اسمعیل کاظمی قهی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی گفت: محدودیت تامین انرژی چه در زمینه برق و چه در زمینه گاز باعث شده است عرضه سیمان به موقع انجام نشود و در حال حاضر عامل اصلی و علت افزایش قیمت سیمان مشکل تولید است.

اسمعیل کاظمی قهی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: محدودیت تامین انرژی چه در زمینه برق و چه در زمینه گاز باعث شده است عرضه سیمان به موقع انجام نشود و در حال حاضر عامل اصلی و علت افزایش قیمت سیمان مشکل تولید است. مسئولیت تولید هم با کارخانه ها است.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در ادامه افزود: اگر تولید طبق روال قبل صورت بگیرد و همه کارخانه ها به صورت کامل کار بکنند ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت، چرا که عرضه بر تقاضا غالب است؛ به گونه ای که با توجه به محدودیت های ساخت و ساز باید بین تولیدکنندگان در عرضه و تزریق به بازار رقابت اتفاق بیفتد.

وی با بیان این مطالب گفت: در حال حاضر با تصمیمی که برای مدیریت انرژی گرفته شده است عرضه به موقع صورت نمی گیرد و این مشکل در صنایع و کارخانه های دیگر هم رخ داده است. لذا اگر این مشکل حل شود ما مشکل شبکه قیمتی نداریم و توزیع هم مشکلی ندارد.

کاظمی در خاتمه گفت: بازار مصالح ساختمانی نسبت به سال های قبل تغییر محسوسی نداشته است، چرا که ساخت و ساز آنچنانی در کشور مشاهده نمی شود و شاهد رشدی در این زمینه نبوده ایم. لذا بازار شبیه سال های قبل است و تنها به دلیل مدیریت انرژی، تولید به نقطه سر به سر در تقاضا نمی رسد.

شایان ذکر است به دلیل کاهش تولید و از مدار خارج شدن برخی از کارخانه ها قیمت هر پاکت سیمان در بازار به 40 هزارتومان رسیده است. البته برخی دیگر از کارخانه های سیمان نیز به صادرات سیمان به کشورهای دیگر روی آورده اند و این مسئله هم در افزایش قیمت این کالای ساختمانی بی تاثیر نبوده است.

ظرفیت اسمی سیمان کشور حدود 86 میلیون تن است و طی چند سال گذشته همواره با افزایش تولید و توزیع در این کالا روبرو بوده ایم لذا از نظر تامین و فراوانی این کالا مشکلی در کشور وجود ندارد. همچنین سیمان جزو جدایی‌ناپذیر توسعه و عمران کشور است که به جز مشکل تامین انرژی اساسی‌ترین مشکل آن مازاد ظرفیت تولید، هزینه حمل بالا و نرخ‌گذاری دستوری است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد با وجود ظرفیت اسمی تولید سیمان در کشور در نهایت ۵۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =