دری

معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: دولت باید برای توسعه اکتشاف ورود کند؛ زیرا برخی هزینه‌ها را بخش خصوصی تقبل نمی‌کند در نتیجه دولت باید هزینه‌های اصلی را پرداخت کند و در این بین باید اکتشاف سطح‌الارضی را به تحت‌الارضی تغییر دهیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، معاون اکتشاف این سازمان با اشاره به اینکه امروز هزینه‌های معدنکاری افزایش یافته است، گفت: وقتی پروانه داری بخواهد گواهی کشف دریافت کند باید هزینه‌های زیادی را تقبل کند.

محمدباقر درّی افزود: تهیه نقشه و کارهای اکتشافی هزینه زیادی لازم دارد و درنتیجه این عوامل باعث شده که میزان گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری و اشتغال کاهش پیدا کند.
وی با بیان این‌که قیمت حفاری و آنالیز افزایش یافته، تصریح کرد: اگر بخواهیم موجب رونق معدنکاری شویم باید سعی کنیم بسیاری از مسائلی که موجب افزایش هزینه می‌شود را کاهش دهیم.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همچنین با اشاره به تاثیر نرخ دلار بر فعالیت معدنکاری گفت: با توجه به افزایش دلار، قیمت مواد معدنی هم بالا رفته است و با توجه به اینکه با افزایش نرخ دلار صادرات مواد معدنی می‌تواند مقرون به صرفه باشد اما متاسفانه در صادرات هم موفق نبوده‌ایم که این مساله به تحریم‌ها و مسائل سیاسی در کشور برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید برای توسعه اکتشاف ورود کند، ادامه داد: ازآنجاکه برخی هزینه‌ها را بخش خصوصی تقبل نمی‌کند در نتیجه دولت باید هزینه‌های اصلی را پرداخت کند و در این بین باید اکتشاف سطح‌الارضی را به تحت‌الارضی تغییر دهیم.

درّی با بیان این‌که برخی مواقع ماده معدنی پیدا می‌شود که بازار مناسبی ندارد، خاطرنشان کرد: در نتیجه تنها هزینه زیادی صرف شده که هیچ صرف اقتصادی نداردکه بر همین اساس بنابراین باز هم دولت باید ورود کرده و شرایط و بازار مناسب را پیدا کند و به این ترتیب فروش ماده معدنی به سیاست دولت بستگی دارد.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درباره این پرسش که آینده معدنکاری را به چه صورت می‌بینید، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که میان معاونت معدنی ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور صورت گرفته امیدواریم که وضعیت بهتر شود.

وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از بهره‌برداران گفت: باید دولت از مکتشفان و بهره‌برداران حمایت کند زیرا امروز سدهای مختلف از جمله محیط‌زیست به چشم می‌خورد.
درّی تصریح کرد: معدنکار کیلومترها کار می‌کند اما به سادگی سازمان‌هایی مانع فعالیت آن می‌شوند و متاسفانه امروز تعامل خوبی بین منابع طبیعی و حوزه معدن وجود ندارد که باید این روند اصلاح شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =