• ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
  • کد خبر: 15328
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

انتخابات در ایران رویداد بسیار مهمی است و روی خیلی چیز ها اثر می گذارد شاید تصور شود که خب این در همه کشور ها وجود دارد، درست نکته همینجاست که در ایران علاوه بر این که پس از انتخابات چه کسی قدرت را به دست می گیرد.

به گزارش ایراسین، انتخابات در ایران رویداد بسیار مهمی است و بر خیلی چیزها اثر می‌گذارد. شاید تصور شود که خب این در همه کشورها وجود دارد. درست نکته همینجاست که در ایران علاوه بر این که پس از انتخابات چه کسی قدرت را به دست می‌گیرد، خود نقش انتخابات هم مهم‌ است و تاثیر بسیاری بر فضای اقتصادی و اجتماعی جامعه می‌گذارد. به طور سنتی شاهد هستیم که در یک مقطع کوتاهی پیش از انتخابات یک خوشبینی در سطح اقتصادی رخ می‌دهد که بخش زیادی از آن ناشی از رویدادهایی است که به وقوع نمی‌پیوندند.

معمولا پیش از انتخابات قیمت ارز کمی کاهش می‌یابد، تورم نقطه به نقطه نسبتا پایین می‌آید و شاخص‌ها رشد اقتصادی نشان می‌دهند در حالی که اگر دقیق‌تر نگاه کنیم می‌بینیم که شاید هیچ‌ اتفاق پایه‌ای و اساسی در اقتصاد رخ نداده و صرفا بیان برخی سخنان درباره برخی اقدامات کوتاه مدت باعث این نتایج شده و چون به مرور زمان و در هر دوره از انتخابات بارها و بارها این اقدامات رخ داده، اقتصاد عادت کرده است که در زمان انتخابات رفتار خوشبینانه‌ای از خود نشان دهد.

در مورد بازار بورس هم همینگونه است و می‌توان انتظار یک خوشبینی و رشد شاخص کل را هم داشت که باعث دیدن روزهای سبزتر در بازار می شود. اگر بخواهیم کمی دقیق تر وضعیت بازار بورس پیش از انتخابات را بررسی کنیم، باید چند رویداد مهم را نیز در نظر گرفت.

اصلاح شدید شاخص در سال گذشته پیش بینی وضعیت بورس پیش از انتخابات ۱۴۰۰

آنقدر در ماه‌های پایانی سال ۹۹ بازار بورس اصلاح شد و آنقدر پایین آمد که در واقع هم اکنون به کف خود رسیده و اگر عوامل دیگر از جمله تورم و وضعیت کلی اقتصاد را هم در نظر بگیریم باید گفت که هم اکنون خیلی از شرکت‌های بورسی ارزانتر از ارزش واقعی‌شان معامله می‌شوند بنابراین می‌توان انتظار داشت که اندکی رشد را در وضعیت سهام مشاهده کنیم. البته بدبینی که سال گذشته در این خصوص رخ داد هم باعث می‌شود که از طرف دیگر این ارزندگی، نقدینگی زیادی جذب نکند و رشد انتظاری واقعا اندک باشند.

وقتی در اقتصاد همه چیز به طور متوسط ۵۰ درصد در سال گرانتر می‌شود، چطور نباید انتظار رشد شاخص بورس را داشت؟ بنابراین شاخص بورس دست کم در هر ماه باید پنج درصد رشد داشته باشد که تنها تورم 50 درصدی سال را پوشش دهد.

حمایت از بورس پیش بینی وضعیت بورس پیش از انتخابات ۱۴۰۰

اقدامات حمایتی دولت از بورس از جمله اجازه دادن به بانک ها و موسسات برای تزریق پول به بازار نیز باعث رشد آن می‌شود؛ اگرچه این رشد تورم زاست اما این تصمیم گرفته شده است.

برجام و ارتباط درست با دنیا

هرچه ارتباط و تعامل شرکت‌های ایرانی با دنیا بهتر باشد، شرایط برای رشد آنها نیز بهتر فراهم می‌شود و چون در حال حاضر این امکان در حال فراهم شدن است، می‌توان انتظار رشد بازار ناشی از احیای برجام یا حتی ناشی از خوشبینی نسبت به برجام را داشت.

خوشبینی پیش‌بینی وضعیت بورس پیش از انتخابات ۱۴۰۰

همانطور که در ابتدا بیان شد، خوشبینی به وقوع پیوسته به تنهایی می‌تواند بار رشد بازار را به دوش بکشد. همه این عوامل در نهایت باعث یک رشدی در بازار می‌شود. این رشد حتی ممکن است کاذب باشد ولی می توان انتظار آن را داشت.

یادداشت از: معین صادقیان؛  کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =