جنگل

افزایش میانگین دمای هوا در جهان و به ویژه کشور ایران با توجه به بافت جغرافیایی که دارد تهدیدی جدی است که محیط زیست و منابع طبیعی را تهدید می‌کند.

پایگاه خبری ایراسینمریم یاوری: تغییرات اقلیمی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای زندگی بشر بر روی کره زمین است، تغییراتی که در قالب افزایش دما، کاهش بارش‌ها و در نتیجه خشکسالی بیش از هر چیز دیگری خودنمایی کرده و مردم زیادی را در دنیا درگیر ساخته است.

در کشور ایران و به ویژه فلات مرکزی نیز افزایش دما و خشکسالی سال‌هاست که قد علم کرده و منجر به از بین رفتن پوشش گیاهی، ایجاد کانون‌های گرد و غبار، از بین رفتن حیات وحش و ... شده است و این در حالی است که راهکارهای پیش بینی شده برای مهار این پدیده مناسب با سرعت پیشروی آن نیست و هر روز شاهد خمیده شدن و در نهایت سقوط درختان، آتش گرفتن پوشش گیاهی، مرگ دسته جمعی حیات وحش نادر و خشک شدن منابع آبی هستیم و این در حالی است که هنوز برنامه مدون کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدتی برای مهار این شرایط در کشور پیش بینی نشده است.

در این شرایط باید توجه داشت که حریق، آتش زیرخاکستر طبیعت ایران است، پدیده‌ای که هر روز در گوشه و کنار کشورمان از جنگل‌های گیلان و گلستان گرفته تا بلوط‌های زاگرس و نخلستان‌های خوزستان را درگیر می‌کند و این در حالی است که حتی چاره‌ای برای ترمیم زخم‌های طبیعت بر بدن پوشش گیاهی کشور اندیشیده نشده است.

اسماعیل کهرم، کارشناس و کنشگر محیط‌ زیست که یکی از دغدغه مندان حفظ جنگل‌های کشور است، اعتقاد دارد که با شرایط فعلی وضعیت دمایی و جوی در کشور بر اساس پیش بینی ناسا تا ۵۰ سال آینده پوشش گیاهی در ایران از بین می‌رود.

سالانه ۱.۵ درصد از جنگل‌های ایران نابود میشود

او به خبرنگار ایراسین گفت: در کشور ایران ایران سالانه یک تا ۱.۵ درصد از جنگل‌ها نابود می‌شود و این تهدید بزرگی است که باید جدی گرفته شود.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به ضرورت توجه به کاشت گونه‌های متناسب با وضعیت جغرافیایی در کشور تصریح کرد: برای مثال درخت اکالیپتوس که گونه‌ای غریبه و غیرایرانی است و به هیچ‌عنوان برای جنگل‌های ما مناسب نیست و از نظر ظاهری جنگل‌ها سبز هستند اما این درختان غیربومی آفت‌های خودش را به همراه دارد.

تراژدی مرگ طبیعت با افزایش دما/گرما فضای سبز را می‌بلعد

او در خصوص فرسایش خاک نیز گفت: بزرگترین دلیل فرسایش خاک جنگل‌زدایی است، جنگل‌ها را قطع می‌کنیم، بعد خاک از پوشش گیاهی جنگل عریان می‌شود و از بین می‌رود. این پدیده‌ها به صورت متوالی یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتد.

کلهر افزود: اگر پوشش گیاهی مناسب باشد فرسایش خاک صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر علوفه‌ای که توسط باران و برف رشد می‌کند توسط چهارپایان خورده می‌شود این چهارپایان خاک را خالی از پوشش گیاهی کرده و آن را فرسایش می‌دهند. تنها راه کوتاه‌مدت برای کاهش فرسایش خاک این است که باید به خاک زمان استراحت داد تا تقویت شود.

آمار دقیقی از میزان آتش سوزی در جنگل‌ها نداریم

از سوی دیگر باید توجه داشت که در بررسی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته خبرنگار ایراسین هنوز آمار دقیقی از آتش سوزی جنگل‌ها در کشور وجود ندارد اما بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس این آمار تا سال گذشته هر سال به صورت میانگین ۱۴ هزار هکتار از اراضی جنگلی بوده است و این در حالی است که منابع طبیعی برای مقابله با این پدیده هنوز راهکار جدی ارائه نداده است.

در برابر آتش سوزی و از بین رفتن جنگل‌ها منفعل رفتار میشود

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به ایراسین گفت: ما طی سال‌های اخیر شاهد از بین رفتن جدی مناطق جنگلی هستیم و اتفاق خاصی برای مقابله با آن رخ نداده است، رسیدگی به این وضعیت، تقریباً از حالت ضرب‌الاجلی خارج شده است و ما همچنان منفعل هستیم.

او علت این رفتار را عدم ارزش گذاری درست اقتصادی برای محیط زیست دانست و ادامه داد: اصلاً نمی‌دانیم که دقیقاً چه چیز ارزشمندی را داریم از دست می‌دهیم و برایمان قابل لمس نیست، اگر بدانیم که مثلاً از دست دادن یک مترمربع از جنگل، برابر با از دست دادن چه سرمایه ارزشمندی است، قطعاً تلاش‌های بیشتری در حفاظت از این عرصه‌ها خواهیم داشت. ارزش این عرصه‌های طبیعی به ریال و سرمایه مادی خیلی بالا است؛ اما این برآوردها اصلاً صورت نگرفته است.

این نماینده مجلس می افزاید: ما ورود جدی خود را برای حل این چالش داشته ایم، بارها نیز در این زمینه تذکراتی را ارائه کرده ایم و امیدواریم در دولت سیزدهم برای این پدیده برنامه جدی در دستور کار قرار گیرد و گزارش آن نیز هر چه زودتر به مجلس ارائه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =