دانشجو

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: باید اجازه دهیم نخبگان در کشور تاثیرگذار باشند و از علم خود استفاده کنند.

به گزارش ایراسین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: نخبگان یک ملت با دو کلمه تعریف می‌شود، زیرا یک ملت بدون نخبه و یک نخبه بدون ملت نمی‌شود. آیین نامه‌ای برای ادامه تحصیل دکتری، جذب در هیات علمی و حل مسائل نخبگان کشور در هیات دولت به تصویب رسید.

او افزود: معاونت علمی در چند حوزه وظیفه دارد تا از نخبگان حمایت کند که شامل حوزه توسعه اندیشه ورزی، حوزه علم، حوزه توسعه فناوری و حوزه اقتصاد دانش بنیان می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: ۲۶ پروژه پیشران برای فعالیت نخبگان انجام خواهد شد که حدود ۱ میلیارد یورو در طول ۳ سال آینده اجرایی خواهد شد. امنیت غدایی، جمعیت، مواد و مواد پیشرفته، حوزه سلامت و حمل و نقل از حوزه‌های این پروژه خواهند بود.

او ادامه داد: بزرگترین کاری که می‌توانیم از طریق آن نخبگان را در کشور حفظ کنیم، این است که باید اجازه دهیم در کشور تاثیرگزار باشند و فرصتی برای آن‌ها ایجاد کنیم تا از علم خود استفاده کنند. وجود زیاد نیروی انسانی در ایران یکی از علت‌هایی بوده که باعث مهاجرت نخبگان شده است.

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اظهار کرد: نخبه‌های ایرانی در کشورهای خارجی سرمایه ملی ملت هستند. اپلیکیشن کانکت که نخبگان داخلی را به خارج متصل می‌کند نسبت به سال گذشته افزایش فعالیت چشمگیری داشته است. تعداد نخبگانی که امسال در طرح بازگشت به کشور (کانکت) ثبت‌نام کرده‌اند، نسبت به سال‌های گذشته ۳ برابر شده است. به صورتی که در سال‌های گذشته تعداد نخبگانی که ثبت‌نام کرده بودند حدود ۶۰۰ نفر بوده‌؛ این آمار امسال به حدود ۱۷۰۰ نفر رسیده است.

وی تأکید کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز برای استفاده بهینه از نخبگان و کارآفرینان ایرانی که به دیگر کشورها مهاجرت کرده‌اند اقدام به تعریف «برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» کرده است که در طول این سال‌ها توانسته حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از نخبگان و کارآفرینان ایرانی را به کشور بازگرداند و ۴۵۰ نفر از آن‌ها را در دانشگاه‌های برتر کشور، مشغول به کار کند. دیگر دستاورد این برنامه ایجاد ۲۳۰ شرکت دانش بنیان و فناور توسط این افراد است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: حضور نخبگان ایرانی در کشورهای دیگر سرمایه اصلی و عظیم جمهوری اسلامی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =