اصغر خسروشاهی، رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو به ایراسین گفت: چالش‌های اصلی صنعت قطعه‌سازی در حال حاضر شامل مشکلات نقدینگی است که همانند بسیاری از صنایع دیگر، صنعت خودرو را تحت تأثیر قرار داده است. این مشکلات ناشی از افزایش هزینه‌های مالی، تأمین مواد اولیه و هزینه‌های تولید است. در کشورهای دیگر، دولت‌ها معمولاً با حمایت‌های مالی و تسهیلات، این هزینه‌ها را کاهش می‌دهند، اما در ایران، صنعت قطعه‌سازی با مشکلات مالی جدی روبرو است. به ویژه خودروسازی‌های بزرگ نیز دچار بحران‌های مالی شده‌اند، زیرا قیمت‌گذاری‌های دستوری و سیاست‌های قیمتی باعث زیان‌دهی آن‌ها شده است. این وضعیت، نقدینگی شرکت‌ها را تحت فشار قرار داده و مشکلات مالی را به صنعت قطعه‌سازی منتقل کرده است.

نمایشگاه‌های صنعت قطعه‌سازی نقش مهمی در آشنایی اعضا با یکدیگر، تبادل امکانات و فناوری‌ها و توسعه روابط تجاری دارند. حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه‌ها می‌تواند به به‌روزرسانی فناوری و شناخت بهتر صنعت کمک کند، اما متأسفانه تعداد شرکت‌های خارجی حاضر امسال نسبت به گذشته کاهش یافته است. این نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی برای مسئولان حاکمیت، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط است تا با صنعت قطعه‌سازی آشنا شوند، مشکلات و چالش‌های آن را درک کنند و در جلسات و دیدارهای مختلف به بررسی مسائل بپردازند. اما در سال جاری، حضور نهادهای دولتی و سازمان‌های ذی‌ربط در این زمینه بسیار کم‌رنگ بود و این ضعف احساس شد.

در حوزه صادرات، وضعیت نسبت به گذشته بهتر نبود. پس از امضای برجام، شرکت‌های اروپایی مانند بوش و شرکت‌های آلمانی قراردادهایی بلندمدت برای تأمین قطعات در زنجیره تأمین این شرکت‌ها امضا کرده بودند، اما پس از تحریم‌ها، این شرکت‌ها تقریباً ایران را ترک کردند و صادرات قطع شد. در حال حاضر، برخی شرکت‌ها به صورت غیرمستقیم از طریق کشورهای دیگر صادرات دارند، اما حجم این صادرات بسیار کم است و قابل توجه نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =