ورق

یکی از راه‌هایی که می‌تواند به مهار تورم منجر شود رشد تولید است و در حقیقت باعث نجات اقتصاد ملی می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین: مقام معظم رهبری شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری فرمودند؛ شعاری که درصورت عملیاتی شدن دقیقاً مشکل امروز اقتصاد و کشور را حل می‌کند و رونق اقتصادی و بهبود معیشت را برای مردم عزیزمان به همراه دارد.

یکی از نکاتی که رهبر انقلاب در مورد سال ۱۴۰۲ به آن اشاره فرمودند افزایش تولید در کشور بود. انتخاب این شعار برای سال جاری به معنای این است که این رونق تولید باید در درجه اول حفظ شده و سپس ادامه یابد. این در حالی است که کشور ما امروز در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی به سر می‌برد. از طرفی بسیاری از نیازمندهای صنعت در شرایط تحریم قرار دارد و از سوی دیگر جنگ ارزی دشمن، مشکلاتی را برای تهیه برخی از مواد اولیه و تجهیزات در صنعت کشور ایجاد کرده است.

تجربه صنعت فولاد نشان می‌دهد که همه این مشکلات قابل حل است. به طور نمونه در فولاد مبارکه تا امروز بیش از ۹۰ درصد تجهیزات، قطعات و مواد اولیه بومی‌سازی شده است. همین در این شرکت انقلاب بزرگی با بومی‌سازی ۲۶هزار قطعه در صنعت کشور باعث شده تا تحریم‌ها اثر کمتری را بر این صنعت بزرگ کشور بگذارد.

در صنعت نفت و در حوزه تجهیزات پالایشگاهی نیز به همین صورت است. امروز در کشور ما بیش از ۸۵ درصد قطعات در این صنعت بومی‌سازی شده و در آستانه خودکفایی در ساخت پالایشگاه ایستاده است.

سال ۱۴۰۱؛ سال درخشش صنعت فولاد کشور

سال ۱۴۰۱ یکی از سال‌های پرفراز و نشیب و البته غرورآفرین برای صنعت فولاد کشور بود. از سویی مشکلاتی نظیر تحریم و از سوی دیگر مشکلات زیرساختی نظیر محدودیت‌های انرژی، حمل‌ونقل، مواد اولیه و... گریبانگیر این صنعت مادر کشور شده بود. اما با این حال طبق گزارش انجمن جهانی فولاد تا پایان سال ۲۰۲۲ ایران در جایگاه دهم تولیدکنندگان فولاد دنیا با رشد ۸درصدی تولید کار را به پایان رساندند. در ماه دسامبر سال گذشته نیز با رشد ۳.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه گذشته در جایگاه هفتم قرار گرفت. این در حالی است که همه تولیدکنندگان برتر فولاد دنیا به‌جز هند در سال گذشته میلادی، با کاهش تولید فولاد به دلیل محدودیت‌های انرژی و شرایط بازار روبرو بودند.

در همین راستا گروه فولاد مبارکه نیز با ثبت بالغ بر ۷۰ رکورد تولید و گذر از مرز ۱۰ میلیون تن فولاد خام و گذر از تولید ۷.۲ میلیون تن تختال در فولاد مبارکه در تاریخ صنعت کشور شگفتی‌ساز شد.

امروزه در کشورهای پیشرفته بالغ بر ۲۰۰کیلوگرم در سال به ازای هر نفر فولاد مصرف می‌شود که چنین حرکت‌هایی متضمن رشد اقتصادی در کشور با حمایت از صنایع مختلف است.

البته نکته اینجاست که هم‌اکنون چیزی حدود ۶۵درصد از صنعت فولاد کشور در حال تولید بوده و در صورتی که از همه ظرفیت موجود استفاده حداکثری شود، شاهد رشد و نموی چشمگیر در اقتصاد و صنعت فقط از همین ناحیه در سراسر کشور خواهیم بود. همه این فعالیت‌ها می‌تواند باعث افزایش ارزش پول ملی شده و علاوه بر آن، اقتصاد کشور را پول نفت جدا کند.

این موضوع نشان می‌دهد که صنعت کشور می‌تواند علی‌رغم همه محدودیت‌ها، با الگو قرار دادن صنایع مادر نظیر صنعت فولاد و نفت، به رشد و پایداری تولید کمک کنند.

سرمایه‌گذاری در تولید؛ بازی دوسر برد

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که برای کاهش تورم پیشنهاد می‌شود، کاهش نقدینگی در جامعه است. این کاهش نقدینگی می‌تواند با ایجاد بسترهای مختلف برای سرمایه‌گذاری انجام شود. این موضوع علاوه بر اینکه به کاهش تورم کمک می‌کند می‌تواند بسترساز رشد و پایداری تولید در کشور شود. این یعنی سرمایه‌گذاری در حوزه تولید، بازی دوسربرد برای اقتصاد کشور است که هم در میان‌مدت و هم در بلندمدت موجب بهبود معیشت با افزایش اشتغال و کاهش تورم برای مردم می‌شود.

امروز در بسیاری از صنایع پربازده نظیر صنعت فولاد، زیرساخت‌های زیادی برای حل مشکلات مورد نیاز است. ایجاد نیروگاه‌های برق، افزایش ظرفیت میادین گازی، بهبود سیستم حمل‌ونقل از جمله سیستم ریلی و جاده‌ای، بهبود زیرساخت‌ها برای اکتشاف و استخراج معادن و... از جمله گلوگاه‌های صنعت فولاد کشور است؛ صنعتی پیشران که اگر موانع آن رفع شود می‌تواند اقتصاد و معیشت مردم را با افزایش تولید متحول کند.

البته در زمینه رفع محدودیت‌ها، شرکت‌های بزرگی نظیر فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱، اتفاقات خوبی را نظیر بسترسازی برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی، سرمایه‌گذاری برای ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا، ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشورو توسعه نیروگاه بادی، گسترش حمل‌ونقل ریلی با خرید بالغ بر ۵۰ لکومتیو و... را برای حل این مشکلات رقم زده که اقداماتی شایسته و درخور توجه است. همین توسعه‌ها موجب صورت گرفتن بزرگترین افزایش سرمایه در تاریخ بورس کشور شد که در آینده نزدیک رشد و پایداری تولید را به همراه خواهد داشت.

راه چاره چیست؟

همه این‌ها نشان می‌دهد که راه حل مشکل اقتصاد کشور علی‌رغم اینکه نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان پولی و بانکی دولت است ولی به همت همه فعالین اقتصادی و حتی آحاد مردم بستگی دارد.

از طرفی مسئولین با بسترسازی برای سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه و مردم نیز با ورود سرمایه‌هایشان به بخش تولید و نه در هیجانی نظیر بازارهای طلا، ارز و... می‌توانند ارزش‌آفرینی واقعی را برای نسل حاضر و آیندگان رقم بزنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =