محدودیت کرونایی

یک روان‌درمانگر گفت: مقابله با کرونا و به ویژه مشارکت در امر واکسیناسیون برای افزایش ایمنی در برابر این بیماری با توجه به روند شیوع افزایشی مصداق توجه شهروندان به مسئولیت اجتماعی‌شان است.

حمید کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با بیان اینکه با گذشت بیش از دو سال از شیوع بیماری کرونا همچنان برخی از شهروندان نسبت به خطرات این بیماری بی تفاوت هستند، اظهار داشت: این در حالی است که این بیماری نه تنها سلامت، بلکه اقتصاد، فرهنگ و سبک زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه امروز جامعه دچار خستگی روانی، دل‌مردگی و خلق وخوی افسرده شده است، افزود: در نتیجه این مساله احساس رضایت و امیدواری کاهش یافته و بنابراین اهتمام برای حفظ و صیانت از سلامتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا کاهش می‌یابد.

احساس مسئولیت شهروندان تحریک شود

این روان درمانگر در خصوص اینکه چگونه می‌توان بر خستگی روانی جامعه غلبه و مقابله جمعی با کرونا را افزایش داد، اضافه کرد: اکنون یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا باید مورد توجه قرار بگیرد، تحریک احساس مسئولیت شهروندان است، مسئولیت اجتماعی به همکاری و مشارکت فرد فرد جامعه برای دستیابی به یک هدف مشترک و منافع جمعی تعبیر می‌شود. بنابراین به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط جامعه باید تبلیغات اجتماعی بتواند احساس مسئولیت اجتماعی را برانگیزد.

وی ادامه داد: برای نمونه باید برای شهروندان توضیح داده شود که رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا، تزریق واکسن کرونا و پذیرش و رعایت هر یک از قوانین مقابله‌ای در این زمینه در حقیقت یک مسئولیت اجتماعی و وظیفه شهروندی است.

کاظمی با بیان اینکه به عنوان مثال استفاده بهینه در مصرف آب به هنگام بحران کم‌آبی یک وظیفه اخلاقی و انسانی است و مولفه‌های مقابله با کرونا هم باید اینگونه برای مردم شرح و توضیح داده شود، تصریح کرد: باید با زبان ساده با مردم در این زمینه گفت وگو شود، هر شهروند در مقابل شهروند دیگر مسئول است، باید به وظیفه شهروندی خود عمل کند و در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی و دریافت واکسن باید خود را در مقابل گسترش بیماری مقصر بداند.

لزوم گفت‌وگو با بازماندگان قربانیان کرونا و انتشار آن

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات اثرگذار برای ترغیب جامعه و مقابله همگانی با کرونا گفت وگو و مصاحبت با بازماندگان قربانیان کرونا است، اضافه کرد: برای این امر تهیه کلیپ و ویدئوهای کوتاه از این خانواده‌ها در رسانه‌ها می‌تواند احساس مسئولیت و همچنین ضرورت و اهمیت پیروی از این مقررات را نشان دهد.

این روانشناس بالینی اضافه کرد: عباراتی همچون «اگر پدرم واکسن زده بود، الان کنار ما بود، اگر به عروسی دوستم نرفته بود امروز فرزندم را داشتم، اگر دو ماه زودتر واکسن زده بود، الان زنده بود و…» می‌تواند بر مردم اثرگذار بوده و مقابله همگانی با کرونا را تقویت کند.

وی همچنین در خصوص واکسن‌گریزی نیز اضافه کرد: مخالفان واکسن کرونا باید در رسانه‌ها به چالش کشیده شوند. مشاهده ناتوانی این جمعیت در ارائه استدلال‌های منطقی و پاسخگویی در این زمینه، مقلدان و طرفداران این گروه را از بین برده و تضعیف می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =