امیر قلعه نویی

امیر قلعه‌نویی پس از ۱۶ سال دوباره بر روی نیمکت تیم ملی فوتبال خواهد نشست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام به طور رسمی امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان انتخاب شد تا پس از ۱۲ سال، دوباره هدایت تیم‌ملی به یک سرمربی ایرانی سپرده شود. پیش از امیر قلعه‌نویی، افشین قطبی آخرین سرمربی ایرانی‌ای بود که فرصت حضور بر روی نیمکت تیم ملی را به دست آورد.

حالا امیر قلعه‌نویی پس از ۱۶ سال و تماشای چهره‌هایی مانند منصور ابراهیم‌زاده، علی دایی، افشین قطبی، کارلوس کی‌روش، مارک ویلموتس و دراگان اسکوچیچ بر روی صندلی محبوبش، دوباره بازگشته است تا به قول خودش کاری که اجازه ندادند انجام دهد را به سرانجام برساند.

قلعه‌نویی برای نخستین بار در ۱۷ مرداد ماه سال ۸۵ و پس از جام‌جهانی ۲۰۰۶ سکان هدایت تیم ملی را در دست گرفت. او که جایگزین برانکو ایوانکوویچ کروات شده بود، ماموریت داشت تا ایران را پس از سال‌ها به مقام قهرمانی جام‌ ملت‌های آسیا برساند.

وی در فاصله مرداد ماه ۸۵ تا دی ماه ۸۶ در ۱۷ بازی عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران را یدک کشید؛ ۱۰ برد، ۶ تساوی و یک باخت ماحصل حضور یک سال و چند ماهه قلعه‌نویی در تیم ملی بود که با حذف ایران در ضربات پنالتی مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌ ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ مقابل کره‌ جنوبی به پایان رسید.

امیر قلعه نویی در جام ملت‌های آسیا 2007

امیر قلعه‌نویی پس از جدایی از تیم ملی در تیم‌های مس‌کرمان، استقلال (۲ دوره)، سپاهان (۲ دوره)، تراکتور (۲ دوره)، ذوب‌آهن و گل‌گهر سیرجان مربی‌گری کرد و توانست ۵ قهرمانی و ۴ نایب‌قهرمانی لیگ برتر و ۲ قهرمانی و ۲ نایب‌قهرمانی جام حذفی را به کارنامه افتخارات خود اضافه کند.

در تمام این سال‌ها ژنرال فوتبال ایران هر بار که فرصتی پیش می‌آمد و صحبتی در خصوص فوتبال ملی مطرح می‌شد، از بی‌عدالتی که در زمان حضورش در تیم ملی در حق خودش شده سخن می‌گفت و از امکاناتی که در اختیار سایر سرمربیان تیم ملی قرار گرفت و به او نرسید گلایه داشت. ژنرال همواره به دنبال فرصت دیگری برای اثبات توانایی‌هایش در رده ملی بود و حتی وقتی در اواسط فصل ۹۹-۹۸ و در زمان دوره دوم حضورش در سپاهان پیشنهاد تیم ملی را دریافت کرد به دنبال توافقی برای جدایی از سپاهان و حضور در تیم ملی بود که درخواست او هرگز مورد موافقت مدیران وقت باشگاه سپاهان و کارخانه فولاد مبارکه قرار نگرفت.

قبل و پس از جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر نام امیر قلعه‌نویی در کنار سایر گزینه‌ها بارها برای هدایت تیم‌ملی مطرح شد و حتی در آخرین مورد که نام او به صورت رسمی در میان گزینه‌های سرمربی‌گری تیم ملی‌ قرار گرفت، واکنش اینستاگرامی این مربی باسابقه فوتبال ایران را در پی داشت و او از حضور در تیم ملی انصراف داد.

اما این پایان کار نبود و ژنرال فوتبال ایران برای دومین بار نتوانست دست رد به سینه فدراسیون بزند و با پذیرش هدایت تیم‌ملی، پس از سال‌ها خود را در معرض چالشی جدید قرار داد. حالا او این فرصت را دارد تا به منتقدان خود ثابت کند در دوره نخست حضورش در تیم ملی نسبت به وی کم‌لطفی شده است و می‌تواند در صورت مهیا بودن شرایط کشتی تیم ملی را به ساحل موفقیت برساند.

موفقیتی که از نظر جامعه فوتبالی ایران چیزی جز قهرمانی در مسابقات جام ‌ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ نمی‌تواند باشد؛ این رقابت‌ها در دی ماه سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و امیر قلعه‌نویی حدود ۱۰ ماه زمان دارد تا ملی‌پوشان را برای حضور قدرتمندانه در این مسابقات آماده کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =