نجفی منش

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به طرح تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرویی با رویکرد دلایل افزایش هزینه تولید گفت: نظارت و تحقیق درباره فرآیندهای تولیدی از سوی مسئولان امری قابل قبول است اما درباره صنعت خودرو ایران موضوع متفاوت است چون تعدد نهادهای دخیل در این صنعت مشکلات را دوچندان کرده و بهتر است اجازه دهیم این صنعت در ماهیت اصلی خود به فعالیت ادامه دهد.

محمدرضا نجفی منش در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: امروز صنعت خودرویی ایران درگیر مشکلات و گرفتاری‌هایی شده که فرصت آزمون و خطا را از آن گرفته است و اگر به نوعی بازهم سیگنال اشتباه در این زمینه منتشر کنیم احتمال اینکه زمین گیر شود دور از انتظار نیست.

نجفی‌منش با اشاره به نوسان‌های قیمتی در سال جاری تاکید کرد: بسیاری از مشکلات به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی ایجاد شد که مشکلات گذشته را هم بیشتر به نمایش گذاشت، از این رو بهترین راهکار این است که بیشتر از این برای این صنعت دردسر درست نکنیم و تنها با استفاده از سیاست‌های کارآمد و قابل دفاع اجازه دهیم این صنعت به مسیر اصلی و اصولی خود بازگردد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به اینکه در صنعت خودرویی ایران نزدیک به 29 نهاد و موسسه دخالت‌های مستقیم و غیر مستقیم دارند افزود: هیچ جای دنیا نیست که این همه نهاد و موسسه در صنعت خودرویی دخالت یا اثرگذاری داشته باشند، سئوال اینجاست که نمایندگان محترم در میان این همه اثرگذاری و دخالت که در صنعت خودرویی وجود دارد به دنبال چه موضوعی خواهند بود؟

وی تاکید کرد: صنعت خودروسازی ایران به دلیل سیاست‌ها و مدیریت دولتی که تا کنون در این زمینه وجود داشته مشکلات عمده‌ای را تجربه کرده و اصولا این مشکلات را به زیر مجموعه‌های خود یعنی قطعه‌سازی منتقل کرده تا جایی که اکنون بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان است و اگر این بدهی تسویه نشود قطعه‌سازی تعطیل و به دنبال آن خودرویی هم تولید نمی‌شود.

نجفی منش به خبرنگار ایراسین گفت: تنها راهکاری که امروز نمایندگان محترم مجلس باید مدنظر داشته باشند برقرار کردن مدیریت بخش خصوصی و اصولی در این صنعت است تا بخش خصوصی با توجه به تجارب و البته اصول اقتصادی بتواند در یک بازه زمانی مشخص مشکلات گذشته را برطرف کند، نه اینکه در میان یک انبار کاه به دنبال سوزن باشیم، چون مشکلات در این زمینه مشهود است و نیازی به اتلاف وقت نداریم.

وی با اشاره به دستاوردها و نتایج تحقیق و تفحص گذشته در صنعت خودروسازی اظهار کرد: این بررسی‌ها اگرچه دلایل بروز مشکلات صنعت خودرویی ایران را مشخص کرد اما سئوال اینجاست که آیا این مشکلات از بین رفتند یا اینکه روز به روز به تعداد آنها افزوده شد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره طرح‌های اخیر خودرویی در وزارت‌خانه هم گفت: اینکه بخواهیم تحول ایجاد کنیم بسیار مناسب است اما واقعیت امر اینجاست که موضوع تولید خودرو زنجیره‌ای از فعالیت‌ها و فرآیندهاست که باید همزمان، دقیق و اصولی انجام شود تا محصول نهایی با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد. این درحالی است که اصل این فرآیند در ایران کاملا برهم ریخته است.

نجفی منش معتقد است وقتی مسئولان تصمیم به سیاست‌گذاری می‌گیرند هر بخش را مجزا از دیگری می‌بینند یا اینکه هر یک از نهادهای دخیل در صنعت خودرویی ایران به صورت جزیره‌ای برای خود برنامه‌ریزی می‌کنند که نهایتا نتیجه می‌شود زمینگیر شدن کل صنعت دقیقا اتفاقی که امروز در صنعت خودرو تجربه می‌کنیم.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو بد نیست تحقیق و تحفص نمایندگان مجلس در بخش نهادها و موسسات دخیل در صنعت خودرویی ایران و البته تصمیم‌گیری آنها در این زمینه باشد تا بتوانیم بلکه یک هماهنگی مناسب بیان تمام 29 نهاد مرتبط ایجاد کنیم صنعت را به مسیر اصلی خود بازگردانیم.

به گفته نجفی منش آخرین تصمیم‌گیری اشتباهی که در صنعت خودرویی ایران تجربه کردیم موضوع قیمت‌گذاری دستوری بود، موضوعی که نه تنها زمان زیادی از نهادها و موسسات گرفته، بلکه اصولا بازار و تولید کننده را هم بلاتکلیف گذاشته و هیچ کدام نمی‌توانند در تصمیم‌گیری‌های خود ثبات داشته باشند.

وی بهترین راهکار برای کاهش هزینه‌ها را افزایش تیراژ تولید و البته تولیدهای منطقی اعلام کرد و گفت: یک اصل اقتصادی که در تمامی صنایع از جمله صنعت خودرو تعیین کننده است موضوع تیراژ تولید است چون تنها به این وسیله می‌توان قیمت تمام شده کالای نهایی را منطقی کرد درحالی که ما می‌بینیم علاوه براینکه سیاست‌هایی تیراژ تولید کارخانه‌های بزرگ خودرویی ایران را کاهش داده برخی از کارخانه‌ها تنها برای تولید 100 هزار دستگاه احداث شده‌اند که اصلا اقتصادی نیست.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: این اتفاق یعنی احداث کارخانه‌های خودروسازی با تیراژ بسیار پایین درست زمانی در ایران اتفاق افتاده که تمام دنیا به دنبال ایجاد مگا کارخانه‌ها بخصوص در بخش قطعه‌سازی رفته‌اند. به همین دلیل شاید موضوع تحقیق و تفحص در واقع به نوعی پاک کردن صورت مسئله باشد تا حل کردن مسئله اصلی.

نجفی منش درباره این نوع سیاستگذاری‌ها به خبرنگار ما گفت: ببینید مثلا چندی پیش برای تامین فولاد مورد نیاز قطعه‌سازی و همچنین خودروسازی دستورالعمل‌هایی صادر شد اما نتیجه واقعا چه شد جز اینکه نه مشکل اصلی خودروسازان برطرف شد و نه اتفاق خاصی در بازار تجربه شد؟ مگر غیر از این است که مشکلاتی هم به صنعت فولادی ایران تحمیل شد. خوب این سیاست یا مدیریت اشتباه است درحالی که بازار آزاد و رقابت سالم و شفاف در کلان صنعت و تولید ایران می‌تواند علاوه براینکه منافع خریداران را تامین می‌کند به حرکت چرخ تولید نیز کمک شایان خواهد داشت.

وی درپایان با اشاره به کاهش نرخ دلار و اثرگذاری آن در قیمت تمام شده خودرو تاکید کرد: اصولا نوسان نرخ دلار در قیمت تمام شده خودرو اثرگذاری دارد اما این اثرگذاری چه در افزایش قیمت و چه در بخش کاهش یکباره و مقطعی یا کوتاه مدت نیست بلکه کاملا در میان مدت اتفاق خواهد افتاد بنابراین حالا که دلار سیر نزولی به خود گرفته نباید از هفته بعد منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم بلکه این فرآیندی است که تازه آغاز شده و نتایج آن بعدها اگر همه شرایط ثابت بماند نمایان می‌شود.

انتها/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =