فولاد

مدیرعامل فولاد البرز ناب آرش با اشاره به اهمیت توسعه صنعت فولاد گفت: فولاد یکی از کالاهای استراتژیک است و هرچه در این صنعت توانمندی بالاتری وجود داشته باشد از نظر توسعه‌یافتگی شاخص بالاتری خواهیم داشت که خوشبختانه این امر در کشورمان محقق شده است.

رضا حسینی در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: یکی از مهمترین نکاتی که باید درباره این مجتمع فولادی مدنظر داشته باشیم این است که فولاد البرز ناب آرش علی رغم تمامی کارشکنی‌های آمریکا علیه صنعت فولاد کشورمان به‌بهره‌برداری رسیده  و به جرأت می‌توان گفت تحریم‌های خصمانه آمریکا مانع از توسعه صنعت فولاد ایران نیست.

به گفته حسینی توانمندی‌های متخصصان ایرانی در زمینه طراحی، ساخت و راه‌اندازی خطوط تولید در مجتمع‌های فولادی امروز برگ برنده‌ای در این صنعت استراتژیک کشورمان است که نه تنها در کشور بلکه در سایر نقاط جهان نیز می‌تواند دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای برای ایران به ارمغان آورد.

حسینی در ادامه افزود: مراحل احداث کارخانه از سال 1393 آغاز شده که خوشبختانه با توجه به بومی شدن بسیاری از بخش‌های طراحی، ساخت و بهره‌برداری کارخانه‌های فولادی در کشورمان امروز شاهد افتتاح فاز اول این مجتمع بوده‌ایم که با تکمیل تمام طرح 5 درصد از کل فولاد ایران در استان زنجان تولید می‌شود.

 مدیرعامل این شرکت فولاد سازی درباره میزان اشتغالزایی پروژه همچنین اظهار کرد: براساس برآوردهایی که انجام شده این کارخانه 700 نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد می‌کند و در عین حال 500 نفر هم اشتغال در بخش حمل و نقل به همراه دارد، اما نکته قابل توجه اینجاست که نزدیک به 4500 فرصت شغلی غیر مستقیم هم به کل اشتغال کشورمان تنها در فاز نخست پروژه افزوده می‌شود.

به گفته وی در فاز اول، برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون تن شمش فولاد انجام شده که قطعاً با تکمیل فازهای بعدی حجم تولید و ایجاد ارزش افزوده در استان به مراتب بالاتر از این ارقام خواهد شد، به عنوان مثال برآورد شده که گردش مالی شرکت در استان زنجان بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان سالانه است.

حسینی همچنین به خبرنگار ایراسین گفت: تکمیل زنجیره تولید در این مجتمع تدارک دیده شده که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی خطوط نورد و تولید آهن اسفنجی نیز باشیم که با این اتفاق ارزش افزوده بالاتری در مجموعه ایجاد خواهد شد.

به گفته حسینی استفاده از فناوری‌های نوین در این مجتمع یکی از امتیازات ویژه است به صورتی که نه تنها این فناوری‌های کمک شایانی برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی مجموعه خواهد بود بلکه با استفاده از همین فناوری‌های حجم بالایی از مصرف آب مجتمع نیز صرفه‌جویی می‌شود که در صنعت فولاد امتیاز منحصربفردی است.

مدیرعامل این مجتمع فولادی درباره امتیازات ایران در صنعت فولادی نیز گفت: صنعت فولاد در ایران امتیازات ویژه‌ای دارد که می‌تواند در مجموع باعث افزایش دستاوردهای فولادسازی از نظر اقتصادی و اشتغالزایی باشد. به عنوان مثال دسترسی به آبهای آزاد، منابع غنی سنگ آهن، انرژی و نیروی متخصص ارزان و البته بازار هدف تضمین شده از جمله این موارد است.

وی درباره بازارهای هدف نیز تصریح کرد: خوشبختانه در بخش فولادسازی و محصولات فولادی اگرچه بهتر است این محصولات در صنایع پایین دستی کشورمان بکار گرفته شود، اما با درنظر گرفتن میزان مازاد تولید سالانه فولاد صادرات یکی از مهمترین نکات برای بقاء صنایع فولادی است که بازارهای تضمین شده‌ای دقیقا در همسایگی کشورمان وجود دارد.

حسینی همچنین به موضوع مبنای محاسباتی انرژی برق نیز اشاره کرد و گفت: اینکه بخواهیم براساس قواعد و اصول اقتصادی در صنایع رفتار کنیم امری بسیار پسندیده است اما نکته اینجاست که باید در تمام زنجیره اینگونه رفتار کنیم، به این معنی که در عین حال که قرار است انرژی را بدون سوبسید محاسبه کنیم لازم است دست از قیمت‌گذاری دستوری هم برداریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =