دکتر سبحانی

مرد سال صنعت فولاد ایران گفت: هنر صنعت گران و فولاد مردان ما باید این باشد که به خوبی این چالش ها را مدیریت کرده و از عهده آن بر بیایند. چالش ها امروزه در زمینه محیط زیستی، آب و گازهای گلخانه ای، شرایط بین المللی هستند که هر کدام به نوبه خود می تواند مانع و بازدارنده باشد.

به گزارش ایراسین، بیست و یکمین دوره سمپوزیوم فولاد کشور در سال 97 به مدت دو روز در جزیره کیش برگزار شد و پس از مدت دو روز در مراسم اختتامیه امسال طی اقدامی از طرف کارشناسان و مسئولان امر بهرام سبحانی با 35 سال سابقه مدیریت به عنوان مرد سال صنعت فولاد کشورمان انتخاب شد و همین مسئله سبب شد که در گفتگویی با وی به پای سخنانش بنشینیم که ماحصل آن در ادامه می آید؛

به عنوان مرد سال 97 در صنعت فولاد انتخاب شدید، ابتدا بفرمایید چه احساسی دارید و بگویید چگونه از این عنوان حراست خواهید کرد؟

بنده تشکر می کنم از کسانی که این انتخاب را داشتند. این اولین بار بود که انتخاب یک عنوان را به حاضرین در سمپوزیوم واگذار کردند و جمعی که در این سمپوزیوم حاضر بودند اینگونه تشخیص دادند و من از آن ها تشکر می کنم، حتما افراد شایسته زیاد هستند در کشور در صنعت فولاد. پارامترهای زیادی را برای این انتخاب مد نظر قرار می دهند و من بیش از 35 سال سابقه کار در حوزه فولاد در واحدهای مختلف و کوچک و بزرگ را دارا هستم و خداوند هم یاری کردند و توفیقاتی را در این زمینه داشتم و امیدوارم بتوانم این امانت را به خوبی حفظ کنم و در این مسیر حرکت نمایم.

چه صحبتی دارید برای صنعت گران و فولادسازان ایران در شرایطی که دغدغه های زیادی برای آن ها وجود دارد، دغدغه هایی از آب و محیط زیست و توسعه ناهمگون. باید چه کنند تا سیر خوبی را شاهد باشیم؟

صنعت فولاد برای کشور ما صنعت نسبتا جوانی است و ما 50 سال سابقه در این امر داریم ولی با همین عمر کوتاه هم صنعت فولاد در کشور رشد خوبی کرده و چالش های زیادی را هم داشته و پس از این هم خواهد داشت. هنر صنعت گران و فولاد مردان ما باید این باشد که به خوبی این چالش ها را مدیریت کرده و از عهده آن بر بیایند. چالش ها امروزه در زمینه محیط زیستی، آب و گازهای گلخانه ای، شرایط بین المللی هستند که هر کدام به نوبه خود می تواند مانع و بازدارنده باشد ولی خوشبختانه تکنولوژی همه این ها را حل کرده، امروز در صنعت فولاد بحث مصرف آب و آلایندگی کاملا حل شده و مدیریت شده، قطعا آن هایی که می خواهند در این زمینه کار بکنند و سرمایه گذاری داشته باشند باید به این نکته توجه کنند و با استفاده از تکنولوژی روز بهترین راهکار را برگزینند.

سمپوزیوم بیست و یکم را چگونه دیدید؟ برگزاری این همایشات چقدر می تواند در انتقال دانش و تکنیک های جدید موثر باشد؟

سمپوزیوم هر ساله 2 بخش دارد؛ یک بخش مربوط به مقالات و محققین است و کسانی که بصورت علمی در صنعت فولاد تحقیق دارند چه افرادی که دانشگاهی هستند و چه آن هایی که سال ها در فولاد تجربه بهره برداری دارند، این ها می آیند مقالات را می گویند، دستاوردها و نوآوری های جدید و مطالعات و کارهایی که در این زمینه کرده اند را بیان می کنند و این یک نوع نشر و انتقال دانش هست از آن هایی که دانش را به دست آوردند به آن هایی که نیاز به این دانش دارد. بخش دیگر سمپوزیوم نمایشگاه جانبی سمپوزیوم است که هر ساله در این نمایشگاه شرکت هایی که در زنجیره فولاد تامین کننده تجهیزات و کالا هستند خودشان و توانمندی هایشان را ارائه می دهند، هر سال هم شاهد این هستیم که چیزهای جدیدی در نمایشگاه ارائه می شود. سمپوزیوم رو به رشد است و هم آمار کمی و هم آمار کیفی که انجمن آهن و فولاد ایران بعد از سمپوزیوم تهیه می کند گویای این امر است.

شما اولین جشنواره بومی سازی را پایه گذاری کردید و در ماه پیش برگزار شد و آنجا قول دادید تلاش می کنید روز ملی فولاد را در تقویم به عنوان یک روز موثر ثبت کنید، این کار به کجا رسید و آیا باز هم چنین جشنواره ای را شاهد خواهیم بود؟

این اولین جشنواره بود و باید ادامه داشته باشد بخصوص با توجه به استقبالی که از سوی کسانی که در صنعت بومی سازی فعال بودند شد ما مسمم شدیم که حتما این را ادامه دهیم و هر ساله برگزار کنیم. در رابطه با روز ملی فولاد همه کشورهایی که 1-2 میلیون تن در سال تولید دارند هم چنین روزی را در تقویم ملی ثبت کرده اند و برای ما این کار خیلی هم دیر شده، چون ما امروز با 25 میلیون تن تولید و 33 میلیون تن ظرفیت که جزء رده دهم جهان در صنعت فولاد هستیم چنین روزی را نداریم و باید خیلی زودتر از این ها روز و چه بسا هفته ای با این نام در تقویم مشخص می شد که مغفول مانده. ما روزی را تعیین کردیم و درخواست دادیم که مناسبت هم داشت و اعلام کردیم به مسئولان دولت، درخواست در شورایی مطرح می شود و خیلی امیدواریم که تصویب شود و آن روز در تقویم ملی ایران به نام روز ملی فولاد ایران ثبت شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =