• ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
  • کد خبر: 52669
  • readingTime: ۳ دقیقه
کالای اساسی

نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای اصفهانی در پایان سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که گروه‌هایی مانند «هتل و رستوران» با تغییر بیشتری مواجه شده و نرخ تورم سالانه معادل ۴۶.۳ درصد بوده است.

به گزارش ایراسین، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان اطلاعات مربوط به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری، روستایی و کل خانوارهای استان اصفهان در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای استان اصفهان در اسفند ۱۴۰۲ به عدد ۲۴۵.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۳ درصد، نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۳۵.۲ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۶.۳ درصد افزایش داشته است.

این آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه استان اصفهان در اسفند ۱۴۰۲ به ۴۶.۳ درصد رسید که گویای بالاتر بودن نرخ تورم در این خطه نسبت به میانگین کشوری است.

نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور در اسفند ۱۴۰۲ معادل ۴۰.۷ درصد بود که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۱.۸ واحد درصد کاهش یافت.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل است، درواقع نرخ تورم سالانه بیانگر میانگین رشد نسبی قیمت‌های همه اقلام سبد مصرفی برای خانوارها در ۱۲ ماه اخیر نسبت به ۱۲ ماه قبل از آن است.

نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی اصفهانی‌ها در سالی که گذشت

بررسی جدول نرخ تورم سالانه استان‌ها در سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که اصفهان از این نظر پس از یزد و کردستان در جایگاه سوم کشور قرار دارد؛ پایین‌ترین نرخ تورم نیز مربوط به سیستان و بلوچستان، تهران و بوشهر است.

نگاهی به تغییرات قیمت در استان اصفهان در سال گذشته نشان می‌دهد که بیشترین افزایش مربوط به گروه هتل و رستوران معادل ۶۹.۶ درصد و کمترین در گروه ارتباطات با ۲۲ درصد است.

بیشترین افزایش قیمت در این سال در کشور نیز مربوط به گروه هتل و رستوران با ۵۹.۸ درصد و کمترین در گروه ارتباطات با ۱۹.۸ درصد است؛ مقایسه این آمار نشان می‌دهد که میزان تغییرات در ۲ گروه مذکور در اصفهان نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده است.

نرخ تورم سالانه گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در اسفند پارسال در استان اصفهان معادل ۴۵.۷ و در میانگین کشوری ۴۱.۲ درصد است؛ این نرخ در گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در اصفهان و کشور به ترتیب ۴۶.۶ و ۴۰.۴ درصد را نشان می‌دهد.

اصفهان در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» از نظر نرخ تورم سالانه پس از اردبیل و کردستان و در گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز پس از یزد و کردستان در جایگاه سوم کشوری قرار دارد.

نرخ تورم مناطق شهری و روستایی اصفهان

همچنین نرخ تورم سالانه در مناطق شهری استان اصفهان در پایان سال ۱۴۰۲ به ۴۶.۳ درصد رسید درحالیکه این شاخص در میانگین کشوری ۴۰.۷ درصد است.

بیشترین افزایش قیمت‌ها در مناطق شهری در سال گذشته در استان اصفهان در گروه هتل و رستوران با ۶۹.۳ درصد و کمترین در گروه ارتباطات با ۲۲.۱ درصد ثبت شد؛ این شاخص‌ها در مناطق شهری کشور به ترتیب ۵۹.۶ و ۱۹.۸ درصد بوده و گویای آن است که تغییرات قیمت گروه‌های مذکور در مناطق شهری اصفهان نسبت به میانگین کشوری نیز بالاتر بود.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم سالانه در مناطق روستایی استان اصفهان در اسفند ۱۴۰۲ برای خانوارها به ۴۷.۳ درصد رسید که نسبت به خانوارهای شهری و میانگین کشوری (۴۰.۶ درصد) بالاتر است.

تغییرات قیمت در مناطق روستایی استان اصفهان نیز به تبعیت از وضعیت اقتصادی کشور بیشترین افزایش را در گروه هتل و رستوران معادل ۷۶.۴ درصد و کمترین تغییر را در گروه ارتباطات با ۲۰.۲ درصد داشته است.

بیشترین افزایش قیمت‌ها در این سال در مناطق روستایی کشور مربوط به گروه هتل و رستوران با ۶۲.۱ درصد و کمترین آن در گروه ارتباطات با ۱۹.۷ درصد بود.

نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی اصفهانی‌ها در سالی که گذشت

نرخ تورم نقطه‌ای اصفهان

نرخ تورم نقطه به نقطه در استان اصفهان در پایان سال گذشته به ۳۵.۲ درصد رسید؛ نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در اسفند ماه ۱۴۰۲ معادل ۳۲.۳ درصد بود یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۲.۳ درصد بیشتر از اسفند ۱۴۰۱ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کردند.

بر اساس گزارش ایسنا، در آمارگیری نرخ تورم، قیمت کالاهای منتخب هر کدام با توجه به وزن و اهمیتی که در سبد خانوارها دارند بررسی می‌شود.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد و حدود ۸۸ درصد از جمعیت آن شهرنشین و ۱۲ درصد روستانشین هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =