افسردگی

دبیر اجرایی همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان با اشاره به ضعف کیفی خدمات مشاوره‌ای ارائه شده به مبتلایان اختلال‌روان در کشور گفت: باید توجه داشت که تنها ۲۹ درصد افراد مبتلا به روان‌پریشی و تنها یک سوم از افراد مبتلا به افسردگی، مراقبت‌های رسمی از سلامت‌روان دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حمید پیروی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری همایش تخصصی روز جهانی سلامت‌روان با اشاره به اینکه عوامل مختلفی به ویژه در دوران کنونی بر سلامت روان افراد جامعه تاثیرگذار است، اظهار داشت: مجموعه متنوعی از عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و ساختاری ممکن است برای محافظت یا تضعیف سلامت روان ترکیب شوند.

وی افزود: اغلب افراد جامعه در شرایط مختلف انعطاف پذیر هستند اما عواملی مانند فقر، خشونت، ناتوانی و نابرابری تاثیر بسزایی در ایجاد اختلال‌روان در افراد دارند.

دبیر اجرایی همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان با بیان اینکه عوامل محافظتی و خطر شامل عوامل روانشناختی و بیولوژیکی فردی مانند مهارت‌های عاطفی و ژنتیک است، ابراز داشت: بسیاری از عوامل خطر و محافظت از طریق تغییرات در ساختار و یا عملکرد مغز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به نقش سیستم سلامت و حمایت اجتماعی در حفظ و ارتقاء سلامت روان گفت: سیستم‌های بهداشتی هنوز به اندازه کافی به نیازهای افراد مبتلا به اختلالات‌روانی پاسخ نداده‌اند و به میزان قابل‌توجهی در کمبود منابع قرار دارند. شکاف بین نیاز به درمان و ارائه آن در سراسر جهان گسترده است.

پیروی با اشاره به ضعف کیفی خدمات مشاوره‌ای ارائه شده به مبتلایان اختلال‌روان در کشور گفت: باید توجه داشت که تنها ۲۹ درصد افراد مبتلا به روان‌پریشی و تنها یک سوم از افراد مبتلا به افسردگی، مراقبت‌های رسمی از سلامت‌روان دریافت می‌کنند.

وی همچنین به نبود حمایت اجتماعی کافی از بیماران مبتلا به اختلال روانی اشاره کرد و گفت: این بیماران به حمایت‌هایی مانند حمایت در توسعه و حفظ روابط شخصی، خانوادگی و اجتماعی نیاز دارند که مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

این روانشناس تصریح کرد: افراد مبتلا به اختلالات‌روان ممکن است برای برنامه‌های آموزشی، اشتغال، مسکن و مشارکت در فعالیت‌های معنادار دیگر به حمایت نیاز داشته باشند.

وی افسردگی را یکی از علل اصلی ناتوانی دانست و افزود: خودکشی چهارمین عامل مرگ و میر در بین گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال در جهان است. افراد مبتلا به بیماری‌های روانی شدید به‌علت شرایط جسمی قابل پیشگیری، زودتر از موعد حتی ۲ دهه زودتر می‌میرند.

گفتنی است، همایش تخصصی روز جهانی سلامت‌روان را ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۲، از ساعت ۹ تا ۱۳ در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =