گروه صنعتی انتخاب الکترونیک- اسنوا-لوزام خانگی- کارگر-کارخانه-کارگر کارخانه

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی گفت: موافق ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور مشروط به انتقال فناوری‌های نوین و برتر هستیم.

به گزارش ایراسین، حمیدرضا غزنوی در نشست خبری با تشریح وضعیت تولید لوازم خانگی افزود: ما به دنبال انحصارگرایی و بستن مرزها به روی سرمایه‌گذاری خارجی نبوده و طالب تحریم‌ها نیز نیستیم.

وی با بیان اینکه ما طرفدار جذب سرمایه‌گذاری خارجی مشروط به واردات فناوری به کشور هستیم، تاکید کرد: امروز نباید در حوزه‌هایی که به خودکفایی رسیدیم، اجازه دهیم که سرمایه‌گذاری خارجی شکل بگیرد، بلکه در جاهایی که توان لازم وجود نداشته یا تحریم‌ها اجازه دستیابی به آنها را نداده بود، باید وارد شوند.

این مقام صنفی تاکید کرد: باید منافع ملی در اولویت قرار بگیرد، این در حالی است که در سال‌های گدشته هیچ برند خارجی، سرمایه‌گذاری به قصد صادرات نداشته است.

وی تصریح‌کرد: باید برای سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه استراتژی داشته باشیم و بخصوص باید این سرمایه‌گذاری‌ها به سمت قطعه‌سازی هدایت شود.

غزنوی بیان‌داشت: اگر در سال‌های گذشته برندهای خارجی به گونه‌ای در کشورمان سرمایه‌گذاری کرده بودند که منجر به انتقال فناوری شده بود، دیگر به راحتی کشورمان را ترک نمی‌کردند.

وی تاکید کرد:‌ ورود هرگونه سرمایه‌گذرای به کشور باید به انتقال دانش فنی جدید و استفاده از نیروی کار داخلی مشروط شود، در این راستا پیشنهاد این انجمن سرمایه‌گذاری در حوزه قطعات لوازم خانگی است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ادامه‌داد: صادرات قطعات راحت‌تر از صادرات کالای ساخته شده کامل است، زیرا قوانین و مقررات راحت‌تری داشته، لجستیک مورد نیاز آن فراهم است و منابع انسانی و انرژی ارزان‌قیمت به این منظور در اختیار داریم.

وی تصریح‌کرد:‌ جذب هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی نباید منجر به از بین رفتن مقیاس اقتصادی بنگاه‌های داخلی شود.

غزنوی با اشاره به اهمیت موضوع مقیاس اقتصادی در تولیدات، اظهار داشت: در مقوله‌ای همچون کمپروسور یخچال که نیاز سالیانه ما بین ۲ تا سه میلیون دستگاه است، سرمایه‌گذاری داخلی به صفه نیست، اما می‌توان خارجی‌ها را مجاب به تولید در کشورمان کرد تا حتی از همین جا به دیگر کشورها صادرات داشته باشند.

وی یادآور شد:‌ در سال‌های گذشته سیاست غرب، بلاتکلیف گذاشتن صنعت ما بوده و حتی این مساله از سوی مسئولان این کشورها به دفعات مطرح شده است، بر این اساس استراتژی صنعتی ما باید به گونه‌ای باشد که ریسک بازگشت تحریم‌ها را کم کند.

استخراج نیازمندی‌های سرمایه‌گذاری صنایع خانگی

این مقام صنفی در ادامه به استخراج نیازمندی های صنعت لوازم‌خانگی به سرمایه‌گذاری اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد: ‌این موارد در شورای سیاستگذاری صنعت لوازم‌خانگی کشور نیز ابلاغ شود.

صنعت لوازم خانگی انحصاری نیست

وی با اشاره به حضور حدود یک‌هزار و ۵۰۰ شرکت تولیدکننده لوازم‌خانگی در کشور، انحصاری بودن این صنعت را تکذیب کرد، اما گفت: باید زمینه صادرات این کالاها فراهم شود و در این صورت شرکت‌ها مجبور به ارتقای بیشتر کیفیت تولیداتشان هستند.

غزنوی خاطرنشان‌کرد:‌ برآوردها حاکی است نیاز داخلی به پنج کالای بزرگ یخچال فریزر، ساید، تلویزیون، اجاق گاز و ماشین لباس‌شویی بین ۷.۲ تا هشت میلیون دستگاه در سال است.

وی گفت:‌ سال گذشته پنج میلیون و ۹۶۹ هزار و ۱۴۰ دستگاه از این محصولات تولید شد که در هم‌سنجی با سال ۹۸ رشد ۷ ۸درصدی داشته است و بقیه نیاز بازار نیز از محصولات قاچاق تامین شد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی تاکید کرد: اگر شرایط برای کاهش کالای قاچاق فراهم شود، تولید داخلی قادر به جایگزینی کالاهای قاچاق است و در ادامه حتی شرایط برای صادرات فراهم خواهد شد.

به گفته وی، ظرفیت سالیانه بازار داخلی لوازم خانگی ۶ میلیارد دلار است که ۲ میلیارد دلار آن را کالاهای قاچاق تشکیل می‌دهد، در این زمینه بررسی‌ها حاکی است فقط از ۲ بندر جنوبی کشور روزانه سه هزار خودروی شوتی (قاچاق‌بر) کالای قاچاق جابه‌جا می‌کنند.

غزنوی از آمادگی این انجمن برای همکاری با سازمان ملی استاندارد برای اعمال استانداردهای سختگیرانه‌تری روی محصولات لوازم خانگی خبر داد و مدعی شد:‌ کیفیت تولید بسیاری تولیدات لوازم‌خانگی در کشورمان از نمونه‌های مشابه اروپایی بیشتر است.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: امروز در موضوع فناوری تولید یخچال ساید، ماشین لباس‌شویی و اجاق گاز هیچ چیزی از دنیا کم نداریم، اما در برخی قطعات نیازمند سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی هستیم.

قیمت‌گذاری دستوری

وی منکر وجود قیمت‌گذاری دستوری در لوازم خانگی شد و گفت:‌ قیمت‌گذاری محصولات این صنعت ضوابطی دارد که شرکت‌ها بر همان اساس به تعیین قیمت می‌پردازند، اما دولت بر قیمت‌ها نظارت دارد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی درخصوص گرانی قیمت‌ها نیز گفت: افزایش ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد، گران شدن قیمت جهانی مواد اولیه، کنترل کرونا در برخی کشورها که امروز تولید و تقاضا برای مواد اولیه را افزایش داده، همچنین افزایش نرخ ارز (۶ برابر نسبت به سال ۹۷) سبب شده تا افزایش قیمت‌ها را شاهد باشیم.

وی بیان‌داشت: ‌در این زمینه هرچند درآمدهای افراد پایین است، اما می‌توان با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت زمینه خرید را فراهم کرد.

پارسال بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شد که این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۷۸ درصدی داشته است، این درحالی است که برندهای خارجی از ایران رفته وتولید کنندگان با تکیه بر ظرفیت های داخلی توانستند این جهش را محقق کنند.

برای سال ۱۴۰۰ نیز افزایش تولید در مقایسه با سال ۹۹ و همچنین صادرات محصولات لوازم‌خانگی برنامه‌ریزی شده است.

پیش از این «کیوان گردان» مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: امسال با افزایش تیراژ تولید به دنبال حضور در بازارهای صادراتی هستیم.

وی خاطرنشان‌کرد: صنعت لوازم‌خانگی گردش مالی ۶ میلیارد دلاری دارد، اکنون ۳۰۰ هزار اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم در این صنعت تحقق یافته و ۵۰۰ بنگاه تولیدی نیز مشغول فعالیت هستند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =