افشین کلاهی

نایب رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: اگرچه قوانین مخل کسب و کار بسیاری در کشور وجود دارد اما راه اصلی توسعه صادرات از سیاست می‌گذرد با این حال بهترین کاری که می‌شود برای توسعه صادرات انجام داد، تمرکز بر تولید کالا و خدمات بر اساس مزیت‌های موجود است.

افشین کلاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین به مناسبت روز ملی صادرات اظهار کرد: صادرات ایران طی سالیان گذشته با مشکلات متعددی مواجه بوده است اما به طور عمده می‌توان سه مشکل را به عنوان چالش‌های اخیر صادرات در سال‌های اخیر مطرح کرد.

وی افزود: یکی از موانع اصلی صادرات، نحوه تولید کالا و خدمات در کشور است. ما همیشه به دنبال تولید با سیاست جایگزینی برای واردات بوده است اما علی‌رغم حمایت‌های بسیار چندان در این مسیر موفق نشدیم. بهتر است برای تولید به دنبال مزیت‌های نسبی یا رقابتی کشور در تولید کالاها و خدمات باشیم و برمبنای آن اقدام به تولید محصول کنیم.

نایب رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه ایران باید جایگاه مناسبی را رد زنجیره ارزش جهانی برای کالاهای خود پیدا کند، گفت: لازم است برای صادرات برنامه ریزی داشته باشیم و با استراتژی مناسب کالای مورد نیاز صادراتی را تولید کنیم.

کلاهی اضافه کرد: مانع دوم برای صادرات، نبود روابط بین المللی مناسب است. در امر صادرات اولین نکته نمایان برای هر کالا، کشور سازنده آن کالا است. متاسفانه ساخت ایران بودن یک محصول ارزشی برای آن کالا ایجاد نمی‌کند. ایران در سال‌های اولیه انقلاب با آمریکا و در دهه اخیر هم با دنیا رابطه خوبی نداشته است. برند ایران در دنیا وضعیت مناسبی ندارد و به همین دلیل صادرات کالا در این فضای رقابتی برای صادرکنندگان ایرانی دشوار است.

وی ادامه داد: اخیرا هم به دلیل تحریم‌ها، روابط بانکی به شدت پیچیده و سخت شده و این مسئله هم در میان مشکلات موجود مزید بر علت شده است. با این وضعیت حتی اگر تحریم‌ها از همین فردا برداشته و ارتباط ما دنیا به صورت کامل آغاز شود، سال‌ها طول می‌کشد تا برند ایران به جایگاه خود بازگردد.

نایب رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در حال حاضر بهترین کاری که می‌شود برای توسعه صادرات انجام داد، تمرکز بر تولید کالا و خدمات بر اساس مزیت‌های موجود است. همچنین باید تلاش کنیم تا با مشارکت در کشورهای دیگر کالاهای خود را صادر کنیم.

کلاهی خاطرنشان کرد: اگرچه قوانین مخل کسب و کار بسیاری در کشور وجود دارد اما راه اصلی توسعه صادرات از سیاست می‌گذرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =