دبیر انجمن سنگ ایران احمد شریفی

به گفته دبیر انجمن سنگ ایران، در حال حاضر دوسوم ظرفیت فرآوری سنگ تزیینی کشور خالی بوده و ازظرفیت تولید ۲۰۰ میلیون متر مربع واحدهای فرآوری تنها نزدیک به ۸۰ میلیون متر مربع تولید انجام می‌شود؛ بنابراین اگر قرار است صنعت سنگ کشور رشد کند و صادرات بخش فرآوری داشته باشیم و بِرند سنگ ایران در بازارهای منطقه و هدف لطمه نخورد، نیازمند راه اندازی هلدینگ صادراتی قوی و توجه بیشتر به بازارهای صادراتی است.

احمد شریفی در گفت‌وگو با ایراسین درخصوص وضعیت واحدهای فرآوری سنگ تزیینی در کشور اظهار کرد: در حوزه فرآوری سنگ تزیینی مشکلات سخت افزاری اندکی وجود دارد. به این صورت که در سطح کشور امکان تامین و تولید انواع اره، قله بر، خط ساب و دستگاههای مختلف فرآوری سنگ وجود دارد؛ البته درست است که ماشین آلات و دستگاه های ایرانی نسبت به دستگاه های ایتالیایی ضعیف تر هستند، اما با مدیریت درست، این دستگاه ها در واحدهای فرآوری استفاده و سنگ با کیفیت تولید و صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع با یک مدیریت مناسب، مباحث مربوط به سخت افزاری در واحدهای فرآوری موضوعی حل شده است؛ چراکه می بینیم در برخی از واحدها، دستگاه های ایتالیایی وجود دارد اما از ظرفیت آن استفاده نمی شود.

به گفته وی، در حوزه فرآوری مشکل سخت افزاری و تکنولوژی وجود ندارد بلکه مشکل اساسی در زمینه بازار عرضه محصول است.

شریفی با بیان اینکه سنگ فرآوری شده ایران در بازارهای خارجی به قیمت بسیار پایین به فروش میرسد، در ادامه افزود: در حال حاضر ظرفیت ۲۰۰ میلیون مترمربعی برای فرآوری در داخل کشور داریم و از این میزان اکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مربع تولید انجام میشود که یک سوم ظرفیت کل تولید است؛ از این میزان تولید نیز با وجود شرایط بحران اقتصادی و رکود موجود، بین ۶۰ تا ۶۵میلیون متر مربع در داخل کشور مصرف می شود و ۱۱ میلیون متر مربع هم صادر می شود؛ بنابراین دوسوم ظرفیت تولید در بخش فرآوری خالی است و این سرمایه بلاتکلیف است.

به گفته وی، تنها راه نجات برای بخش فرآوری این است که بخش صادرات رونق بگیرد تا در کنار آن مبحث ارتقای کیفی و کنترل کیفیت محصولات انجام شود.

تعیین استاندارد سنگ صادراتی از سوی مشتریان خارجی

شریفی ادامه داد: تا چند سال پیش در اصفهان، توان تولید سنگ گرانیت استاندارد برای بازار ترکیه و دیگر بازارهای صادراتی وجود نداشت و شاید بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد محصول صادرشده، برگشت می خورد، اما زمانی که متقاضی سنگ در کشورهای هدف یک استاندارد مشخص را مطرح کرد واحدهای فرآوری خود را با آن استاندارد تطبیق دادند. در واقع ارتقای کیفی در این راستا به صورت خودکار توسط واحدهای تولیدی انجام شد.

دبیر انجمن سنگ ایران تصریح کرد: اکنون یکی از معضلات در بخش فرآوری ضعف در تولید سنگ استاندارد است؛ اما زمانی که بازارهدف مشخص و استاندارد مورد نظر آن تعیین گردد، در نتیجه واحد فرآوری تولید را بر همان اساس انجام خواهد داد.

وی بزرگترین معضل در بازار فرآوری را بخش بازار و فرآوری دانست و افزود: وزارت صمت باید بحث بازار صادراتی محصولات فرآوری سنگ تزیینی توجه کند و در صدر برنامه های خود توسعه صادرات محصولات فرآوری را قرار دهد؛ اما اگر این اتفاق در دولت جدید هم مانند دیگر دولت های قبلی رخ ندهد و به آن بی توجه باشد هیچ رونقی در بخش فرآوری و صادرات نخواهیم داشت.

شریفی افزود: راه حل اساسی برای این موضوع نوشته و به وزارت صمت داده شده که اگر قرار است بخش فرآوری شکل گیرد باید در بازارهای هدف انبار و نمایشگاه های دایمی ایجاد و سنگ استاندارد با کیفیت مورد نظر وارد بازارهای هدف شود. این در حالی است که بخش عمده ای از سنگ فرآوری ایران به بازارهای عراق و سوریه ارسال و زیر ۱۰ دلار برای هرمتر مربع بفروش می رسد؛ دلیل این امر ناشی از حضور دلالان در بازار است؛ چراکه همین سنگ در بازارهای دیگر منطقه و رقیب به قیمت ۲۰ دلار بفروش می رسد.

اختصاص هزار میلیارد تومان برای تشکیل ۲ هلدینگ صادراتی در تهران و اصفهان

به عقیده شریفی، برنامه ریزی استراتژیک و  مشخص برای حضور در بازار هدف و همچنین یک سازمان برای انجام امور صادراتی در ایران وجود ندارد. برای مثال وزارت صمت می تواند به ایمیدرو که متولی بخش معدن و ایجاد زیرساختهاست، ابلاغ کند که دستور تشکیل یک شرکت قوی هلدینگ صادراتی را در صدر برنامه ها قرار دهد. البته طی سال های گذشته صحبت بر ایجاد یک هلدینگ صادراتی قوی در تهران و اصفهان بوده است که نیازمند منابع مالی است. ایمیدرو در این زمینه میتواند با اختصاص هزارمیلیارد تومان برای ایجاد هلدینگ صادرات محصولات فرآوری قوی در تهران و اصفهان این کار را انجام دهد. البته این هلدینگ ها باید توسط بخش خصوصی ایجاد و اداره شود و ایمیدرو بر اساس وظایف خود پشتوانه مالی برای آنها داشته باشد و رقم مورد نیاز را از طریق تسهیلات ارزان قیمت، یا با کمک صندوق بیمه فرآوری و یا معاونت معدنی و منابع مالی موجود تامین کند.

وی ادامه داد: در واقع اراده ای برای انجام این کار تاکنون وجود نداشته و این درحالی است که fs این برنامه نوشته شده و به شکل مکتوب به وزارتخانه ارائه شده است؛ حال اگر قرار است صنعت سنگ کشور رشد کند و صادرات بخش فرآوری داشته باشیم و برند سنگ ایران لطمه نخورد، باید هلدینگ صادراتی قوی برای این امر ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =