فولاد

گزارشی از میزان واردات و صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ و ۱۴۰۰ منتشر شد که براساس آن میزان صادرات فولاد میانی با رشد ۳۶ درصدی و کل محصولات فولادی نیز رشد ۶۹ درصدی صادرات را در نیمه نخست امسال به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بر پایه اطلاعات منتشر شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان واردات کل مقاطع طویل فولادی در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته و بیشترین میزان تغییر در واردات برای تیرآهن بوده است که با افزایش ۵۰ درصدی همراه شده و از ۶ هزار تن واردات در نیمه نخست سال گذشته، به رقم ۹ هزار تن در ۶ ماهه اول امسال رسیده است؛ دیگر مقاطع طویل فولادی همچون میلگرد و نبشی، ناودانی و ... به ترتیب شاهد تغییر ۳۱ و ۳۲ درصدی در زمینه واردات طی ۶ ماهه نخست امسال بوده‌اند.

در خصوص صادرات این دست از محصولات فولادی نیز می‌توان گفت طی ۶ ماهه نخست ۱۴۰۰ شاهد رشد ۷۱درصدی صادرات مقاطع طویل فولادی بوده ایم و در این بخش بیشترین افزایش صادرات مربوط به محصول میلگرد با ۸۰ درصد تغییر در حجم صادرات است. چراکه در ۶ ماهه سال قبل مقدار صادرات میلگرد ۶۴۲ هزار تن بوده اما این رقم در مدت مشابه امسال به یک میلیون و ۱۵۳ هزار تن رسیده است. همچنین میزان صادرات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع ۵۳ درصد افزایش یافته اما تغییری در میزان صادرات تیرآهن به ثبت نرسیده است.

با نگاهی بر اطلاعات منتشرشده، می‌بینیم که کل مقاطع تخت فولادی در حوزه واردات تغییر یک درصدی را در بازه زمانی ۶ ماهه نخست امسال داشته، به این شکل که واردات ورق گرم رشد منفی ۵۹ درصدی و در مقابل ورق سرد با رشد مثبت ۸۷ درصدی واردات را به ثبت رسانده است؛ ورق پوشش‌دار نیز با رشد ۱۳ درصدی واردات طی ۶ ماهه نخست امسال مواجه شده است(میزان واردات ورق گرم، ورق سرد و ورق پوشش‌دار به ترتیب ۶۲ هزار تن، ۱۷۶ هزار تن و ۱۲۳ هزار تن در ۶ ماهه نخست امسال بوده است).

نگاهی بر صادرات مقاطع تخت فولادی

در صادرات مقاطع تخت فولادی در نیمه نخست امسال، شاهد رشد ۶۲ درصدی بوده‌ایم، به این شکل که صادرات ورق گرم به میزان ۶۷ درصد بوده است(از ۱۴۲ هزار تن به ۲۳۷ هزار تن افزایش یافته است)، در این میان بیشترین افت صادرات نیز برای ورق سرد بوده است که ۴۴درصد کاهش یافته(از ۱۸ هزار تن به ۱۰ هزار تن رسیده است) بیشترین رشد صادراتی نیز برای ورق پوشش‌دار به میزان ۱۰۰ درصد بوده و از ۳۰ هزار تن صادرات در نیمه نخست سال قبل به ۶۰ هزار تن در نیمه نخست امسال رسیده است.

در مجموع کل محصولات فولادی در حوزه واردات رشد ۵ درصدی و در بخش صادرات رشد ۶۲ درصدی برای نیمه نخست امسال به ثبت رسیده است.

در این آمار، نیم‌نگاهی نیز بر واردات و صادرات فولاد میانی داشتیم که بر این اساس، تغییری در واردات طی نیمه نخست امسال صورت نگرفته اما در حوزه صادرات می‌بینیم که بیلت و بلوم رشد ۱۷ درصدی داشته و از یک میلیون و ۹۸۴ هزار تن به ۲ میلیون و ۳۲۵ هزار تن رسیده است؛ همچنین برای اسلب رشد ۱۰۱ درصدی صادرات مشاهده می‌شود و رقم صادراتی از ۵۸۳ هزار تن به یک میلیون و ۱۷۰ هزار تن افزایش یافته است.

در مجموع برای فولاد میانی رشد ۳۶ درصدی صادرات و عدم تغییر در میزان واردات برای ۶ ماهه نخست امسال ثبت شده است.

آهن اسفنجی نیز رشد ۲۸۷ درصدی صادرات را در نیمه نخست امسال تجربه کرده و از عدد ۱۷۴ هزار تن به ۶۷۳ هزار تن رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =