فولاد خراسان

برای اولین بار از زمان راه اندازی واحد اکسیژن شماره دو در مجتمع فولاد خراسان به همت و تلاش همکاران واحد گازرسانی عملیات دیفراست پلنت انجام شد.

به گزارش ایراسین، رضا قربانی، مدیر پشتیبانی فنی، انرژی و سیالات شرکت فولاد خراسان، اظهار کرد: با توجه به اینکه دمای داخل پلنت اکسیژن به حدود منفی ۱۹۰ درجه می رسد به مرور زمان نفوذ رطوبت و دی اکسید کربن موجود در هوا به درون سیستم باعث ایجاد یخ زدگی در قسمت‌های مختلف به خصوص مبدل‌های حرارتی و نهایتاً گرفتگی و کاهش راندمان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از انجام این عملیات را فلاشینگ کامل پلنت و حذف دی‌اکسید کربن و رطوبت موجود در قسمت های مختلف پلنت است، افزود: محدودیت‌های تامین گاز صنایع در فصل سرما به دلیل برودت هوا به فرصتی برای انجام عملیات دیفراست پلنت بدل شد، به طوری که با گذشت ۵ سال از راه اندازی واحد اکسیژن شماره ۲ برای نخستین بار این عملیات توسط همکاران با تجربه و دارای مهارت انجام شد تا فرصتی برای انتقال دانش خود به همکاران جدید الاستخدام باشد.

به گزارش ایراسین، علیرضا حمیدزاده، رئیس گازرسانی شرکت فولاد خراسان در تشریح این فرایند، گفت: این عملیات با استفاده از ارسال هوا به داخل برج تقطیر، مبدل های حرارتی، کلیه مسیرهای منتهی به ترنسمیترهای فشار، فلو، سطح و خطوط آنالایزرها و تخلیه آن به محیط از طریق تنظیمات مربوط به ۱۸۰ عدد شیردستی و پنومات انجام شد.

وی افزود: مراحل این فرایند شامل توقف واحد، تخلیه کلیه سیالات موجود، دیفراست و استارت مجدد پلنت و سردسازی آن تا دمای منفی ۱۹۶درجه و تولید اکسیژن، نیتروژن و آرگون با خلوص مورد نظر در مدت زمان ۱۵ شبانه روز است. هم زمان با انجام فرایند دیفراست حدود ۸۰ عدد شیر اطمینان، گیج فشار و دما، باز و به آزمایشگاه جهت کالیبراسیون ارسال شد.

حمیدزاده یادآور شد: درپی شیوع بیماری کرونا، این واحد صنعتی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و کمک به سلامت جامعه، افزایش تولید اکسیژن مایع را در دستور کار قرار داده است و هر ماه اکسیژن تولیدی مازاد شرکت را برای رفع نیاز بیمارستان‌ها اختصاص می‌دهد.

گفتنی است واحد اکسیژن شماره ۲ فولاد خراسان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =