گرانی

به گزارش ایراسین، این روزها در جریان اتفاقاتی که در کشور در حوزه اقتصادی در جریان است و متاسفانه افسار گسیخته قیمت ها سبب فشارهای بی اندازه برای گذران زندگی به مردم و اقشار مختلف شده است و این در حالی است که مسئولان در بی خبری و بدون در نظر گرفتن این شرایط و راه و حلی برای برون رفت از این شرایط هستند.

 سبد غذایی محروم از سلامتی

این روزها قیمت دلار یقه اقتصاد را گرفته و بدجور فشار می دهد با این شرایط وقتی پله های ترقی دلار هر روز خودی نشان می دهند برخی معتقدند اگر حتی خط فقر را دو متر جابه جا کنند باز هم بسیاری زیر آن قرار می گیرند و تعدادی هم توی چاله چوله های نداری ترجیح می دهند سفره هایشان از اقلام ضروری پر شود حتی اگر ماست و شیر و لبنیات و خیلی چیزهای دیگر جایشان خالی باشد. این روزها سبد تغذیه مردم هر روز لاغر تر دیروز می شود و گرانی هر روز چاق تر از روز قبل .

با تمام اینها گرانی بدون توجه به آمار و ارقام، سرخوشانه راه خودش را طی می کند و اگر در مقابلش با راهکارهای درست و قابل اجرا ایستادگی نشود، کمر مردم را خواهد شکست.

در شهر خبری هست، نیست؟ !

مغازه ها شاهدان خوبی هستند که در شهر خبری نیست. بسیاری از فروشگاهها خالی تر از همیشه روزگارشان را گذران می کنند. مرد میانسالی که مشغول جدا کردن سیب زمینی از صندوق چوبی مغازه سبزی فروشی است سعی می کند از بین سیب زمینی های پشندی داخل جعبه سالمتر ها را جمع کند می گوید:گفتند قیمت شیر گران شده مردم دیگر شیر نخوردند. آمده ام گوجه بخرم می گویند از ترکیه آمده قیمتش دو برابر است. گفتیم: اگر گوجه فرنگی را از سفره و سبد غذایی خود حذف کنیم هیچ اتفاقی نمی افتد. گفتند ماست گران شده گفتیم خوب کنار پلوهایمان ماست نمی گذاریم. گفتند سبزی کیلویی ۱۵۰۰ تومان ترجیح دادیم با چیپس و خلال سیب زمینی روزگار بگذرانیم، اما دیگر نمی توانم از صبحانه بچه ها بگذرم. باید پنیر را بخرم هر چند بدون گردو باشد.

فروشنده در مقابل اعتراض مرد سکوتش را می شکند و نمی تواند دوام بیاورد می گوید:بابا جان حال ما هم بهتر از تو نیست امروز یک قیمت است و فردا یه قیمت دیگر. می رویم میدان می گویند قیمت قارچ دو برابر شده. مردم به ما معترض می شوند نمی دانند ما خودمان یک واسطه جزئی هستیم.

گرانی حالا پایین و بالای شهر را نمی شناسد؛ سر از همه جا درآورده چه یک بقالی از عهد بوق باشد چه سوپر تازه به دوران رسیده و شیک، این قیمتها هستند که بر اسب گرانی می تازند و می تازند.

مردم دست به گریبان قیمت ها

روزگار بدجور بر چهره پیرزن خط انداخته و وقتی از گرانی حرف می زند خطوط تازه و قدیمی دست به دست هم می دهند تا پرتره ای از نگرانیهایش را نشان دهند. می گوید: وقتی شیر پلاستیکی و یا همان نایلونی که بیش از نصف آن آب است هر روز قیمتش بالا می رود و تخم مرغ و مرغ هم سر به فلک کشیده اند من با یک حقوق بازنشستگی چطور زندگی کنم؟ خدا به داد آنهایی برسد که کرایه خانه هم دارند و با چند سر عائله می خواهند با این قیمتها دست به گریبان شوند.

بقیه کسانی هم که برای خرید آمده اند با حسابهای دو دو تا چهار تا کلنجار می روند که با پولی که در جیب دارند چیز اضافه ای نخرند .

به اندازه جیبم می خرم

حسینی که توی سبد خریدش ملزومات روزانه اش را جا داده می گوید:قبلا قهوه و چیزهای فانتزی مثل شکلات تلخ و آجیل  هم می خریدم، اما حالا با این حساب های مختصر و تورم زیاد اینها به کنار رفته و ترجیح می دهم به اندازه جیبم خرید کنم، شما خودتان می توانید با یک حساب سرانگشتی متوجه بشوید که با حقوق کارمندی و یا کارگری حالا نگفتیم با بیکاری و غیره، کارمندی با ۴ سر عائله چگونه می تواند برای اهل و عیال خود صبحانه و ناهار و شام بخور نمیر تهیه کند و حقوق ماهیانه اش کفاف خورد وخوراک بچه ها را بدهد.

در این میان خیلی ها هم می گویند:« نباشد نمی خوریم. » اعظم. ف هم یکی از کسانی است که مرتب این حرف را تکرار می کند :طرف حبوبات بروی دود از کله ات بلند می شود بقیه چیزها هم دست کمی ندارد .

او که یک زن سرپرست خانوار است با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند و سه بچه اش را به نیش می کشد تا چیزی کم نداشته باشند اما از خیلی ضروریات خوراکی می گذرد تا آخر ماه کم نیاورد.

مجبوریم نخوریم

می گوید:اگر به خورد و خوراک، هزینه های دیگری مثل دوا و درمان که بعضی از پزشکان متخصص با بیمه ها قرار داد ندارند و آزمایشگاهها بیمه را نمی شناسند و برخی از دارو ها در لیست بیمه قرار ندارند را هم اضافه کنی می شود قوز بالا قوز. مجبوریم نخوریم دیگر.

اما نخوردن ها به همین جا ختم نمی شود و شاید این مساله باید سال ها بگذرد تا نتایج باورناپذیر و جبران ناپذیرش را نشان دهد. عوارض غیر قابل جبرانی که کاهش قدرت ادراک و یادگیری، کاهش ضریب هوشی، تضعیف سیستم ایمنی و افزایش ابتلا به بیماری ها وکاهش سرعت رشد رابه دنبال دارد .

دکتر شادی اسلامی نیا، کارشناس اقتصاد سلامت در این رابطه معتقد است :مردم با گرانی ها اینگونه برخورد می کنند که هر آنچه که نمی توانند نمی خرند و نمی خورند .

به گفته او این مساله باعث می شود که مشکلات جسمی و روحی بسیاری در جامعه افزایش یابد و بیماری ها راه خود را بهتر بیابند.

به نظر اسلامی نیا کشور ما به این دلیل که کشوری جوان محسوب می شود مشکلات بیشتری را هم تجربه خواهد کرد که از جمله آن نارسایی بلوغ جنسی به علت کمبود روی است .

هزینه هایی که با گرانی توام می شود

او به جدید ترین تحقیقات انجام شده هم اشاره می کند اشاره ای که فقط به یک متاسفم ختم می شود. این تحقیق نشان می دهد، سبد غذایی مردم دارای پروتئین کم، لبنیات کم، سبزیجات کم است و در طرف دیگر مواد قندی و چربی ها سهم بیشتری دارند. مساله ای که پیامدی جز پوکی استخوان و کمبود کلسیم ندارد، چرا که کاهش مصرف شیر و مواد لبنی که بهترین منبع کلسیم را در اختیار دارد از سفره ها رخت بربسته واز آنجا که کلسیم در کنترل فشار خون نقش دارد، کمبود آن می‌تواند فشار خون بالا را افزایش داده و بر بالا رفتن میزان بیماری‌های قلبی - عروقی دامن زند.

در این میان مواد غذایی مثل گوشت سفید و مرغ و ماهی هم دیگر جای چندانی در تغذیه مردم نداشته و همین عوامل به افزایش سکته های قلبی و مغزی دامن می زند.

ایجاد چنین مشکلاتی در سلامتی مردم، طبیعتا هزینه‌های زیادی به بخش بهداشت و درمان کشور به لحاظ درمان و مراقبت‌ها، تحمیل می‌کند. هزینه هایی که سلامت را نشانه گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =