• ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
  • کد خبر: 1959
  • readingTime: ۲ دقیقه
امنیت غذایی

به گزارش ایراسین، بهار سال ۱۳۹۸ درحالی آغاز شد که باران رحمت الهی به دلیل سوء مدیریت‌های گذشته در برخی مناطق کشورمان تبدیل به بحران و ایجاد خسارت‌های مالی و جانی قابل توجهی بوده و همواره اخبار متفاوتی از میزان این خسارت‌ها بخصوص در بخش مالی به گوش می‌رسد. نکته قابل توجه در این زمینه مربوط به استان‌های درگیر این اتفاق است که اغلب آنها در بخش کشاورزی فعالیت قابل توجهی داشته و به قول معروف امنیت غذایی کشورمان به نوعی تضمین می‌کردند.
استان‌های گلستان، مازندران، لرستان، خوزستان، فارس  و برخی از سایر استان‌ها که در این دوره حادثه دیدن عمدتا در بخش‌های مختلف تولیدات باغی و زراعی یا دام و طیور سهم بالایی در تامین نیازهای داخلی و حتی صادراتی کشورمان را برعهده داشتند و اکنون به دلیل آثار سیل احتمالا حداقل یک دوره از کشت و تولید دور خواهند ماند، اتفاقی که می‌تواند امنیت غذایی کشور را در شرایط فعلی اقتصاد تحت تاثیر خود قرار دهد.
در این زمینه آمارهای متفاوتی از میزان خسارات ایجاد شده در بخش‌های مختلف کشاورزی ارایه شده که ظاهرا همگی تقریبی بوده و هنوز آمار و اطلاعاتی دقیقی از میزان این خسارت‌ها در دسترس نیست، درحالی که اگر واقعا تصمیم‌ به مدیریت بحران در این بخش از اقتصاد کشورمان داریم که اتفاقا امنیت غذایی کشورمان را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد باید هرچه سریعتر اقدام کرده و درنهایت آمارهای دقیق و قابل استنادی از سوی مسئولین امر ارایه شود.
اهمیت تعیین این آمارها در تدوین نقشه راه و برنامه برای بازسازی و بازگشت به تولید این بخش از اقتصاد کشورمان است چون همانطور که می‌دانیم موضوع کشت و کار امری یکشبه نیست و حداقل باید دوره‌ای سپری شود تا زمین‌های زارعی، باغات و دامپروری‌ها یا مزارع پرورش آبزیان دوباره به تولید مستمر و ادامه دار خود برسند.
هرچند نباید فراموش کنیم شسته شدن سطح قابل توجهی از خاک‌های حاصلخیز می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری برای بخش باغبانی و زارعت کشورمان باشد که برای برطرف شدن آن زمان زیادی لازم است و باید تدابیر مهمی اندیشیده شود و درباره زیرساخت‌های بخش دام و طیور و آبزیان هم قطعا یکساله نمی‌توان امید بازگشت به تولید بخش‌ها داشت.
پس بهترین راهکار حفظ و امنیت غذایی کشورمان بعد از این بحران طبیعی  این است که بدون هرگونه عجله و نادیده گرفتن واقعیات دراین بخش‌های مختلف کشاورزی استان‌های درگیر اطلاعات و آمار واقعی تهیه کرده و در کارگروه‌های تخصصی برای بهبود شرایط و بازگشت این واحدها به تولید برنامه‌ریزی کنیم.
در این زمینه البته مدیریت صادرات و واردات نیز می‌تواند در بخش‌ تقاضا اثرگذاری قابل توجهی داشته و به نوعی مدیریت قیمت‌ها را برعهده گیرد هرچند نباید فراموش کنیم یکی از امتیازات کشورمان موضوع ۴ فصل بودن است که می‌توانیم بر همین اساس از بین رفتن مشکلات تولیدی برخی استان‌ها را در سایر استان‌ها متناسب با الگوی کشت دقیق و قابل قبول برطرف کنیم یعنی آن استان‌هایی که آسیب ندیده‌اند با رعایت الگوی کشت مناسب و موضوع مدیریت منابع آبی می‌توانند تا حدودی کمبودهای تولیدی سایر استان‌ها را برعهده گیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =