• ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳
  • کد خبر: 29609
  • readingTime: ۲ دقیقه
پدافند غيرعامل

شهرسازی متناسب با پدافند غیرعامل از جمله دسترسی، ایمنی، چند منظوره سازی فضاها، خودامدادی مکانی و اجتماعی، کاهش آسیب پذیری مکان ها و فضاها، بهبود بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

پایگاه خبری ایراسین، فرضعلی سالاری - کُنشگر برنامه ریزی و توسعه منطقه‌ای: پدافند غیرعامل از منظر شهرسازی، به توانمندی های درونی مجموعه عناصر و عواملی دلالت می کند که باعث ایستادگی، پایداری و مقاومت در برابر هر نوع آسیبی به ویژه حوادث غیر مترقبه را فراهم بیاورد. این نوع حوادث می تواند شامل سیل، زلزله، طوفان، خشکسالی و به طور خاص جنگ و آشوب های اجتماعی باشد.

داده‌های طرح جامع و تفصیلی، به ویژه کاربری اراضی شهری، مکان یابی ها و دسترسی ها نقش راهبردی در رویکرد پدافند غیرعامل و توسعه شهرها و آینده‌ نگری مدیریت بحران ها دارد.

ضرورت ایجاد فضاهای با کاربری‌های چندمنظوره و فضاهای باز و امن در آینده نگری شهری در شهرهای بحران خیز ضروری است.

رویکرد پدافندغیرعامل شهری در مدیریت، برنامه ریزی و توسعه شهرها؛ فرصت‌ها و چالش‌های فرا روی توسعه کالبدی_فضایی شهر مورد ارزیابی قرار می‌دهد و تحلیل بررسی‌های ساختار طبیعی شهرها و استقرار کاربری اراضی شهری و تراکم جمعیتی بدین گونه است که توجه به ضوابط و ملاحظات پدافند غیر عامل، الگویابی بهینه در برنامه‌ریزی کاربری اراضی شهری، حمل و نقل و ایمنی تردد، پایداری سازی امکان زیست پایدار میسر می‌سازد.

پدیده ها و رخدادهای طبیعی یکی از اصلی‌ترین مخاطراتی است که هر ساله خسارات جانی و مالی فراوانی به مناطق مختلف وارد می‌کند، باتوجه به موقعیت و نحوه قرارگیری شهرها و مناطق در نقاط آسیب پذیر، توجه به این مساله امری ضروری است. یکی از مهم‌ترین اقدامات و تدابیر به منظور افزایش ایمنی و امنیت در هنگام وقوع پدیده‌ها و حوادث، بکار گیری پدافند غیرعامل و اصول مدیریت بحران برای کاهش مخاطرات و خسارات، آمادگی مقابله، بازسازی و احیاء زندگی به بازماندگان در مناطق خطر خیز است؛ در حقیقت پدافند غیر عامل به هرنوع فعالیت در جوامع انسانی، محیط طبیعی و محیط زیستی که رویکرد حفاظت محور و غیر نظامی داشته باشد می‌توان دانست، بدین ترتیب هدف از پدافند غیر عامل در برابر مخاطرات طبیعی مانند زلزله، می‌توان به تامین نیازهای حیاتی، ایجاد امنیت، تداوم خدمات رسانی عمومی به مردم، تسهیل امور در شرایط مواجه شدن با تهدید وبحران برای کاستن آسیب های ناشی از حوادث اشاره کرد.

شهرسازی متناسب با پدافند غیرعامل از جمله دسترسی، ایمنی، چند منظوره سازی فضاها، خودامدادی مکانی و اجتماعی، کاهش آسیب پذیری مکان ها و فضاها، بهبود بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

امروزه با استفاده از برنامه های جامع مدیریت بحران و با اجرای طرح های کاربردی پدافندغیر عامل، می توان شدت میزان خسارات و آسیب های ناشی از این گونه خطرات را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داد. از مهمترین این تمهیدات به کارگیری اصول پدافند غیرعامل جهت کاهش خطرپذیری است. همچنین به کار بستن این تدابیر می تواند جهت کاهش خطرپذیری در برابر خطرات طبیعی و انسان ساز مفید واقع شود.

به طور اصولی، وقتی طراحی ها و ساخت و سازها به درستی صورت بگیرد، به صورت خودکار پدافند غیرعامل در متن امور وجود دارد. امروزه یکی از الزامات ضروری ایمن سازی محیط و فضاهای شهری, توجه به عملیاتی کردن ضوابط پدافند غیرعامل شهری به منظور کاهش آسیب پذیری و ایمن سازی شهرها می باشد. کاربری های آموزشی, یکی از کاربری های عمومی در نظام کاربری اراضی شهری است که مدیریت ایمنی و توجه به الزامات پدافندی آن, به دلیل تولید سفر بالا و تراکم جمعیتی در ساعات مشخص و گاهی دائم, بسیار حائز اهمیت است.

اصول ساخت منازل مسکونی به‌ویژه در مجموعه ها سازمانی که رویکرد پدافندی و ایمنی داشته باشد و همچنین مراکز اداری، درمانی و خدماتی دارای طبقه بندی پدافندی می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =