روجریو سنی

روجریو سنی سنگربان پیشین تیم سائوپائولو عنوان برترین گلزن تاریخ فوتبال به‌عنوان یک دروازه‌بان را به خودش اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روجریو سنی مربی و بازیکن سابق فوتبال برزیلی یکی از بهترین دروازه‌بانان برزیلی تاریخ است و توسط فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال به عنوان دروازه‌بانی که بیشترین گل را در تاریخ فوتبال به ثمر رسانده، شناخته می‌شود. او در اوج دوران حرفه‌ای خود (۲۰۰۵–۲۰۰۸) به عنوان یکی از بهترین دروازه‌بانان جهان در آن زمان شناخته شد.

سنی بیشتر دوران حرفه‌ای خود را که ۲۵ سال و ۱۲۳۷ بازی حرفه‌ای باشگاهی را در بر می‌گرفت، با سائوپائولو همراه بود که با آن ۲۰ عنوان قهرمانی از جمله سه لیگ برزیل، دو کوپا لیبرتادورس و جام باشگاه‌های جهان ۲۰۰۵ به دست آورد. او همچنین ۱۳۱ گل در طول دوران حرفه‌ای خود به ثمر رساند که بیشتر آنها از ضربات آزاد و پنالتی به ثمر رسیدند. سنی همچنین ۱۷ بار در تیم ملی برزیل حضور داشت و بخشی از تیم‌هایی بود که در جام‌جهانی فوتبال ۲۰۰۲ و جام کنفدراسیون‌های فیفا ۱۹۹۷ قهرمان شد و همچنین در جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ شرکت کرد.

روجریو سنی در ۲۲ ژانویه ۱۹۷۳ در پاتو برانکو، پارانا به دنیا آمد. او اولین بازی خود را با سینوپ انجام داد. او در ۱۷ سالگی در سال ۱۹۹۰ به سائوپائولو پیوست و شش فصل اول خود را در سری A برزیل به عنوان گزینه پشتیبان یا گزینه سوم گذراند.

او در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۳ اولین بازی خود را در تیم اول انجام داد و در پیروزی ۴-۱ مقابل تنریف حضور یافت. سال بعد در کوپا کنمبول ۱۹۹۴ و در همه مسابقات ظاهر شد و تیمش قهرمان شد. در فصل ۱۹۹۷، پس از انتقال زتی به سانتوس، سنی به عنوان جانشین او انتخاب شد. در ۱۴ جولای ۲۰۰۵ کاپیتان سائوپائولو بود، و این تیم در سال ۲۰۰۵ برای سومین بار در کوپا لیبرتادورس قهرمان شد. دو هفته بعد، در بازی مقابل اتلتیکو مینیرو، او رکورد بیشترین بازی برای این تیم را با ۶۱۸ بازی شکست و پیراهن مخصوصی را پوشید که شماره ۶۱۸ در پشت آن چاپ شده بود.

گلزن‌ترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال چه کسی بود؟

در ۲۵ جولای سال بعد، او یک پنالتی را در برابر تیم مکزیکی گوادالاخارا به ثمر رساند و تبدیل به بهترین گلزن تاریخ سائوپائولو در لیبرتادورس شد. او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷، در مجموع ۴۷ گل در تمام مسابقات به ثمر رساند، و باشگاه دو قهرمانی ملی و جام باشگاه‌های جهان ۲۰۰۵ را به دست آورد، که در رقابت دوم، او در نیمه‌نهایی مقابل اتحاد گلزنی کرد و در فینال مقابل لیورپول به عنوان بهترین بازیکن مسابقه انتخاب شد.
سنی در ۲۰ آگوست ۲۰۰۶ با زدن یک ضربه ایستگاهی مقابل کروزیرو در لیگ داخلی، شصت و سومین گل خود را به ثمر رساند و رکوردشکنی کرد. بعداً در همان مسابقه، او یک گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند و مجموع گلهای خود را به ۶۴ رساند و همچنین بازی را ۲-۲ کرد. این باعث شد او دو گل از دارنده رکورد قبلی، خوزه لوئیس شیلاورت پاراگوئه‌ای جلوتر باشد.

او گلهای بیشتری هم به ثمر رساند و سه رکورد به نام او در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد: بیشترین گل زده توسط یک دروازه‌بان، تعداد بازی‌های انجام شده برای یک باشگاه و تعداد دفعات بازی به عنوان کاپیتان. سنی در ژوئن ۲۰۱۵، صد و بیست و هشتمین گل خود را به ثمر رساند و در لیست ۱۰ گلزن برتر باشگاه قرار گرفت. او در ۶ دسامبر ۲۰۱۵ بازنشستگی خود را از فوتبال حرفه‌ای اعلام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =