مرتفع‌ترین ایستگاه هواشناسی کشور در تهران

مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: مرتفع‌ترین ایستگاه هواشناسی کشور در ارتفاع ۳۷۵۰ متری از سطح دریا در ارتفاعات توچال تهران به صورت آزمایشی راه اندازی شد.

به گزارش ایراسین به نقل از فارس، مازیار غلامی مدیرکل هواشناسی استان تهران، در این باره اظهار داشت: این پروژه در محدوده ایستگاه شماره هفت تله کابین توچال جانمایی شده و به صورت تمام خودکار فعالیت می‌کند.

وی افزود: ایستگاه خودکار هواشناسی توچال قادر است کمیت‌های هواشناسی شامل دما، رطوبت، سمت و سرعت باد و فشار هوا را به صورت خودکار اندازه‌گیری، ثبت و گزارش کند.

مدیرکل هواشناسی استان تهران ادامه داد: این ایستگاه از جدیدترین انواع ایستگاه‌های خودکار هواشناسی است که اساساً برای شرایط آب و هوایی با تغییرات شدید نظیر نواحی کوهستانی طراحی شده است.

غلامی تصریح کرد: با داده‌های این ایستگاه شناخت دقیق‌تری از اوضاع جوی منطقه حاصل می‌شود و می‌توان از آنها در زمینه‌های مختلفی نظیر پایش، پیش بینی، هشدارها، مخاطرات هواشناسی، ارائه خدمات به ورزشکاران و گردشگران کوهستان، مدیریت بحران و فعالیت‌های امدادی هلال احمر استفاده کرد.

وی گفت: ایستگاه توچال به عنوان مرتفع‌ترین ایستگاه هواشناسی استان تهران و کشور است که مهمترین کاربرد آن در زمینه هواشناسی کوهستان است.

مدیرکل هواشناسی استان تهران افزود: این ایستگاه در حال حاضر مراحل آزمایشی فعالیت خود را سپری می‌کند و بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد.

غلامی خاطرنشان کرد: ایستگاه توچال به وسیله اداره کل هواشناسی استان تهران و با همکاری بخش فنی و شبکه دیدبانی سازمان هواشناسی کشور نصب و راه اندازی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =