نقدینگی

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران بااشاره به جایگاه صنایع غذایی در افزایش تولید، اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی اعلام کرد: در ایران حدود ۵۰ میلیون هکتار زمین زراعی مناسب وجود دارد که ۲۰ میلیون هکتار از آن زیرکشت است و سالانه بیش از صد میلیون تن موادغذایی در کشور تولید می شود که همین امتیازی قابل توجه برای رونق و توسعه صنایع غذایی کشورمان است.

به گزارش ایراسین، دکتر مهدی کریمی تفرشی در این زمینه گفت: علی‌رغم اینکه امتیازات بالایی در این صنعت برای کشورمان وجود دارد، متاسفانه مشکلاتی باعث شده تا این امتیازات از بین رفته و دستاورد بالایی برای اقتصاد ایران زمین ایجاد نشده باشد.

تفرشی معتقد است یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند زمینه توسعه رقابت‌پذیری صنایع غذایی در ایران را فراهم کند، دسترسی به مواد اولیه باکیفیت و قیمت مناسب است. درحالی که صنایع تبدیلی و غذایی ایران از این نظر دچار مشکل شده‌اند.

وی در ادامه افزود: مشکل از اینجاست که به دلیل مشکلات اقتصادی طی سنوات اخیر قدرت اقتصادی تولیدکنندگان و نقدینگی آنها را به حداقل خود رسانده و در نهایت چون محصولات کشاورزی مورد نیاز اغلب به صورت فصلی هستند، تولیدکننده نمی‌تواند در موعد مناسب نسبت به تامین نیازهای خود اقدام کند.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران تاکید کرد: این معضل باعث شده تا رفته رفته قدرت تولید در واحدهای تولیدی کاهش یافته و در نهایت بجای اینکه امتیازات ایران عامل رونق صنعت شده باشد مشکلات زمینه تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکار شدن فعالان این عرصه را فراهم کرده است.

تفرشی درباره اثرگذاری تحریم‌ها در صنعت غذایی نیز به خبرنگار ما گفت: عمده‌ترین مشکلی که تحریم‌ها برای صنعت غذای ایران ایجاد کرده است موضوع تامین مواد اولیه از تولیدکنندگان خارجی است به این دلیل که این تولیدکنندگان تقریبا تمایلی برای انعقاد قراردادهای بلند مدت و اعتباری با ایران ندارند و همه چیز باید به صورت نقدی و موردی انجام شود.

تفرشی معتقد است عدم ارتباط بانکی ایران با سایر کشورها و همچنین فعال نشدن کانال مالی اتحادیه اروپا باعث شده تا این مشکل دو چندان شده باشد. به این دلیل که معاملات خارجی نقدی و نوسان‌های مقطعی نرخ ارز بلای جان تولید در عرصه‌های مختلف از جمله صنایع غذایی شده است.

به گفته تفرشی  در حال حاضر نحوه تخصیص ارز به واردات مواد اولیه، از دغدغه‌های اصلی فعالین اقتصادی به‌ویژه صنعت غذا است و از آنجا که بسیاری از مواد اولیه صنایع غذایی وارداتی هستند به نوعی پتانسیل‌های صنعت غذای ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است. به عنوان مثال مهد ادویه جات کشور هندوستان است و تولیدکنندگان چاره‌ای جز واردات از این کشور ندارند.  

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران درباره میزان خودکفایی ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز تولیدکنندگان صنایع غذایی نیز به خبرنگار ما گفت: متاسفانه علیرغم پیشرفت‌های بسیاری که در صنعت و تکنولوژی کشور صورت گرفته، هنوز درپاره‌ای از موارد ناچار به واردات ماشین آلات و دستگاه‌ها از سایر کشورها هستیم از این رو نبود ارتباطات بانکی به نوعی نوسازی و تجهیز کارخانه‌ها را نیز با چالش روبرو کرده است. به عنوان مثال در بخش بسته‌بندی وابستگی‌هایی وجود دارد.

وی ضمن اشاره به اثرگذاری قیمتی این روند در قیمت‌تمام شده محصولات نیز تاکید کرد: رقابت موجود در بازارهای خارجی و عدم کشش بازارهای داخلی باعث این نکته شده که تولیدکنندگان بعضا قدرت رقابتی خود را از دست داده باشند و همین نکته در نهایت منجر به کاهش تولید و زیان‌ده شدن این واحدهای تولیدی خواهد بود یا اینکه در بخش کیفیت اثرگذار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =