دکتر داود حبیبی کیا، معاون امور معادن ریاست جمهوری

معاون امور معادن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: شرکت‌ها در صورت کسب امتیاز دانش بنیانی از معاونت علمی و تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان می‌توانند از امتیازات و حمایت‌های متعددی (بیش از 110 حمایت مختلف) از جمله معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و ... برخوردار شده و با استفاده از کریدور صادرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نسبت به بازاریابی و صادرات محصول خود نیز اقدام نمایند.

داود حبیبی کیا، معاون امور معادن طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با ایراسین در مورد حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه صنایع معدنی گفت: یکی از رسالت‌های مهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان از طریق فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم برای تشکیل و رشد و توسعه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان است. بطور معمول شرکت‌های دانش بنیان شرکت های کوچک و متوسطی هستند که علی‌رغم داشتن توانایی فنی و تخصصی بالا، از توانمندی اقتصادی مناسبی برخوردار نبوده و در مورد مسائل اداری، حقوقی، تجاری و نظایر آن آگاهی کمی دارند و همین مسائل باعث می شود تا در صورت عدم بهره‌مندی از حمایت های لازم با ناکامی‎‌های زیادی روبرو شوند.

وی در ادامه افزود: در مورد استارتاپ‌ها این مسائل و مشکلات از شدت و حدت بیشتری برخوردار است. استارتاپ‌ها یا شرکت‌های نوپا یا شرکت‌های نوآفرین، گروه‌هایی متشکل از فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی با یک یا چند ایده نوآورانه و فناورانه هستند که عملاً فاقد توانمندی اقتصادی بوده و برای به فعل درآوردن ایده خود نیازمند حمایت‌های مختلف از جمله تأمین فضای کار، سرمایه اولیه، آموزش‌های تخصصی و منتورینگ، حمایت‌های حقوقی، بازاریابی (داخلی و خارجی) و ... هستند که برای هریک از موارد فوق در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تمهیداتی اندیشیده شده و فرآیندهای حمایتی مربوطه به خوبی در حال انجام است.

حبیبی کیا خاطر نشان کرد: یکی از رویکردهای اصلی و کارآمد معاونت علمی در فرآیند حمایت از این استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد زیست‌بوم نوآوری در حوزه‌های مختلف، در قالب کارخانه‌ها و مراکز نوآوری و فناوری است. این مراکز با بکارگیری ظرفیت شتاب‌دهنده‌های تخصصی در هر حوزه، ضمن در اختیار قرار دادن فضای مناسب برای استقرار استارتاپ‌ها، با اختصاص بودجه اولیه جهت رشد و پرورش ایده‌های فناورانه تحت عنوان Seed money و ارائه مشاوره‌های تخصصی و فنی در قالب تیم‌های منتورینگ و نیز مشاوره‌های حقوقی، مالی و نظایر آن، این استارتاپ‌ها را از ایده تا تولید نمونه اولیه محصول یا Proto-type همراهی می‌کنند. پس از آن با جذب سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و نیز اعطای وام‌ها و تسهیلات کم‌بهره جهت راه‌اندازی خط تولید محصول مورد نظر و تقویت و تبدیل آنها به یک شرکت بزرگتر از این شرکت‌ها حمایت‌های لازم را بعمل می‌آورد.

معاون امور معادن طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریدر خاتمه افزود: این شرکت‌ها در صورت کسب امتیاز دانش بنیانی از معاونت علمی و تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان می‌توانند از امتیازات و حمایت‌های متعددی (بیش از 110 حمایت مختلف) از جمله معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و ... برخوردار شده و با استفاده از کریدور صادرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نسبت به بازاریابی و صادرات محصول خود نیز اقدام نمایند.در حال حاضر، عملکرد چند سال اخیر معاونت علمی و فناوری، با ایجاد 118 مرکز نوآوری و ثبت بیش از 5600 شرکت دانش بنیان و 1040 شرکت خلاق و نوآور و ادامه فرآیندهای حمایتی از آنها، افق روشنی را جهت دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در کشور ترسیم نموده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =