باران اصفهان

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: احتمال استمرار شرایط آلودگی هوا کم است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نوید حاجی بابایی معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان امروز چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه با شروع بارش‌ها دمای استان از ماه آبان و آذر به شرایط طبیعی باز می‌گردد، اظهار داشت: امسال پاییز و زمستان شرایط استمرار آلودگی هوا محتمل نیست زیرا گذر سامانه‌های جوی بی‌تردید بر کاهش آلاینده‌ها مؤثر است اما باید توجه داشت که در فاصله بین سامانه‌های جوی، پایداری هوا را در نیمه دوم پاییز (اواسط آذر) و نیمه اول زمستان در دی ماه خواهیم داشت که اگر مدیریت منابع آلاینده صورت نگیرد سبب انباشت غلظت آلاینده‌ها و آلودگی هوا به‌ویژه در کلان‌شهر اصفهان خواهد شد.‌

وی در خصوص بارش‌های سیلابی و وقوع پدیده‌های حدی مخرب احتمالی در استان، افزود: اکنون داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد مناطق غرب و جنوب استان و مناطق همجوار با استان‌های چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه و بویراحمد از نیمه آبان تا نیمه آذر و حتی تا نیمه دی ماه شرایط بارش‌های سنگین و مستمر دارند که روان آب ایجاد می‌کند مخصوصاً در بازه آبان و آذر که بارش‌ها به‌شکل باران است هرچند که این بارش‌ها سامانه‌ای و سیستماتیک است و آنی رخ نمی‌دهد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به بارش‌های سال زراعی گذشته (مهر ۱۴۰۱ - شهریور ۱۴۰۲)، تصریح کرد: میانگین وزنی بارش‌های استان در سال زراعی گذشته برابر با ۱۴۲.۵ میلیمتر بوده است که نسبت به بلند مدت ۶ درصد (۸.۸ میلیمتر) کاهش نشان می‌دهد اما نسبت به مدت مشابه سال آبی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱، ۲۴ درصد افزایش داشت.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه کشت دیم بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان انجام می‌شود، عنوان کرد: به کشاورزان استان توصیه می‌شود که کشت دیم را امسال مطابق تقویم منطقه خود و حتی ۱۰ روز زودتر شروع کنند.

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی مطالبی مبنی بر بارش‌های بی‌سابقه انتشار می‌یابد اما نباید درگیر مطالب فضای مجازی شد، بیان کرد: امسال پدیده اقلیمی ال‌نینو بدلیل نوسانات دمایی اقیانوس آرام آغاز شده است و باید توحه داشت که این پدیده اقلیمی در سراسر جهان اثر می‌گذارد و تغییراتی را در آب و هوای جهان در پیش داریم.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: ال‌نینو یا فاز گرم اقیانوس آرام از چند ماه قبل فعال شده و اثر آن در منطقه ما زمان بر است. عوامل مختلف نشان می‌دهد که بارش‌های خوبی را در پیش داریم، این ال‌نینو متوسط و حتی قوی است و خروجی مدل‌های هواشناسی و عوامل دور پیوندی همه نشان می‌دهد که گذر سامانه‌های جوی را بر روی ایران در پاییز خواهیم داشت و مانعی بر گذر سامانه‌های جوی نیست و سیستم‌ها براحتی فعال خواهند شد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه افزایش دما را همچنان در مهرماه خواهیم داشت، اضافه کرد: این افزایش در بیشینه‌های دما محسوس است و به بیان دیگر مهرماه گرم‌تر از معمول خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های پاییزی استان امسال ۱۰ روز زودتر از موعد آغاز می‌شود، یادآور شد: باید توجه داشت که بارش‌های پاییزی در استان اصفهان معمولاً در ماه آبان آغاز می‌شود در حالی که امسال بدلیل پدیده اقلیمی ال‌نینو بارش‌ها از دهه سوم مهرماه شروع خواهد شد و بارش‌های مؤثر پاییزی را از هفته‌های اول آبان ماه خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =