• ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
  • کد خبر: 46119
  • readingTime: ۳ دقیقه
آب خاکستری

همه ما به بازیافت مقوا و قوطی‌های نوشابه‌ای که به خانه‌هایمان می‌آید عادت کرده‌ایم، اما آیا می‌دانستید که می‌توانید آب مصرف‌شده در خانه‌ را نیز بازیافت کنید؟ نگران نباشید، ما در مورد چیزهای واقعا کثیف صحبت نمی‌کنیم!

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین: همانطور که مشخص است، آب مصرفی خانگی را می‌توان بر اساس میزان مواد آلی موجود در آن به دو دسته تقسیم کرد: فاضلاب (بار آلی بالا) و آب خاکستری (بار آلی کم). به آبی که پس از مصرف با فرایندهایی دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز «آب خاکستری» می‌گویند. در حالی که فاضلاب باید همیشه به تصفیه خانه فاضلاب محلی شما هدایت شود، آب خاکستری را می‌توان به روش‌های مختلف در اطراف خانه جمع‌آوری و بازیافت کرد.

جداسازی آب خاکستری از فاضلاب خانگی می‌تواند یک راه عالی برای داشتن نقش موثر در حفظ محیط‌زیست باشد. این به شما کمک می‌کند در قبض آب ماهانه خود صرفه‌جویی کنید. بر اساس گزارش‌ها، یک فرد به طور متوسط هر روز حدود ۱۹۱ لیتر آب مصرف می‌کند که بیشتر آن از وان، ماشین لباسشویی و دوش می‌آید. اجازه ندهید این آب کم مصرف هدر برود.

بازیافت آب را جدی بگیریم

آب خاکستری چیست؟

آب خاکستری به عنوان آب خانگی مورد استفاده در روشور، وان و دوش حمام و ماشین لباسشویی تعریف می‌شود. فاضلاب سینک آشپزخانه، توالت، یا هر منبع دیگری که ممکن است با مدفوع آلوده شود، آب خاکستری محسوب نمی‌شود.

آب خاکستری بر اساس میزان مواد آلی موجود در آب از فاضلاب خانگی متمایز می‌شود. در حالی که مواد آلی مانند غذا، کثیفی، و مواد بیولوژیکی (مانند تعریق یا مو) در آب خاکستری در مقادیر کم رایج هستند، غلظت آن به حدی کم است که می‌توان آب را به روش‌های مختلف به طور ایمن تغییر کاربری داد. از سوی دیگر، فاضلاب حاوی محتوای ارگانیک بسیار زیادی است که نمی‌توان با خیال راحت در خانه از آن استفاده کرد و همیشه باید به تصفیه خانه فاضلاب شهر شما روانه شود. آب استفاده شده از توالت و سینک آشپزخانه فاضلاب محسوب می‌شود.

راه های بازیافت آب خاکستری

نکته قابل توجه این است که هر استفاده دارای مزایا و معایبی است که باید قبل از استفاده درنظر گرفته شود.

  • آبیاری باغ

استفاده از آب خاکستری برای آبیاری، محبوب‌ترین راه برای بازیافت آب خانگی است. حتی می‌توانید از آب خاکستری برای گیاهان خوراکی مانند درختان میوه و سبزیجات استفاده کنید، تا زمانی که آب با قسمت خوراکی گیاه تماس نداشته باشد. شما می توانید از این آب برای آبیاری گیاهان حیاط خانه یا آپارتمان خود استفاده کنید. البته به شرط آنکه با مواد شوینده ترکیب نشده باشد.

  • شستشوی توالت

راه اصلی دیگر برای استفاده مجدد از آب خاکستری استفاده از آن برای شستشوی توالت و همچنین ذخیره سیفون دستشویی است. نیازی به استفاده از آب آشامیدنی کاملاً خوب برای شستشوی توالت نیست، در حالی که آب خاکستری نیز به همین خوبی عمل می کند. استفاده از آب خاکستری برای شستشوی توالت یک گزینه جذاب است، زیرا از قبل نیازی به فیلتر کردن ندارد. شما می توانید به سادگی آب خاکستری را به طور مستقیم به داخل کاسه توالت پمپ کنید.

البته موارد استفاده دیگری هم دارد؛ برای مثال شستشوی اتومیبیل و پنجره، تولید و ساخت بتن، استفاده در صنعت برای خنک کاری و...

نکاتی که باید درباره آب خاکستری بدانید

  • آب خاکستری به هیچ وجه قابل آشامیدن نیست. از این آب برای کارهای بهداشتی هم استفاده نکنید.
  • از این آب نباید بر روی برگ و ساقه گیاهان افشانه کرد چرا که برای سلامت و بهداشت گیاهان نیز مفید نیست.
  • بهتر است که آب خاکستری را ذخیره نکنید و از قبل برای آن برنامه داشته باشید. برای مثال متناسب با میزان باغچه و فضای سبزی که در خانه دارید، آب خاکستری جمع کنید.
  • در حدود ۶۶ % از کل آب خاکستری را آب آشپزخانه‌ها تشکیل می‌دهد. اما این آب به دلیل اینکه با موادی نظیر ذرات مواد غذایی، روغن پخت و پز و مواد تمیز کننده از قبیل پودر ماشین ظرفشویی و … نیز آلوده شده است، به عنوان منبع خوبی برای آب خاکستری به شمار نمی‌رود. این مواد در بلندمدت خاک و آب موجود در زمین را آلوده می‌کند و به همین دلیل است که آب استفاده شده در آشپزخانه به عنوان آب خاکستری مورد استفاده مجدد قرار نمی‌گیرد.

بسیاری از افراد هستند که روف‌گاردن یا باغچه‌های سرسبزی دارند ولی از همین آب خاکستری چنین فضای سبزی ایجاد کرده‌اند و از دو جهت به بهبود محیط‌زیست کمک کرده‌اند و چه بسیار افرادی که نه تنها فضای سبز ایجاد نکرده‌اند بلکه برای شستن چندین باره خودرو یا حیاط خانه، آب‌ قابل شرب را هدر می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =