• ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
  • کد خبر: 51753
  • readingTime: ۳ دقیقه
ضایعاتی

جمع آوری ضایعاتی شغلی که در شبکه‌های اجتماعی تعابیر زیبایی ندارد یکی از پردرآمدترین مشاغل برای فعالان در این حوزه است. آنها اگر روزی ۸ ساعت کار کنند بیشتر از ۱ میلیون تومان درآمد دارند، این درآمد در بازه‌های زمانی پایان سال به مراتب بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، جمع‌آوری ضایعات از سطل‌های زباله سطح شهر طی سال‌های گذشته به شغل افراد متعددی تبدیل شده است، اگرچه مردم در شبکه‌های اجتماعی شاغلان در این حرفه را فقیر و ناچار به این کار تعبیر می‌کنند ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد جمع‌آوری ضایعات یکی از مشاغل پردرآمد طی سال‌های گذشته است و امروز درآمد بسیاری از ضایعاتی‌ها در طول ماه از درآمد کارگران حرفه‌ای صنایع اصفهان بالاتر است. یکی از این ضایعاتی‌ها در مورد درآمد این شغل به خبرنگار ایراسین گفت: اگر دل به کار بدهیم و روزی چند تا سطل آشغال را کامل بررسی کنیم دست کم روزی ۱ میلیون تومان درآمد داریم.

گفت‌وگو با فعالان این حوزه نشان می‌دهد ضایعات از نظر آنها به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش اول ضایعات غیر فلزی قرار می‌گیرد. جمع‌آوری این دسته به مراتب آسان‌تر از دسته‌های بعدی است و شامل نایلون، پلاستیک، کارتن، کاغذ و انواع پت می‌شود. حداقل قیمت ضایعات در این بخش شامل جدول زیر است:

عایدات میلیونی از میان ضایعات

یک ضایعاتی مدعی شد در مناطق متوسط و حاشیه‌ای شهر سطل آشغال‌ها حاوی ضایعات غیرفلزی می‌شوند. این فرد افزود: هر سطح آشغال دست کم ۲۰۰ هزار تومان ضایعات غیرفلزی دارد و جمع کردن آنها کمتر از ۱ ساعت زمان می‌برد. در بازه‌های زمانی مختلف مانند نوروز ضایعات دسته اول در زباله‌ها افزایش پیدا می‌کند. با این حال ضایعاتی‌ها بیشتر در تلاشند تا ضایعات فلزی جمع‌آوری کنند زیرا قیمت آنها تا کیلویی چند صد هزار تومان می‌رسد. قیمت ضایعات فلزی به صورت جدول زیر است:

عایدات میلیونی از میان ضایعات

ضایعات فلزی ارزش به مراتب بالاتری نسبت به دسته قبلی دارند ولی پیدا کردن آنها در بسیاری از مناطق شهر کار آسانی نیست. یک ضایعاتی در این‌باره گفت: قوطی‌های رانی را بیشتر در پارک‌ها پیدا می‌کنیم ولی در سطل‌آشغال‌های سطح شهر نیز قوطی‌ها به‌خصوص قوطی ربع و کنسروماهی پیدا می‌شود. این ضایعاتی مدعی بود هر سطح آشغال به خصوص در مناطق متوسط و بالای شهر به طور میانگین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان ضایعات فلزی دارد. ولی ادامه‌داد: ضایعات فلزی مانند لاتاری یا شانس است گاهی شانسی یک سطل آشغال را خالی می‌کنیم و بیش از ۵۰۰ هزار تومان ضایعات فلزی دارد.

دسته سوم ضایعات نیز شامل شایعات قطعات الکتریکی است. این ضایعات فقط در مناطق خاصی از شهر وجود دارد و پیدا کردن آنها ساده نیست ولی قیمت به مراتب بالاتری نسبت به دو دسته قبلی دارند. قیمت ضایعات الکتریکی به صورت جدول زیر است:

عایدات میلیونی از میان ضایعات

قیمت بالای ضایعات الکتریکی باعث شده تا کمتر کسی آنها را دور بیندازد. با این حال ضایعاتی‌ها می‌گویند در طول ماه ۱ تا ۲ کیلوگرم از این نوع ضایعات را پیدا می‌کنند. یکی ضایعاتی در این باره گفت: برای مثال خانواده‌ای کامپیوتر قدیمی دارد که سال‌هاست خراب است و قیمتی ندارد، آن را دور می‌اندازد بدون توجه به اینکه قیمت بردهای آن چقدر است، در ماه به خصوص شب عید چند مرتبه از این نوع ضایعات پیدا می‌کنیم.

جداول بالا قیمت ضایعات برای خرده فروش است یعنی آشغال جمع‌کن‌ها ضایعات را به این قیمت به عمده‌فروشان تحویل می‌دهند ولی قیمت ضایعات عمده ۱۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از این تعیین می‌شود. با توجه به این مسئله علاوه بر درآمد بالای آشغال جمع‌کن‌ها، عمده‌فروشان نیز سود بالایی از جمع‌آوری و خرید ضایعات می‌برند. یکی از این عمده‌فروشان در مورد درآمد این حوزه گفت: ضایعاتی اگر روزی ۸ ساعت دل به کار بدهد بیشتر از ۱ میلیون تومان درآمد دارد و ما هم روی هر ۱ میلیون تومان تا ۵۰۰ هزار تومان سود می‌کنیم.

آیا ضایعاتی‌ها در اصفهان روزی چند میلیون تومان درآمد دارند؟ عمده فروش ضایعات در پاسخ به این سوال گفت: بله ما افرادی را داریم که یک نفری تا ۲ میلیون درآمد دارد، یک تیم سه نفره با وانت روزی تا ۵ میلیون تومان نیز درآمد داشتند ولی افرادی زیادی هم به درآمد کمتر از ۵۰۰ هزار تومان بسنده می‌کنند. ضایعاتی‌ها مدعی‌اند در مناطق لوکس شهر و البته در تهران درآمد جمع‌آوری ضایعات تا چند برابر افزایش می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =