لاهیجان زاده

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: موضوع مسئولیت‌های اجتماعی داوطلبانه به اتمام رسیده و باید به سمت اجباری کردن برخی موارد حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اقدامات خوب بنگاه های اقتصادی استان اصفهان در زمینه تحقق مسئولیت‌های اجتماعی به ویژه حوزه محیط زیست اظهار داشت: باید توجه داشت که در زمینه مسئولیت اجتماعی تنوع فعالیت‌ها زیاد است.

وی در ادامه با بیان اینکه شناسایی علل مشکلات برای کاهش هزینه‌ها و تاثیرگذاری بهتر اقدامات امری ضروری است، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته، مسئولیت‌های اجتماعی یک قانون است اما در کشورهای جهان سوم یک فعالیت داوطلبانه محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه 2 تعریف در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی وجود دارد، گفت: در تعریف نخست، مسئولیت اجتماعی شرکتی یا سازمانی، مجموعه وظایف و تعهداتی است که آن شرکت باید برای حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند انجام دهد و از مسائل اقتصادی و مالی فراتر است.

وی گفت: در تعریف دیگر، مسئولیت اجتماعی یک چهارچوب و محدوده اخلاقی است که در آن وظایف اجتماعی که برای جامعه مفید است بر عهده یک سازمان قرار می‌گیرد.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه توجه به مسئولیت اجتماعی یکی از محورهای توسعه پایداری است، افزود: تحقق این امر در جذب و مشارکت جوامع محلی بسیار مهم است، در شرایط کنونی مسئولیت‌های اجتماعی هنوز هم برای برخی صنایع تعریف شده نیست و برخی مدیران صنایع بنا به اعتقادات خود وارد این حوزه می‌شوند اما هنوز به‌صورت سیستماتیک وارد این بخش نشده‌اند.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه صنایع باید در مهم‌ترین بعد مسئولیت‌های اجتماعی، رفع آلایندگی از فعالیت‌های خود را مدنظر داشته باشند، گفت: اولین قدم در مسئولیت‌های اجتماعی این است که واحدهای تولیدی اولویت خود را در رسیدن به استانداردهای تولیدی محیط‌زیست ببینند.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده در استان اصفهان وجود دارد که ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی هستند و باقیمانده‌های بکر و طبیعی استان محسوب می‌شوند، تصریح کرد: اگر این داشته‌ها حفاظت نمی‌شدند مثل سایر موارد از بین رفته بودند، بنابراین باید نسبت به منابع طبیعی مسئولیت اجتماعی داشته باشیم و به موارد توجه کنیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه به دلیل عدم توجه به مسئولیت‌های اجتماعی میزان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی افزایش داشته و به دلیل استفاده بیش‌ازحد از سوخت‌های فسیلی و فعال شدن کانون‌های گردوغبار، تعداد روزهای پاک در حال کاهش است، ادامه داد: از این رو درصورتی‌که به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی توجه نشود، مشکلات بیشتری ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید توجه داشت که موضوع مسئولیت‌های اجتماعی داوطلبانه به اتمام رسیده و باید به سمت اجباری کردن برخی موارد حرکت کنیم، گفت: صنایع باید در قبال فعالیت‌های خود مسئول باشند و سهمی از درآمد خود را به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص دهند که به‌صورت قانونمند این سهم برای حفظ محیط‌زیست و سلامت مردم هزینه شود.

لاهیجان زاده با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با صاحبان صنایع بزرگ در خصوص کاهش مشکلات زیست محیطی استان اصفهان افزود: از جمله تاکیدات صورت گرفته در این زمینه بهره‌مندی از انرژی خورشیدی به جای سوخت‌های فسیلی بود که به صنایع گوشزد شد و تاکنون خروجی های خوبی نیز داشته است.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین موارد در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی توجه به «آموزش» است بنابراین باید تلاش کنیم با همراهی و همکاری بخش‌های مختلف همچون اتاق بازرگانی در زمینه‌های آموزشی نیز اقدامات مؤثرتری انجام پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =