• ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
  • کد خبر: 37505
  • readingTime: ۷ دقیقه
طرح پسادکتری

پس از تجربه موفق پارک علم و فناوری استان فارس در اجرای طرح «دستیار فناوری»، این پارک در حال حاضر طرح دیگری را با عنوان «طرح پسا دکتری فناوری» ارائه کرده است؛ طرحی که به گفته متولیان امر با هدف ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دکترای تخصصی ارائه شده است‌.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، بسیاری از فعالان در حوزه علم و فناوری معتقدند اقتصاد دانش‌بنیان، نیازمند حکمرانی و سیاست‌گذاری دانش‌بنیان است؛ بر همین اساس طرح پنجاه پارک، پنجاه برنامه با هدف حکمرانی و سیاستگذاری باز، تعاملی و مشارکتی تعریف و به پارک‌های علم و فناوری کشور ابلاغ شده است؛ طرحی که با هدف بهره‌گیری از پیشنهادات و ایده‌های پارک‌های علم و فناوری در استان‌های مختلف کشور در حال اجراست.

بر همین اساس پارک‌های علم و فناوری در قالب ۱۰ منطقه در کشور تعریف شده‌اند که طرح‌های ارسالی از این پارک‌ها به تفکیک هر منطقه بررسی می‌شود.

شروع به کار طرح دستیار فناوری در سال ۱۴۰۱

پارک علم و فناوری فارس که جزو پارک‌های منطقه ۷ محسوب می‌شود از جمله پارک‌هایی است که توانسته تجربه موفقی در ایده‌پردازی و اجرایی کردن ایده‌های نو و فناورانه داشته باشد؛ این پارک با ارائه طرح «دستیار فناوری» گام محکمی در این مسیر برداشته؛ طرحی که با هدف حضور فعال دانشجویان در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور مطرح و با حمایت معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم به مرحله اجرا رسید.

روز یکشنبه ۶ شهریورماه ۱۴۰۱ بود که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به شیراز با به صدا درآوردن زنگ طرح دستیار فناوری در پارک علم و فناوری فارس، آغاز به کار فعالیت این دبیرخانه را اعلام کرد؛ دبیرخانه‌ای که در شیراز راه‌اندازی شد و اقدامات قابل توجهی را برای اجرای این طرح انجام داد و حالا با گذشت کمتر از یک سال از پوستر دومین طرح دستیار فناور رونمایی شد و زنگ دور دوم‌ این طرح در شیراز به صدا درآمد.

ابراز رضایت وزیر علوم از عملکرد فارس در اجرای طرح دستیار فناوری

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری که از روز ۲۱ اردیبهشت ماه برای شرکت در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به شیراز سفر کرده در این مراسم که بعدازظهر جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در پارک علم و فناوری برگزار شد حضور یافت و برای دومین بار زنگ طرح دستیار فناوری را به صدا درآورد.

وی در حاشیه برگزاری این مراسم در رابطه با آغاز دومین دوره از طرح دستیار فناوری اظهار کرد: پارک علم و فناوری فارس در زمینه طرح دستیار فناوری پیشتاز بوده است؛ به همین دلیل معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم این ماموریت را به پارک علوم و فناوری این استان واگذار کرده است.

وزیر علوم ادامه داد: مدیریت طرح دستیار فناوری را پارک علم و فناوری فارس به عهده دارد و اعتبارات هم در اختیار این پارک قرار می‌گیرد؛ این پارک این اعتبارات را بین سایر پارک‌ها توزیع می‌کند.

او به بیان اهداف این طرح پرداخت و گفت: دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاهی با مراجعه و اعلام نیاز به پارک‌های استان‌های خود ثبت نام می‌کنند و از این طریق به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک و هسته‌های فناوری هدایت می‌شوند. آنها با حضورشان در این عرصه هم تجربه کسب می‌کنند و هم حداقل حقوقی به آنها پرداخت می‌شود.

زلفی‌گل اظهار کرد: زمینه اشتغال افرادی که به عنوان دستیار فناوری در شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور حضور پیدا می‌کنند در بحث‌های فناوری و تولید دانش بنیان مهیا شده است.

مشارکت ۲هزار و ۱۰۰ دانشجو در طرح دستیار فناوری

رئیس پارک علم و فناوری فارس نیز اعلام کرد که در دور اول این طرح که در سال گذشته برگزار شد بیش از ۲هزار و ۱۰۰ دانشجو با مشارکت هزار و ۶۷۰شرکت دانش‌بنیان و فناور در این طرح شرکت کردند و بخشی از این دانشجویان در همان شرکت‌ها مشغول به کار شدند.

بدین ترتیب ایده طرح دستیار فناوری با هدف توسعه همکاری متقابل پارک علم و فناوری و دانشگاه و هم چنین افزایش اثربخشی فارغ التحصیلان در داخل کشور و جلوگیری از خروج نخبگان ارائه و اجرا شد و بازخورد خوبی نیز به همراه داشت اما ایده‌پردازی پارک علم و فناوری فارس به ارائه این طرح محدود نشد. پارک علم و فناوری فارس در حال حاضر طرح دیگری را تحت عنوان «طرح پسادکتری فناوری» ارائه داده که این طرح نیز مورد استقبال وزارت علوم قرار گرفته؛ طرحی که به گفته متولیان امر با هدف ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دکتری تخصصی ارائه شده است.

«طرح پسادکتری فناوری» با هدف ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان

امین‌رضا ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری فارس در خصوص این طرح اظهار کرد:طرح پسا دکتری فناوری یکی از ایده‌ها و طرح‌های پارک علم و فناوری فارس برای حل مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که در واقع این طرح به منظور ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دکتری تخصصی پیشنهاد شده است.

اهداف و پشتوانه‌های قانونی طرح

رئیس پارک علم و فناوری فارس به بیان اهداف این طرح پرداخت و افزود: ایجاد فرصت اشتغال برای دانش‌آموختگان دکتری تخصصی و بهبود استعدادهای دانش‌آموختگان با هدف پژوهشگر صنعتی شدن از اهداف این طرح به شمار می‌رود.

ذوالقدر کمک به زیست بوم نوآوری و توسعه اشتغالزایی دانش‌محور در کشور را از دیگر اهداف این طرح دانست و گفت: این طرح با هدف تقویت همکاری بین واحدهای دانش‌بنیان و فناور با دانشگاه‌های کشور و ارتقا توان پاسخگویی دانشگاه‌ها به نیازهای جامعه ارائه شده است. البته ارتقای مهارت‌های تخصصی محققان و جلوگیری از خروج نخبگان هم از دیگر اهداف این طرح محسوب می‌شود.

وی به بیان پشتوانه‌های قانونی این برنامه پرداخت و بیان کرد: این برنامه به منظور اجرایی کردن سیاست‌های وزارت عتف مبنی بر پیشبرد فعالیت‌های فناورانه و نیز اجرایی کردن آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین مطرح و ارائه شده است.

مجریان طرح

ذوالقدر به مجریان این طرح در سطح ملی، منطقه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف در سطح ملی، پارک علم و فناوری و مراکز رشد در سطح منطقه و معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاه از مجریان این طرح محسوب می‌شوند و یک تیم دانشگاهی متشکل از یک استاد پژوهشی و یک محقق پسادکتری و همچنین یک کارشناس فناور از طرف شرکت فناور و دانش‌بنیان از مخاطبان این طرح هستند.

فرآیند اجرایی برنامه

رئیس پارک علم و فناوری فارس در خصوص فرآیند اجرایی برنامه گفت: ساز و کار اجرای طرح به طور خلاصه به این شکل است که یک برنامه طرح مشخص توسط استاد دانشگاه، محقق پسادکتری و یک کارشناس فناور از شرکت دانش‌بنیان و فناوری مشترکا و با قالب مشخص در سامانه مربوطه بارگذاری شده و بررسی و پذیرش طرح‌ها توسط شورای پذیرش و کمیته ارزیابی میزبانان که پارک یا مراکز رشد هستند با اعضای مشخص صورت می‌پذیرد. نظارت بر حسن انجام طرح و ارزیابی در طول دوره نیز بر عهده میزبانان است.

شرایط محقق پسادکتری

وی در رابطه با شرایط محقق پسادکتری گفت: محقق پسادکتری باید مدرک دکتری اصل یا موقت یا گواهی فراغت از تحصیل را در زمان درخواست دریافت کرده باشد و مدت زمان سپری شده از تاریخ دانش‌آموختگی وی حداکثر ۵ سال باشد.
ذوالقدر با بیان اینکه محقق نباید شاغل باشد، گفت: محقق باید امکان قانونی اشتغال تمام وقت در طول دوره اجرای طرح را داشته باشد و بتواند در یک محیط تحقیقاتی در زمینه طرح کار کند.
او ادامه داد: محقق پسادکتری باید قادر به مستندسازی نتایج تحقیقات طرح از طریق انتشارات علمی، پتنت‌های مبتنی بر تحقیق و توسعه، تولید دانش فنی، تولید نمونه محصول، ارائه خدمات یا موارد مشابه باشد.
حمایت‌ها و میزان مشارکت به ازای یک طرح

وی با بیان اینکه مبلغ ۸میلیون تومان به صورت ماهانه به محقق پسا دکتری پرداخت می‌شود، گفت: مبلغ ثابت ۲میلیون تومان پژوهانه نیز به صورت ماهانه به استاد پژوهشی پرداخت خواهد شد.

او با اشاره به اینکه اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح از محل معاونت فناوری و نوآوری وزارت، پارک و مراکز رشد تأمین می‌شود، به بیان حمایت‌ها و میزان مشارکت به ازای یک طرح پرداخت و گفت: ۵۰ درصد از اعتبار توسط معاونت و ۵۰ درصد آن توسط پارک یا مراکز رشد تأمین خواهد شد.

شاخص‌های ارزیابی طرح پیشنهادی متقاضیان

وی در رابطه با شاخص‌های ارزیابی طرح پیشنهادی متقاضیان گفت: برای ارزیابی طرح پیشنهادی متقاضیان کیفیت طرح، اهمیت و اثر تجاری و برنامه اجرای طرح مدنظر قرار داده می‌شود.

ذوالقدر اضافه کرد: با اجرایی شدن این طرح به صورت پایلوت امکان اشتغال ۲۰ محقق پسا دکتری فراهم می‌شود که در صورت مثبت بودن فرآیند ضمن دوره اول، در دوره‌های بعد می‌توان از حمایت سایر سازمان‌های حامی بهره گرفت‌.

رئیس پارک علم و فناوری فارس با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت‌آمیز بودن اجرای این طرح گفت: با توجه به اینکه بسیاری از اعضای هیأت علمی دارای شرکت فناور و دانش‌بنیان هستند با حمایت صورت گرفته این اعضا توانایی در اختیار گرفتن محققین پسا دکتری را خواهند داشت. همچنین به علت گزینشی بودن طرح‌ها و فرآیند ارزیابی و پذیرش، کیفیت طرح‌های ارسالی به علت رقابت بالا ارتقا خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =