آیین بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس انجمن روابط عمومی ایران

پدر جامعه شناسی ارتباطات ایران گفت: روابط عمومی تولید شهد دانایی می‌کند و جامعه را به سمت تمدن هزاره سوم سوق می‌دهد بنابراین توسعه پایدار بدون روابط عمومی قابل تعریف نیست؛ این انسان‌ها هستند که فردای کشور را می‌سازند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هادی زمانی، رئیس دپارتمان ارتباطات و اطلاعات اصفهان، در آیین بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس انجمن روابط عمومی ایران که در مرکز همایش‌های سیتی‌سنتر اصفهان و با حضور بزرگان عرصه روابط عمومی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان‌های توانا بدون روابط عمومی وجود نخواهند داشت زیرا قدرت یک سازمان در وجود ساختارهای ارتباطی و روابط عمومی علمی آن است هرچند این رویکرد تنها مورد توجه تعداد اندکی از مدیران ارشد و اجرایی قرار گرفت اما روابط عمومی بخشی از یک علم اثر بخش است. در 50 سال گذشته سیاست همچون دیواری قدیمی با حرف‌های تکراری نه فقط در عرصه‌های مختلف که در سازمان‌ها به عنوان بزرگترین بازوان توسعه اجتماعی و فراتر از آن در زندگی اجتماعی بر سر ما ویران شد.

وی افزود: سازمان‌های کر و کور که زبانی برای بیان و گوش‌هایی برای شنیدن سخنان مشتریان ندارند، محکوم به ناکارآمدی‌اند. مطالعه و تحقیق تنها راه تعالی در تصمیم‌سازی است و بدون تصمیم‌سازی صحیح نیز توسعه تنها یک توهم زیبا است.

خسرو رفیعی، رئیس انجمن روابط عمومی ایران، نیز گفت: ما اولین نهاد مدنی پس از انقلاب هستیم که مجوز وزارت کشور را دریافت کردیم.

وی افزود: بزرگترین سرمایه هر سازمانی، سرمایه انسانی آن است. برای اینکه بتوانیم این سرمایه انسانی را حفظ کنیم، جایی جز روابط عمومی برای آن وجود ندارد. به علاوه باید توجه داشت که روابط عمومی مسئول تشریفات نیست بلکه تصمیم ساز در سازمان است. روابط عمومی در واقع تحقیقات اجتماعل، تعامل با مردم و افکارسنجی است.

روابط عمومی مهم‌ترین عنصر توسعه پایدار است

پروفسور باقر ساروخانی، استاد بزرگ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و پدر جامعه شناسی ارتباطات ایران، نیز در این مراسم گفت:  روابط عمومی رسالت‌های بلند و باشکوهی دارد؛ دانش و آگاهی را به اعماق جامعه می‌برد و فرصت دانستن را در اختیار همه به همه می‌دهد. در واقع روابط عمومی‌ها مهندسان اندیشه‌اند.

وی افزود: روابط عمومی تولید شهد دانایی می‌کند و جامعه را به سمت تمدن هزاره سوم سوق می‌دهد بنابراین توسعه پایدار بدون روابط عمومی قابل تعریف نیست. وظیفه روابط عمومی پردازش نیروی انسانی است. روابط عمومی مهم‌ترین عنصر توسعه پایدار است؛ این انسان‌ها هستند که فردای کشور را می‌سازند.

ساروخانی گفت: شرایط اساسی برای توسعه روابط عمومی در ایران حاد است. روابط عمومی در ایران باید مهارتی، سنجشی، توانمند و هوشمند باشد.

روابط عمومی‌ها با دام تولید محتوای بی‌کیفیت مواجه هستند

حمید شکری خانقاه، معاون برنامه‌ریزی و مطالعات افکار عمومی مرکز روابط عمومی، با اشاره به اهمیت روابط عمومی در دنیای امروز اظهار کرد: روابط عمومی با دام های مختلفی رو به رو هستند اما دامی که اکنون روابط عمومی‌ها با آن مواجه هستند، تولید محتوای بی‌کیفیت و درگیری با تکنولوژی عالی است. محتوای تکراری، طوانی و اغلب بدون استراتژی از جمله مشکلات تولید محتوا در این حوزه است. اگر ندانیم به کجا می‌رویم دیگر فرقی نمی‌کند در چه مسیری هستیم و اگر می‌دانیم به کجا می‌رویم باید نقشه راه داشته باشیم.

وی افزود: روابط عمومی سنتی و مدرن هنوز با هم هماهنگ نشده و در نتیجه هنوز مدیرانی هستند که معتقد به جوابیه دادن به رسانه ها است. اکنون همه جامعه خود یک رسانه هستند ما اکنون در نبرد روابط عمومی نیاز به ساماندهی مجدد و از همه مهم‌تر الگوی روابط عمومی ایرانی داریم.

معاون برنامه‌ریزی و مطالعات افکار عمومی مرکز روابط عمومی با بیان اینکه اکنون در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات هستیم، گفت: مدل روابط عمومی ۳ سطحی وجود دارد که اگر بخواهیم توانمند، هوشیار و قدرتمند باشیم باید این سه سطح را پیاده کنیم. یان سه سطح شامل روابط عمومی پایه، حرفه‌ای و تخصصی است و در مجموع چهار حیطه دارد؛ دانش، مهارت، نگرش و رفتار است.

شکری خانقاه گفت: روابط عمومی باید شاخص بومی سازی شده داشته باشد. شاخص روابط عمومی پایه ارتباطات میان فردی است. در این سطح فرد باید مهارت‌های ارتباطی، نگرش ارتباطی و تفکر مثبت داشته باشد. بخش پایه روابط عمومی شامل شایستگی‌های فردی، مهارت‌های حرفه‌ای و دانش و تخصصی ارتباطی است.

روابط عمومی مدیریت هوشمند ارتباطات انسانی است

وی تصریح کرد: روابط عمومی اطلاع رسانی نیست بلکه مدیریت هوشمند ارتباطات انسانی است. روابط عمومی حرفه‌ای دانش محور است و از تکنولوژی روز استفاده می‌کند. استفاده  از اینترنت سیار از اشتراک صفر در سال 92 به 76 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است. روابط عمومی مدیر نظام ارتباطی سازمان است. روابط عمومی تخصصی یعنی باید برنامه‌نویس و سناریو نویس باشید. به علاوه نباید فراموش کرد که روابط عمومی با تحقیق آغاز شده و با تحقیق پایان می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =