• ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
  • کد خبر: 37361
  • readingTime: ۴ دقیقه
باران

سازمان هواشناسی اعلام کرد: هم‌زمان با ورود سامانه بارشی از سمت شمال‌غرب به کشور، بارش‌ها از امروز در ۲۳ استان شروع خواهد شد که در ۸ استان با شدت بیشتری است و تا روز چهارشنبه (فردا) ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایراسین، سازمان هواشناسی در هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی طی امروز (سه‌شنبه) تا فردا (چهارشنبه) در بخش‌هایی از غرب، شمال‌غرب و شمال استان‌های جنوبی خبر داد.

مخاطرات این سامانه که از نوع رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک و در برخی نواحی تگرگ است، امروز (سه‌شنبه) زنجان، کرمانشاه، کردستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان و ارتفاعات و دامنه در استان‌های قزوین و البرز را با شدت بیشتری در برمی‌گیرد که برای آن هشدار نارنجی صادر شده است.

بارش‌ها امروز در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، لرستان، قم، مرکزی، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی اصفهان، ارتفاعات شمال غرب مازندران، سمنان با شدت کمتری ادامه دارد.

فردا (چهارشنبه) نیز بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری، لرستان، نوار شرقی خوزستان، نوار غربی اصفهان، زنجان، قزوین، کرمانشاه، جنوب کردستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و سمنان شدت بیشتری دارد.

هم‌زمان در روز چهارشنبه در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، قم، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، نیمه شرقی خوزستان و غرب سمنان، شمال یزد، همدان، مرکزی، شرق ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس و شمال غرب کرمان بارندگی با شدت کمتر ادامه دارد.

سازمان هواشناسی از لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ در پی فعالیت این سامانه خبر داده است.

عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش توصیه شده است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۹

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک، در برخی نواحی تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۹: زنجان، کرمانشاه، کردستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان و ارتفاعات و دامنه در استان‌های قزوین و البرز.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰: چهارمحال و بختیاری، لرستان، نوار شرقی خوزستان، نوار غربی اصفهان، زنجان، قزوین، کرمانشاه، جنوب کردستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و سمنان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

توصیف سامانه اول: افزایش گرادیان فشار سطح زمین

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۹

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۱

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در نواحی مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۹: سمنان، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، یزد.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰: لرستان، همدان، مرکزی، اصفهان، یزد، سمنان، خراسان جنوبی.

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۱: خراسان جنوبی، سمنان، شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: وزش نسبتا"شدید باد(گاهی شدید) ، مواج و متلاطم شدن دریا

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰

نوع مخاطره: وزش باد شدید و مواج شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر

منطقه اثر: مناطق مرکزی و شرقی دریای خزر، در استان‌های مازندران و گلستان

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک ، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه ، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: احتیاط در عملیات تفریحی ، بویژه غواصی و شنا ،احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد (باد جنوب غربی ) و متلاطم و مواج شدن دریا

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۰

نوع مخاطره: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر (به‌ویژه تنگه هرمز)

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: احتیاط درعملیات تفریحی ، بویژه غواصی و شنا ،احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک ،اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =