سهل آبادی

به گزارش ایراسین، سید عبوالوهاب سهل آبادی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، رئیس هیأت مدیره خانه صنعت و معدن استان و کارآفرین برتری است که مدیریت یک واحد ماشین سازی را در کارنامه صنعتی خود دارد، او معتقد است که با تلاش و کوشش امروز می توان با تمام مشکلات کارآفرینی را به مسیر درستی هدایت کرد و با حمایت از کارآفرینان به اشتغال استان کمک کرد گفتگوی زیر با این فعال اقتصادی است که از نظرتان می گذرد:

کارآفرینی به عنوان فرآیند کشف و بهره برداری از فرصت ها در حوزه های  مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و پایه و اساس توسعه پایدار و همه جانبه تلقی می شود. این مقوله در اصفهان تا چه حد مهیا بوده و آیا اصلا کارآفرینی در اصفهان توانسته به صورت شایسته ای نقش ایفا کرده و باعث حل مشکلات اقتصادی اصفهان شود. چرا که خیلی ها معتقدند مشکلات مربوط به ایجاد کارآفرینی آنقدر زیاد است که هنوز نتوانسته ایم اشتغال زایی پایدار ایجاد کنیم .

به نظر من هیچکس نمی تواند بگوید در اصفهان موانع خاصی وجود دارد گرچه با وضعیت تحریم هایی که وجود دارد به هر حال مشکلاتی هم هست اما اگر کسی بخواهد کارآفرینی کند می تواند با تمهیدات موثر در کلان شهری چون اصفهان کار و فعالیت نماید.

یعنی قوانین دست و پاگیر دولتی را نادیده می گیرید قوانینی که مربوط به پرداخت وام و سودهای کلان بانک هااست و حتی بنگاههای زود بازده را هم با مشکلات بسیار روبرو کرده اند .

خب به هر حال این مسائل وجود دارد برخی قوانین هم دست و پاگیر هستند اما به نظر من با همت زیاد تلاش و حرکت می توان مشاغل کوچک ایجاد کرد. حتی با تلاش بیشتر می توان مشاغل بزرگتر را راه اندازی کرد هم اکنون کارآفرینان و مسؤلین استان با کمک هم توانسته‌اند چرخه صنعت را در بدترین شرایط هم بچرخاند و این خود جای تقدیر دارد که با تمام قوانین بازدارنده باز هم اصفهان توانسته در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد.

این مستلزم این است که مسؤلین همدلی بیشتری با کارآفرینان در همه بخش‌ها داشته باشند، به نوعی این تعامل می‌تواند بیکاری را در استان به حداقل برساند درست است؟

بله. همانطور که اشاره کردید همه این مسائل دستخوش تعاملاتی است که بین کارآفرینان با مسئولان استانی ایجاد می شود هم اکنون بیش از هشت هزار واحد صنعتی در قالب ۷۰ شهرک صنعتی در استان اصفهان فعالیت می کنند که این نشان از توانمندی استان در این بخش است. به نظر من همدلی بیشتر مسؤلان می‌تواند واحدهای صنعتی با توان بیشتری در استان ایجاد کند.

با تمام اینها ما برای موفقیت بیشتر باید به سمت تکنولوژیهای روز برویم. بومی سازی تولیدات و طرح های نوآورانه. آیا این باور در بین کارآفرینان ما ایجاد شده است؟

خب به نظر من باید باور کنیم بسیاری از ویژگی‌های کارآفرینی، اکتسابی است. البته ما نیازمند آموزش و مهارت هم هستیم. اصفهان در این رابطه پتانسیل های زیادی دارد اما هنوز نتوانسته به شایستگی از آنها استفاده کند. ما هنوز قدرت ریسم آفرینی نداریم این باور را باید بوجود بیاوریم که هر کارگاهی می تواند ایجاد کارآفرینی کند حتی اگر بسیار کوچک باشد .

آیا ما برای رسیدن به این هدف نیازمند تقویت کارآفرینانی که ایده های نو دارند نیستیم چرا که به هر حال کارآفرینی نیازمند سرمایه اولیه است و اگر یک کارآفرین درگیر بروکراسی ها و موانع پی در پی شود ممکن است به کلی انگیزه اش را از دست داده و عطای کارآفرین شدن را به لقایش ببخشد به نظر شما مسئولان استانی توانسته اند در این راستا قدم بردارند؟

در واقع به نظر من مشکل اصلی ما در حال حاضر مسئولان نیستند بلکه بحث تحریم ها است. تا زمانی که مواد اولیه نرسد نمی توانیم واحدهای صنعتی کوچک راه اندازی کنیم. ما در اقتصاد نیازمند آرامش هستیم. مشاغل خانگی، صنفی و صنعتی همه دستخوش یک روال منسجم هستند و تا زمانی که وضعیت اقتصادی کشور به ثبات مناسبی نرسد به هر حال ما در این زمینه دچار مشکل هستیم .

با تمام اینها ما باید به کارآفرینانمان فرصت تجربه و اعتماد کردن را بدهیم چرا که توسعه کارآفرینی بعنوان اجرایی ترین و عملی ترین استراتژی برون رفت از بن بست ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیازمند شناسایی و رفع موانع آن است. همانطور که اشاره کردید تحریم ها یکی از موانع است اما آیا ما توانسته ایم برای توسعه کارآفرینی ظرفیت سازی کنیم؟ بسیاری از کارآفرینان ما از همان ابتدا دچار مشکل می شوند موانعی که شاید زیاد ربطی به تحریم ها هم نداشته باشد موانعی مثل گرفتن مجوزها و غیره به عنوان یک فعال اقتصادی حتما با این موارد روبرو شده اید .

 خب البته. به نظر من توسعه کارآفرینی نیازمند شناخت و رفع موانع و ایجاد زمینه های مناسب جهت توسعه ی فعالیت های تولیدی و خدماتی است ما باید به کارآفرین اجازه بدهیم که ایده بدهد. برای او باید انگیزه ایجاد کنیم. ما باید با شناخت بازارهای مهم دنیا بسترها را برای کارآفرینان مهیا کنیم. به نظر من اصفهان پر است از کارآفرینان با انگیزه و ایده پردازکه در تمامی زمینه ها از جمله صنایع دستی، آثار هنری، قالیبافی، صنایع و ... توانسته اند ایده های جدید بدهند و تولید ثروت کنند اما همانطور که گفتید برخی مواقع موانع باعث می شود که در اصفهان آنطور به نتیجه نرسیم.

در برنامه سوم و چهارم، توسعه چشمگیر را در کارآفرینی شاهد بودیم که نوید بخش آینده‌ای مطلوب برای رونق کارآفرینی است اما خیلی ها اعتقاد دارند خشکسالیهای اصفهان باعث شده که بسیاری از مسائل اقتصادی وبه نوعی کارآفرینی با مشکل روبرو شده و اصفهان را از بسیاری از ابعاد اقتصادی عقب بیاندازد.

درست است اما اگر راهش را بلد باشیم می توانیم از این بحران ها نجات پیدا کنیم به عنوان مثال تعدادی از کارآفرینان در شرق اصفهان با پرورش شتر مرغ سعی کرده اند که این شغل را جایگزین کشاورزی کنند و یا ما به جای کشاورزی غرقابی می توانیم به کشت گلخانه ای روی بیاوریم همه اینها می تواند در راستای کارآفرینی کمک زیادی به اشتغال استان کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =