دلار

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه امام حسین (ع) معتقد است نرخ واقعی ارز در ایران بسیار کمتر از مقادیر فعلی است.

علی اکبر حافظیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: میزان تقاضای ارز یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت بازار آن است. در شرایط فعلی قیمت‌گذاری نرخ ارز در کشور به صورت واقعی و صحیح انجام نمی‌شود بنابراین قیمت نرخ ارز نیز واقعی نیست.

وی با بیان اینکه قیمت واقعی ارز بسیار پایین‌تر از قیمت‌های فعلی و حتی قیت تعیین شده توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ( ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ) است، افزود: بر اساس محاسبات و معیارهای فاندامنتالی، نرخ واقعی قیمت دلار در اقتصاد ایران تقریبا هشت تا ۱۰ هزار تومان است بنابراین حتی تعیین نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار توسط دولت ( بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ ) نیز نرخ درستی برای قیمت دلار محسوب نمی‌شود.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه امام حسین (ع) گفت: بسیاری از افراد مدعی هستند که نرخ واقعی ارز توسط بازار تعیین می‌شود، در حالی که قیمت آن را با شیوه‌های مختلف و سوء تدبیرها و حتی برخی محسابات، معتقدند نرخ ۱۷ هزار تومانی به عنوان قیمت صحیح باید در بازار باشد؛ ما قبول نداریم.

حافظیه ادامه داد: به عقیده من بر اساس تئوری‌های اقتصادی، بازی بزرگی با نرخ ارز در حال انجام است. تعیین مبنای نرخ ۱۷ هزار تومانی هم ادامه شرایط به این شکل فعلی است. وجود مبنای غلط آینده‌ای نامشخص و مبهم را به دنبال دارد و انحرافات بسیاری را در آینده باعث می‌شود.

وی درباره تاثیر نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی تعیین شده توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تعیین این نرخ در کوتاه مدت ممکن است آثار منفی چندانی نداشته باشد. از سوی دیگر به دلیل اینکه قیمت‌های حوالی ۲۰ هزار تومان به عنوان مبنا مورد قبول جامعه واقع شده است، شرایط از این بدتر نخواهد شد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: به هر حال تنها مسئله‌ای که می‌توان بر آن تاکید داشت این است که مبنای نرخ فعلی ارز مبنای صحیحی نبوده و بنابراین قیمت ارز نیز واقعی نیست. نیازهای ما به ارز مشخص است، اما مصنوعی سازی نیاز یا مشخص نکردن نیازهای واقعی ما به این مسائل دامن می‌زند؛ بسیاری نیز به این دامن زدن‌ها علاقه‌مند هستند.

به گزارش خبرنگار ایراسین قیمت فروش هر دلار آمریکا (در لحظه تنظیم این خبر) توسط صرافی ملی ۲۳۸ هزار و ۷۰۰ ریال و قیمت خرید دلار آمریکا ۲۳۴ هزار و ۲۰۰ ریال تعیین شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =