• ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
  • کد خبر: 39278
  • readingTime: ۳ دقیقه
ایران - آمریکا (جام جهانی 1998)

مربی اسبق تیم ملی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرورزشی بخش‌هایی از اسرار مربوط به پیروزی تاریخی ملی‌پوشان کشورمان مقابل آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه را بازگو کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از خبرورزشی، ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۷۷ بود که تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی جام جهانی فرانسه به اولین و تاریخی‌ترین پیروزی خود دست پیدا کرد. مسابقه ای که هنوز هم بخش‌های زیادی از آن جنبه رازآلود و اسرارآمیز دارد به همین خاطر در سالگرد این بازی مهم سراغ بیژن ذوالفقارنسب مربی تیم ملی در آن مسابقه رفتیم تا مدیر سابق پرسپولیس و البته سرمربی اسبق استقلال بخش‌هایی از اسرار آن مسابقه تاریخی را برای ما افشا کند.

هجوم دانشجویان

طبیعی است که پیروزی مقابل آمریکا و افتخار بزرگی که نصیب فوتبال ایران شد تا آخر عمر از یادم نخواهد. رفت البته دلم شکست چون فرصت بسیار خوبی که پس از پیروزی در آن مسابقه برای ورزش و به ویژه فوتبال ایران فراهم شده بود به خوبی مورد استفاده قرار نگرفت. می‌توانستیم به شکل به مراتب بهتری از آن بهره مند شویم ولی متاسفانه قضیه به درستی اشاعه پیدا نکرد و حالا دیگر آن پیروزی فقط در یاد رسانه‌ها، گروهی از فوتبالدوستان و خود بچه‌های تیم ملی باقی مانده است هیچ وقت فراموش نمیکنم چیزی حدود ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی که در انگلیس، فرانسه و ایتالیا زندگی می‌کردند با چه مکافاتی بلیط بازی را خریده بودند تا در ورزشگاه ژرلاند شهر لیون کنار بقیه ایرانی‌ها حامی ما باشند.

آزاد کردن کبوتران

بر اساس آماری که بعدا اعلام شد، بازی ایران و آمریکا پس از فینال جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه پربیننده‌ترین مسابقه آن جام بود. قبل از شروع دیدار به نشانه صلح و آزادی ۲۲ کبوتر توسط بازیکنان ثابت هر دو تیم در داخل زمین چمن آزاد شدند که خیلی قشنگ بود.

دروغ پاسپورت

اینکه سرمربی وقت تیم ملی آمریکا چند ماه قبل مدعی شد پاسپورت‌های ما را گرو گرفته و بازیکنان را برای پیروزی مقابل آمریکا تحت فشار گذاشته بودند اصلاً صحت ندارد وقتی یک تیم به خارج از کشور می‌رود گذرنامه همه اعضای تیم در اختیار هتل یا افراد امین داخل کاروان قرار می‌گیرد تا گم نشود. ما هم همین کار را کرده بودیم اما بچه‌ها وقتی می‌خواستند برای خرید از هتل خارج شوند پاسپورت‌های خودشان را می‌بردند. این حرف‌ها اصلا صحت ندارد.

من گفتم عابدزاده مقابل آمریکا فیکس بازی کند/ محافظان ایران حتی از رؤسای جمهور هم بیشتر بودند!/ آمریکا را که بردیم به بچه‌ها مجوز واردات ماشین دادند

دلیل تعویض محمدخانی

قضاوت کردن تصمیم مربیان بسیار دشوار است یادمان باشد که تعویض در ترکیب اصلی بر اساس خواسته شخصی نیست بلکه منافع تیم مد نظر قرار میگیرد. در رابطه با تعویض شدن نادر محمدخانی با افشین پیروانی قضیه این بود که آقای محمدخانی اصلا بد بازی نمی‌کرد ولی به خاطر فشار آمریکا و بحث ضربات سر کادرفنی به این نتیجه رسید که بهتر است این تعویض انجام بشود. در مورد عوض شدن خداداد عزیزی با علیرضا منصوریان هم شاید در رسانه‌ها هیاهو شد اما در داخل جمع مسئله مهمی نبود.

بازی کردن عابدزاده

عابدزاده قبل از بازی با آمریکا جراحی بسیار سنگینی را پشت سر گذاشته بود و طبیعی بود از چالاکی لازم برای خوردن نباشد اما من چون سالها با او کار کرده بودم و روزهای خوبش را در فوتبال خودمان دیده بودم، قبل از بازی با آمریکا آقای طالبی تاکید کردم حضور عابدزاده می‌تواند به تیم ملی کمک کند چون گاهی اوقات یک بازیکن به لحاظ روحی آنقدر انگیزه دارد که مشکلات جسمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در داخل زمین می‌درخشد. آقای طالبی هم با حرف‌های من قانع شد و همه دیدند احمدرضا در بازی با آمریکا چقدر خوب بازی کرد.

مجوز اتومبیل

بچه‌های نسل ۹۸ اصلاً مادی نبودند و شاید باورتان نشود ولی حتی در هنگام پرواز برگشت به سوی تهران هم کسی حرفی از پاداش پیروزی بر آمریکا نمیزد. البته یکسری وعده‌هایی دادند که یکی از مهمترین آنها محقق شد. وقتی آمریکا را بردیم به بچه‌ها مجوز وارد کردن یک دستگاه اتومبیل خارجی را دادند حالا بعضی از ملی پوشان ماشین را آوردند و خودشان سوار شدند بعضی‌ها هم ترجیح دادند حواله را بفروشند.

اسکورت بالاتر از روسای جمهور

شاید شما باور نکنید ولی اسکورتی که تیم ملی ایران در در جام جهانی فرانسه داشت حتی از برخی روسای جمهور که برای ملاقات با فرانسوی‌ها به پاریس می‌روند نیز بیشتر بود. ما بیشترین تعداد اسکورت در فرانسه را داشتیم. برای همان مسابقه با آمریکا چون گروهی از اقوام بازیکنان هم به هتل تیم ملی آمده بودند تا از آنجا راهی ورزشگاه شوند، در قالب دو اتوبوس راهی ورزشگاه شهر لیون شدیم. این دو اتوبوس توسط ۴۰ موتور سوار و ۱۲ اتومبیل پلیس به صورت کامل اسکورت می‌شد که کاروان بسیار عریض و طویلی را تشکیل داده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =