اخوان مقدم

عضو کمیته کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بیکاری حجم گسترده‌ای از مردم اصفهان را عاصی کرده است و دولت در تعیین دستمزد کارگران غیررسمی دخالت می کند.

اکبر اخوان مقدم،عضو کمیته کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان، در گفتگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به اینکه یکی از عوامل اصلی رشد بیکاری در اصفهان عدم حمایت قانون کار از کارگران غیررسمی و کارفرماهای کارگاه های کوچک است، اظهار کرد: امروز با بخشی عظیمی از کارگرانی مواجهیم که کارفرماها توان پرداخت حقوق اداره کار را به آنها ندارند و بیشتر برپایه قراردادهای توافقی یا استاد شاگردی مشغول به کارند که این مدل کار کردن از نظر اداره کار تخلف و تامین اجتماعی اجازه نمی دهد آنها حتی با پول خودشان هم بیمه شوند و زمینه را برای شکایت کارگران فراهم می‌سازند.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد اشتغال بر روی دوش کارگاه‌های کوچک است که به خاطر عدم حمایت قانونگذار یا مجبور به تعطیلی کارگاه‌های خود شده اند یا اینکه تن به اشتغال افراد کمتری می دهند که این روش محاسبه حقوق اداره کاری غیراصولی است چراکه در کشورهای دنیا معدل میانگین حقوق را محاسبه و ۵۰ درصد از آن را به عنوان حداقل حقوق اعلام می‌کنند در صورتی که در ایران میانگین حقوق را حداقل می‌دانند.

دخالت های دولت عامل ضایع شدن حقوق کارگران غیر رسمی
عضو کمیته کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: برای حمایت از اشتغال های غیر رسمی  باید به پرداخت پایین‌تر از حداقل حقوق صورت قانونی بدهند، تا همه کارگران بتوانند مشمول بیمه شوند. بیکاری حجم گسترده‌ای از مردم اصفهان  را عاصی کرده است به گونه ای که افراد حاضرند برای امرار معاش، با هر نوع دستمزد بر سرکارحاضر می شوند.
وی اضافه کرد: هنگامی که کارگر مجبور به کار در یک کارگاه شود  و حق انتخاب و آزادی عمل را از او بگیریم، استثمار شده است؛ نه اینکه یک کارگر با علم بر اینکه چه مقدار حقوق دریافت می‌کنند و شرایط کار چگونه است، با کارفرما ادامه همکاری می دهد.

دخالت دولت در امر تعیین دستمزد؛ عامل ضایع شدن حقوق کارگران غیررسمی
اخوان مقدم علت ضایع شدن حقوق کارگران غیررسمی را  دخالت‌های دولت در امر تعیین دستمزد دانست و گفت: اکنون حدود یک سوم کارگران رسمی، یک سوم کارگران غیر رسمی و یک سوم نیروی انسانی فعال در جامعه را بیکاران تشکیل می‌دهند که در صورت تصویب قانون برای بیمه کارگران غیر رسمی(کارگرانی که زیر اداره کاری حقوق دریافت می‌کنند) آمار بیکاری و کارگران بدون بیمه بسیار کم می شود.
وی گفت: اگر این فرضیه که مردم به ویژه متخصصان دانش فنی و مهندسی، با حداقل حقوق اداره کاری هم حاضر به کار نیستند را مدنظر قرار دهیم؛ پس علت مخالفت اداره کار با تفاهم نامه‌های کاری بین کارفرما و کارگر و شکل کار به صورت استاد و شاگردی چیست؟
عضو کمیته کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان که اختصاصی روی حوزه کارگران غیررسمی فعالیت دارد با تکیه بر یک فرضیه روانشناسی، دلیل تحقیر شخصیت کارگران را ناشی از نوع نگاه و رویکرد قانون کار و مدافعان آن  ذکر کرد و افزود: همواره مدافعان کارگران به منزله دفاع از حقوق آنها به عنوان جنس ضعیف یاد کرده و در اذهان عمومی جا انداخته که حقوقش استثمار شده، توان دفاع  ندارد و نیازمند  حمایت است و این مسائل باعث شده که از شخصیت و هویت کارگر چیزی باقی نماند.
وی با استناد به امار مرکز پژوهش های مجلس، کل جمعیت کارگران در کشور را ۲۳ میلیون نفر و تعداد  کارگران غیررسمی  را ۱۰ میلیون نفر ذکر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =