• ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
  • کد خبر: 43689
  • readingTime: ۲ دقیقه
آهن اسفنجی

برتری تقاضا در رینگ آهن‌اسفنجی، این محصول را گران کرد؛ این در حالی است که گندله و کنسانتره آهن به‌عنوان حلقه‌های پیشین زنجیره آهن و فولاد عموما در نرخ پایه معامله می‌شوند.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، برتری تقاضا در رینگ آهن‌اسفنجی، این محصول را گران کرد؛ این در حالی است که گندله و کنسانتره آهن به‌عنوان حلقه‌های پیشین زنجیره آهن و فولاد عموما در نرخ پایه معامله می‌شوند. از هفته پایانی شهریورماه، بورس‌کالا خرید محصولات ابتدایی و میانی زنجیره آهن و فولاد از رینگ صنعتی را منوط به برخورداری از کد بهین‌یاب کرد، اما این تصمیم به رکود رینگ آهن‌اسفنجی منجر نشد.

استقبال از عرضه محصولات زنجیره آهن و فولاد در میانه زنجیره به مراتب بهتر از ابتدای زنجیره است.

عدم‌توازن در ظرفیت‌سازی در بخش‌های مختلف زنجیره عامل اصلی بروز این وضعیت است. در اولین هفته از مهرماه امسال بالغ بر ۱۰۷‌هزار تن آهن‌اسفنجی با قیمت پایه‌ای برابر ۱۱‌هزار و ۷۰۰ تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۸۲‌ هزار و ۵۰۰تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۱۰۷‌ هزار تن آهن‌اسفنجی از این بازار انجامید. برتری تقاضا نسبت به عرضه در رینگ آهن‌اسفنجی باعث شد تا متقاضیان برای کسب سهم از این محصول دست به رقابت قیمتی با یکدیگر بزنند؛ به‌نحوی که میانگین نرخ فروش این محصول به ۱۲‌هزار و ۲۴۰ تومان رسید. به این ترتیب تقاضا باعث افزایش ۴/۶ درصدی نرخ تمام‌شده این محصول شد. از هفته پایانی شهریورماه مجددا خرید آهن‌اسفنجی از رینگ صنعتی بورس‌کالا منوط به داشتن کد بهین‌یابی شد، اما این الزام به رکود این بازار نینجامید.

رونق نسبی در رینگ گندله

واحدهای معدنی کشور در دومین هفته از مهرماه بالغ بر ۵۸۵‌ هزار تن گندله آهن را در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۲۹۶‌ هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۲۴۳‌ هزار تن گندله آهن از این بازار منجر شد. قیمت پایه این محصول برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران برابر ۴‌ هزار و ۶۳۷ تومان تا ۴‌ هزار و ۶۸۴ تومان تعیین شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۲۹۶‌ هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۲۴۳‌ هزار تن گندله از این بازار انجامید. روز شنبه هشتم مهرماه بالغ بر ۵۰۵‌ هزار و ۸۰۰ تن کنسانتره آهن با قیمت پایه‌ای در بازه ۳‌ هزار و ۳۷۰ تومان تا ۳‌ هزار و ۵۷۰ تومان عرضه شد. میزان تقاضای ثبت‌شده برای این محصول محدود و برابر ۲۶۰‌ هزار تن بود که در نهایت به فروش ۱۵۰‌ هزار تن کنسانتره آهن از این بازار با میانگین قیمت ۳‌ هزار و ۵۸۰ تومان انجامید. در حالی که تقاضا برای اغلب محصولات کنسانتره آهن محدود بود، استقبال خوبی از کنسانتره آهن شرکت گهر زمین شد و تمامی محصول این شرکت با رقابت قیمتی معامله شد. تقاضا برای کنسانتره شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز خوب بود، اما محصول سایر واحدهای فرآوری در این بازار بدون مشتری ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =