیدکنندگان، مواجه شد. در عین حال برخی از محصولات نیز همچون بیلت و شمش که جزو محصولات نیمه‌ساخته بودند، با وجود دارا بودن متقاضی معامله نشدند. در ابتدای مهر ماه نیز میزان معاملات هفتگی بسیار کمتر از تابستان بود و تولیدکنندگان به‌ویژه مقاطع طویل در این بازار حضور نداشتند؛ اما با گذر از ماه محرم و تابستان، بار دیگر معامله‌گران در بازار فولاد حضور یافتند و انواع محصولات فولادی را در بورس کالا مورد معامله قرار دادند.

درهفته چهارم مهرماه حدود 69 هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 178 هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 169 هزار تن محصول فولادی مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در این میان ورق‌های فولادی بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده بودند. ورق سرد فولاد مبارکه که به‌صورت مچینگ عرضه شد، 50 هزار تن معامله شد.

تختال نیز از سوی شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان به میزان 51 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 59 هزار تن داشت و در نهایت تمامی عرضه تختال به فروش رفت. ورق گرم فولاد مبارکه در حدود 41 هزار تن عرضه و معامله شد. ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود نیز که از سوی فولاد مبارکه عرضه شده بودند، هر یک به میزان 4 هزار و 800 تن و 4 هزار و 600 تن به فروش رفتند. میلگرد به‌عنوان تنها محصول طویل به میزان 3 هزار و 400 تن از سوی تولیدکنندگانی همچون ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان، فولاد کرمان، فولاد آذربایجان و گروه ملی صنعتی فولاد ایران در بورس کالا عرضه شد که تقاضایی در حدود 3 هزار و 700 تن داشت، اما در نهایت 2 هزار 500 تن میلگرد مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

شرکت فولاد مبارکه حدود 101 هزار تن ورق فولادی را در هفته گذشته معامله کرد. فولاد خوزستان نیز توانست 41 هزار تن تختال و شمش فولادی را در بورس کالا به فروش برساند. فولاد هرمزگان نیز 25 هزار تن تختال را در بورس کالا عرضه کرد که توانست تمامی آن را مورد معامله قرار دهد. ذوب آهن اصفهان میلگرد خود را به میزان یک هزار و 600 تن در بورس کالا عرضه کرد که تمامی آن را به فروش رساند.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز یک هزار تن میلگرد کلاف خود را در بورس عرضه کرد که توانست 500 تن از آن را معامله کند. شرکت‌های فولاد خراسان، فولاد کرمان و فولاد آذربایجان نیز جمعا 750 تن میلگرد خود را در بورس کالا عرضه کردند که تنها 310 تن از آن مورد معامله قرار گرفت. شرکت فولاد مبارکه حدود 101هزار تن ورق فولادی را در هفته گذشته معامله کرد. فولاد خوزستان نیز توانست 41 هزار تن تختال و شمش فولادی را در بورس کالا به فروش برساند. فولاد هرمزگان نیز 25 هزار تن تختال را در بورس کالا عرضه کرد که توانست تمامی آن را مورد معامله قرار دهد. ذوب آهن اصفهان میلگرد خود را به میزان یک هزار و 600 تن در بورس کالا عرضه کرد که تمامی آن را به فروش رساند. گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز یک هزار تن میلگرد کلاف خود را در بورس عرضه کرد که توانست 500 تن از آن را معامله کند. شرکت‌های فولاد خراسان، فولاد کرمان و فولاد آذربایجان نیز جمعا 750 تن میلگرد خود را در بورس کالا عرضه کردند که تنها 310 تن از آن مورد معامله قرار گرفت.

پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =