حسن حسینقلی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: معاون قبلی امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در آخرین روزهای تصدی گری خودش در این معاونت دو بخشنامه صادر کرده است؛ یکی اینکه به گمرک نامه زده و دستور داده هیچگونه ماشین آلات معدنی به کشور وارد نشود! دوم اینکه دستور داده حقوق دولتی معادن 4 برابر شود! تصمیماتی که هیچ پایه منطقی ندارد.

حسن حسینقلی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره فرآیند استخراج سرب و روی و سختی های کار معدنی در ایران گفت: برای احداث یک کارخانه معدنی در زمینه سرب و روی اول باید یک محدوده اکتشاف شود، بعد از اکتشاف وقتی مشخص شد چقدر ماده معدنی در آن محدوده وجود دارد و این مواد معدنی با چه عیار و چه جنسی هستند؛ باید برای استخراج آن کارخانه احداث شود. لذا من با تجربه 30 ساله ام در این صنعت به شما می گویم شعار دادن با عمل اجرایی بسیار متفاوت است. اینگونه نیست که شما امروز تصمیم بگیرید فردا بتوانید یک کارخانه معدنی افتتاح کنید. یک کار معدنی در بهترین شرایط حداقل 5 سال زمان می برد.

وی در ادامه افزود: اینطور نیست که شما یک کارخانه از اروپا بخیرید و بیاورید و تمام! کار معدنی یک کار زمان بر و طاقت فرسا است. اول باید اکتشافات انجام شود، بعد از آن باید باطله برداری شود؛ سپس یک کارخانه فرآوری احداث شود و در آخر به سراغ ذوب بروید. یعنی اگر شما بخواهید در صنعت سرب و روی از مواد اولیه تا مرحله ذوب را داشته باشید حداقل 5 سال زمان می برد. آن هم در صورتی که سرمایه فراهم باشد، مشکلات اداری و بروکراتیک ایجاد نشود و جلو واردات ماشین آلات معدنی را نگیرند.

رئیس کمیته سرب و روی خانه معدن ایران در ادامه به مشکلات مهم این صنعت پرداخت و گفت: این صنعت علاوه بر سختی های ذاتی خود با مشکلات متعدد اداری و سیستماتیک روبرو است. به عنوان مثال معاون قبلی امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، آقای اسماعیلی؛ در آخرین روزهای تصدی گری خودش در این معاونت دو بخشنامه صادر کرده است؛ یکی اینکه به گمرک نامه زده و دستور داده هیچگونه ماشین آلات معدنی به کشور وارد نشود! دوم اینکه دستور داده حقوق دولتی معادن 4 برابر شود! باید پرسید واقعا مگر ایشان اجازه همچین کاری را داشته است؟ لذا باید گفت به دلایل متعدد که بخش عمده ای از آن به تصمیمات بانک مرکزی هم برمی گردد؛ ما در یکی دو سال گذشته نه تنها در تولیدات رشد نداشته ایم بلکه با یک رکود منفی در حوزه سرب و روی مواجه هستیم.

عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در خاتمه ابراز امیدواری کرد: البته با آمدن آقای سعد محمدی در معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت امیدواریم انتظار می رود این بخشنامه ها که هیچ منطقی و چارچوبی نداشته است لغو شود. ایشان باید موانعی که در معادن و صنایع معدنی کشور علیه تولید، صادرات و اشتغال است برطرف کند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =