دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی

درحالی طی چند هفته اخیر قیمت خودرو در بازار آزاد خبرساز شده است که در سکوت کامل خبری حال وروز قطعه‌سازان خودرویی ناخوش است.

مازیار بیگلو در گفتگو با خبرنگار ایراسین ضمن اشاره به مشکلات تولید قطعات خودرویی اعلام کرد: کاهش تولید خودرو با توجه به شرایط اقتصادی باعث شده تا مشکلات عمده‌ای در بخش قطعه‌سازی ایجاد شده باشد.

وی در ادامه افزود: بی‌توجهی به هزینه‌های تولیدی در بخش قطعه‌سازی درکنار کاهش تقاضای خرید خودروسازان عاملی برای بروز بحران و افزایش هزینه‌های سازندگان قطعات شده که اگر به این مهم بی‌تفاوت باشیم زنجیره‌ تعطیلی کارخانه‌ها آغاز خواهد شد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی تاکید کرد: اصلاح قیمت‌ها و تصمیم‌گیری واضح درباره هزینه‌های تولید قطعات و پرداخت به موقع مطالبات واحدهای تولیدی از کارخانه‌های خودرویی اصلی‌ترین نیاز برای بقاء قطعه‌سازان الزامی است.

وی درباره مطالبات قطعه سازان از تولیدکنندگان خودرو گفت: جمع مطالبات قطعه سازان حدود 7 هزار میلیارد تومان است که به دلیل عدم توان مالی خودروساز، سررسید ها در حال افزایش است و خود این مساله تبدیل به یک معضل شده است.

این مقام صنفی تاکید کرد: البته حتی اگر مطالبات از سوی خودروسازان همین امروز پرداخت شود نیز تفاوت آنچنانی در حال و روز قطعه‌سازان ایجاد نمی‌کند؛ چون مبلغ پرداختی امروز، تنها برای خرید یک سوم کالایی که در گذشته توان خریدش را داشتیم کفایت خواهد کرد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی معتقد است اغلب تولیدی‌ها از خط قرمز اقتصادی برای یک تولید کننده مدت‌هاست که عبور کرده‌اند و ادامه این شرایط می‌تواند خط قرمز افزایش نرخ بیکاری آنهم در شرایط فعلی اقتصاد را به ارمغان خواهد آورد.

وی معتقد است شرایط بحرانی خودروسازان که بارها مسئولان درباره آن صحبت کرده‌اند چندین برابر بیشتر در بخش قطعه‌سازی ایجاد شده و اگر مشکلات این صنعت نادیده گرفته شود حجم بالایی از سرمایه‌گذاری‌ها نابود و جمع گسترده‌ای از کارگران بیکار خواهند شد.

این مقام صنفی تصریح کرد با درنظر گرفتن اینکه قطعه‌سازان خط مقدم صنعت خودرویی کشورمان هستند باید این خط مقدم را حفظ کنیم تا صنعت خودرویی کشورمان نیز به استقلال مناسبی دستیابد و کمتر به مونتاژکاری بیاندیشد.

وی درخصوص دلیل تاخیر در اعلام قیمت های جدید از سوی ستاد تنظیم بازار گفت: دلیل این امر را باید از افرادی پرسید که هنوز اقدام نکرده اند، بنده دلیل این امر را نمی دانم ولی واقعا برای ما جای تعجب است که با وجود وضوح کامل یک سری بدیهیات مثل روند افزایش قیمت مواد اولیه و نیز روند افزایش قیمت مواد اولیه خارجی که منشا ارزی دارد، هنوز قیمت خودرو و قطعه اصلاح نشده است و فقط بحث های زمان بری که باعث اطاله وقت می شود در حال انجام است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: برای ما واقعا جای شگفتی است که چرا چنین تصمیمی -که تمام بدیهیاتش وجود دارد و روشن است که باید این اتفاق افتد و در این راستا جلسات مکرر نیز برگزار شده و مدارک لازم توسط خودروسازان و قطعه سازان ارائه شده- هنوز اتخاذ نشده و گویا کسی باور ندارد که با گذشت هر روز، این صنعت چند ده میلیارد تومان در حال زیان دهی است.

بیگلو افزود: این شرایط باعث شده که تولید خودرو از نصف نیز کمتر شده و به 40 درصد ظرفیت رسیده است و متعاقبا قطعه سازان نیز همین وضعیت را دارند. به عنوان نمونه شنبه  گذشته که به اصطلاح بین التعطیلین بود در یک اتفاق بی سابقه، خودروسازان در 6 ماهه دوم سال یک بین التعطیلین را تعطیل کردند و شنبه گذشته هیچ خودروسازی حتی یک خودرو تولید نکرد.

وی تاکید کرد: واقعا نمی دانیم که انجمن خودروسازان و قطعه سازان باید کجا مراجعه کنند و چه مدارکی ارائه دهند تا بزرگوارانی که در این کشور تصمیم گیر هستند بپذیرند که این صنعت در حال ورشکستگی است.

بیگلو ضمن اشاره به تعلل در تصمیم‌گیری قیمتی درباره خودرو یا قطعات خودرویی به خبرنگار ما گفت: این وقت کشی باعث شده تا سرمایه در گردش تولیدکنندگان قطعات تخلیه شده باشد و همین روند می‌تواند تولید را زمینگیر کرده و در نهایت تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی را رقم بزند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان معتقد است مسئولان احتمالا از تبعات تعطیلی صنعت خودرویی ایران و صنایع وابسته خبری ندارند به این دلیل که در صورت تعطیل شدن این صنعت که سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی هم برای آن صورت گرفته است 400 هزار نفر بیکار به خیل بیکاران فعلی اضافه خواهد شد که تبعات اجتماعی قابل ملاحظه‌ای در کشورمان ایجاد می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =