• ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
  • کد خبر: 33624
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند؛

سرنوشت نامه مبهم شورای رقابت

زیان انباشته خودروسازها کاهش می‌یابد؟
کدیور

به گفته علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه، نامه شورای رقابت برای چگونگی عرضه خودرو مبهم است و با توجه به حساسیت موضوع طی روزهای آینده این موضوع با تایید و تکذیب نهادهای مختلف همراه خواهد بود و در نتیجه نباید این نامه را مبنا قرار داد.

به گزارش ایراسین، عرضه خودرو در بورس کالا با آغاز موج صعودی شاخص کل بازار سرمایه همزمان بود تا بسیاری از فعالین بازار سرمایه فروش خودرو به این روش را دلیل صعودی شدن بورس بدانند. اثر مثبت فروش خودرو در بورس کالا بر صورت‌های مالی خودروسازان به ویژه ایران خودرو تاثیرگذار بود و همین جو مثبت باعث شد مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی شاخص کل در هم شکسته شود. در طول چند هفته گذشته اخبار رسمی و غیر رسمی مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا بازی را بر هم زد تا اینکه چند روز قبل نامه‌ای از شورای رقابت درباره همین موضوع منتشر شد و بازار سرمایه را شوکه کرد.

علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه در مورد نامه شورای رقابت به خبرنگار ایراسین گفت: «نامه شورای رقابت برای چگونگی عرضه خودرو مبهم است و چگونگی عرضه خودرو دقیقا مشخص نشده‌است» در نامه شورای رقابت تاکید شده خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد ولی نکته مهم این نامه تاییدها و تکذیب‌های متعدد پس از آن است.

کدیور در این باره گفت: «با توجه به حساسیت موضوع آنچه طی چند هفته گذشته اتفاق افتاد به نظرم طی روزهای آینده با تایید و تکذیب نهادهای مختلف همراه خواهد بود، در نتیجه نباید این نامه را مبنا قرار داد.»

طی هفته‌های گذشته عرضه خودرو در بورس کالا با واکنش‌های مختلفی همراه بوده است. اگرچه اخباری پیرامون توقف عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شده‌است ولی هر بار این ادعا توسط افرادی مانند وزیر اقتصاد یا وزارت صمن تکذیب شد تا این شیوه فروش خودرو را نا مشخص کند. طبق آخرین تصمیمات؛ رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در گفتگو با ایسنا تاکید کرده در سال آینده خودروها در بورس کالا عرضه خواهد شد با این تفاوت که شرکت‌ بورس کالا موظف است ۸۵ درصد مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز کند.

تاثیر توقف عرضه خودرو در بورس

شروع موج صعودی فعلی همزمان با عرضه خودرو در بورس کالا بود و حالا با توقف عرضه‌ها احتمال ریزش بورس از سوی برخی از سهامداران مطرح می‌شود، کدیور در پاسخ به این مسئله گفت:«زیان انباشه خودروسازان برای مثال ایران خودرو در گزارش های ۹ ماهه در حال کاهش است در نتیجه به نظر من فرقی ندارد خودرو در بورس عرضه شود یا نه؟ آنچه گزارش‌های ۹ ماهه نشان می‌دهد کاهش زیان انباشه این خودروساز است.»

سهام ایران‌خودرو و سایپا در بازار سرمایه به عنوان رهبران سنتی بازار شناخته می‌شوند در نتیجه روند صعودی یا نزولی این دو سهم به صورت روانی تاثیر زیادی در بازار سرمایه دارد. سال ۹۹ نیز همزمان با رالی صعودی سهام ایران‌خودرو و سایپپا، روند صعودی بورس شدت گرفت و پس از آن با ریزش این دو سهام بازار سرمایه نزولی شد. حالا بسیاری از سهام‌داران می‌ترسند تا مبادا با نزولی شدن سهام ایران‌خودرو و سایپا موج صعودی بازار سرمایه متوقف شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =