فرهاد انصاری

معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی گفت: جاده چالوس از جمله جاده‌های کشور است که رخداد لغزش و ریزش در آن پدیده‌ای طبیعی است و مانند سایر جاده‌های کوهستانی کشور نیاز به توجه ویژه دارد.

به گزارش ایراسین، معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی این سازمان با اشاره به رخداد زمین‌لغزش در جاده چالوس با بیان اینکه ما هنوز روی این رخداد بررسی انجام نداده‌ایم گفت: کارشناسان وزارت راه در این منطقه در حال بررسی هستند.

فرهاد انصاری افزود: جاده چالوس یک جاده کوهستانی و در منطقه‌ای واقع شده که واحدهای سنگی گوناگون، شیب‌های تند، دره‌های ژرف و بارندگی زیادی دارد، همانطور که اخیرا بارش‌های زیادی دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه وجود مجموعه‌ای از این عوامل موجب شده که جاده چالوس دستخوش لغزش و ناپایداری شود، خاطرنشان کرد: در مناطق کوهستانی مانند جاده چالوس یا جاده هراز، چنین رخدادهایی قابل انتظارند که از یک سو عوامل طبیعی و از سوی دیگرفعالیت های انسانی در آن ها نقش دارند.

انصاری نمونه‌ای از دخالت ناگزیر انسان در طبیعت را جاده‌سازی عنوان کرد و یادآور شد: هر چقدر ملاحظات فنی جاده‌ها بالاتر باشد، کمتر درگیر عوارضی چون لغزش زمین خواهد شد ضمن‌ آنکه جاده‌های ساخته شده در مناطق کوهستانی به ویژه نیاز به تعمیر و نگهداری پیوسته و بیشتری دارند.

این کارشناس زمین‌شناسی، با بیان اینکه دقت مطالعات مربوط به انتخاب مسیر و کیفیت ساخت از یک سو و اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری راه از سوی دیگر تعیین می‌کند که جاده تا چه اندازه پایدار است، خاطرنشان کرد: جاده چالوس از جمله جاده‌های کشور است که رخداد لغزش و ریزش در آن پدیده‌ای طبیعی است و مانند سایر جاده‌های کوهستانی کشور نیاز به توجه ویژه دارد.

معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: با اینکه ما هنوز بازدیدی از این منطقه نداشته‌ایم، اما بر پایه بررسی عکس‌ها و فیلم‌های ارسالی، به نظر می‌رسد بخشی از سازه راه، خاکریز و شانه خاکی آن درگیر ناپایداری و لغزش شده که عامل محرک این رخداد می‌تواند بارندگی‌های اخیر باشد که به دلیل تجمع آب در پشت دیوار محافظ کنار جاده و تزریق تدریجی این آب به خاکریز منجر به ایجاد لغزش و جابجایی در زمین شده است اما ترک‌های ایجاد شده زیاد عمیق به نظر نمی رسند.

وی با بیان اینکه این پدیده در بسیاری از کشورهای کوهستانی دیگر نیز رخ می‌دهد گفت، طبیعت با خودش در تعادل است که در مناطق کوهستانی بخشی از این تعادل از طریق فرسایش ایجاد می‌شود اما ایجاد هر تغییری توسط بشراین تعادل را بر هم زده و ممکن است به ناپایداری بیانجامد اما نکته مهم آن است که دستکاری‌های انجام شده تا چه اندازه حساب شده و به چه میزان مراقبت و رفتارسنجی در مورد سازه‌ای مانند راه انجام می‌دهیم و یا برای آن هزینه می‌کنیم.

انصاری با بیان اینکه رخداد ناپایداری‌های دامنه‌ای یا زمین‌لغزش در استان‌های کوهستانی و شمالی کشور بیشتر است، گفت: دلیل این امر توپوگرافی خشن یا پستی و بلندی‌های شدید زمین و اختلاف ارتفاع زیاد و ژرفای زیاد دره‌ها است و از این رو پدیده‌هایی چون ریزش و لغزش در این مناطق بیشتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =