واکسن کرونا

کارشناس مسئول مراقبت بیماری کرونا معاونت بهداشت اصفهان گفت: تنها راه مهار بیماری کرونا تزریق اولین واکسن کرونا است که در اختیار فرد قرار می گیرد چرا که تمام واکسن های کرونا در کشور به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده است.

به گزارش ایراسین، مهدی فارسی در نشست خبری که به صورت مجازی از رسانه مرکز بهداشت استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: کارآزمایی بالینی واکسن کونژوگه محصول مشترک کوبا و ایران با استقبال خوبی از طرف مردم اصفهان همراه بوده است و تا چند روز آینده فراخوان این کارآزمایی بر روی سه هزار داوطلب به اتمام می رسد.

وی افزود: واکسن کونژوگه عوارضی نداشته است و داوطلبان به صورت تصادفی انتخاب می شوند و تزریق این واکسن در روز سه شنبه به اتمام می رسد. 

مدیر اجرائی کارآزمایی بالینی واکسن پاستور گفت: ۱۰ درصد افراد مورد مطالعه در کارآزمایی فاز سوم واکسن کونژوگه باید بیش از ۶۵ سال سن داشته باشند که به طور حتم فراخوان می شوند اما بقیه داوطلبان به صورت تصادفی گزینش خواهند شد.

وی اضافه کرد: در دنیا ۹واکسن کرونا به عرصه تولید و تزریق رسیده است که ۴ واکسن در کشور ایران درحال تزریق است. نخستین واکسن کرونا که در اصفهان تزریق شد اسپوتنیک وی روسی بود و واکسن های دیگر کرونا شامل سینوفارم چینی، کوواکسین هندی و آسترازنیکا کره ای می شود.

فارسی گفت: در حال حاضر ۴ واکسن در ایران در مرحله کارآزمایی است که واکسن های کووایران برکت، کونژوگه در اصفهان فاز سوم مطالعاتی خود را طی می کند و به زودی به تولید انبوه می رسد. واکسن سرم سازی رازی درمرحله یک ودو مطالعاتی است و هنوز به فاز سوم کارآزمایی نرسیده است.

وی گفت: تمام واکسن های تولیدی در دنیا که از شیوع بیماری های واگیردار جلوگیری کرده است سه فاز بالینی را طی می کند. مرحله نخست مطالعاتی که بر روی تعدادی از افراد کارآزمایی می شود سلامت واکسن بر روی انسان را ارزیابی می کند که پس از عبور از این مرحله در مراحل دوم و سوم اثربخشی واکسن در میزان ایمنی بخشی سنجیده می شود.

مدیر اجرائی کارآزمایی بالینی واکسن پاستور اضافه کرد: در حال حاضر با یک پاندمی بیماری مسری کرونا مواجه هستیم که در ۱۴ ماه گذشته متوجه شدیم این بیماری دارو ندارد و تنها راه مهار این بیماری پیشگیری از این بیماری است.

وی افزود: تنها راه مهار کرونا واکسیناسیون عمومی است که نیاز است ۷۵ درصد جامعه نسبت به این بیماری واکسینه شود. در این مرحله باید نخستین واکسنی که در دسترس افراد قرار می گیرد را تزریق کرد چراکه تمام واکسن های در دسترس به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده است و نباید فرصت را از دست داد.

فارسی گفت: واکسن های عرضه شده کرونا مانع از ابتلا به نوع شدید و مرگ و میر می شود بنابراین افراد به محض اینکه به واکسن دسترسی پیدا کردند نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

کارشناس مسئول مراقبت بیماری کرونا معاونت بهداشت اصفهان تصریح کرد: علیرغم اینکه از اسفندماه به تمام واکسن های کرونا دسترسی داشتم اما با توجه به اینکه می دانستم قرار است کارآزمایی فاز سوم کونژوگه در ایران انجام شود صبر کردم و در این کارآزمایی شرکت کردم و واکسن محصول مشترک کوبا و ایران را دریافت کردم.

وی افزود: با تزریق واکسن به فرد سیستم ایمنی تحریک می شود تا برعلیه ویروس آنتی بادی ساخته شود. تحریک سیستم ایمنی عارضه دارد؛ شایع ترین عارضه واکسن درد، قرمزی و تورم در ناحیه محل تزریق است و عوارض سیستماتیک نظیر سرما خوردگی هم می تواند تا شش روز پس از تزریق دیده شود  که نیاز است از یک استامینوفن ساده استفاده شود.

فارسی تصریح کرد: عوارض واکسن کرونا به سیستم ایمنی افراد مربوط می شود که در برخی این عوارض شدید و در برخی دیگر بسیار خفیف است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =