سعید صمدی

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران گفت: با توجه به سیاست‌های ضد اقتصاد جهانی دونالد ترامپ، به نفع اقتصاد جهان این است که "جوبایدن" به عنوان رییس جمهور امریکا انتخاب شود. چرا که به نوعی با انتخاب مجدد ترامپ برای 4 سال آینده، می‌تواند قدرت رقبای ایران که با ترامپ ارتباطات بسیار خوبی دارند را در منطقه خاورمیانه افزایش دهد و این امر به ضرر ایران تمام می‌شود.

سعید صمدی در ادامه با بیان این مطلب به ایراسین اظهار کرد:  یک تفاوت بزرگ بین دونالد ترامپ و جو بایدن وجود دارد؛ آنهم اینکه ترامپ یک شخصیت بین المللی نیست و بشدت به دنبال منافع امریکا بوده و به نوعی ضد اقتصاد جهانی است و تمام گام‌هایی که در 4سال اخیر برداشته دقیقا در جهت عکس اقتصاد جهانی بوده است. اگر برای 4 سال دوم نیز مجددا ترامپ به عنوان رییس جمهور امریکا انتخاب شود موادی که بازار جهانی دارند با چالش جدی قیمت مواجه خواهند شد ودلیل آن نیز کاهش یافتن رشد اقتصادی جهان ، همکاری بین المللی است.

وی ادامه داد: افزایش درگیری های امریکا با چین نیز با انتخاب دوباره ترامپ بیشتر خواهد شد، همچنین صادرات و تولید چین تحت تاثیر قرار خواهد گرفت که در مجموع این عوامل باعث می شود دنیا به سمت رکود حرکت کند.

به گفته صمدی، ترامپ از زمانی که به عنوان رییس جمهور امریکا انتخاب شد، یک سیاست انبساطی ایجاد کرد و این سیاست در جریان کرونا نیز شدیدتر شد؛ به این شکل که حدود 5هزار میلیارد دلار پول به اقتصاد کشورش تزریق کرد، اما اکنون به نظر می رسد این سیاست بیش از این نمی‌تواند دوام داشته باشد و همه پیش بینی ها بر این است که در اقتصاد جهانی دچار رکود می شویم( همان اتفاقی که در سال 2008 رخ داد).

وی افزود: حال اگر این اتفاق بیفتد شرایط برای مواد اولیه به ویژه مواد معدنی بسیار سخت و پیچیده خواهد شد. زیرا اکنون که می بینیم قیمت نفت به شد کاهش پیدا کرده  به این مفهوم است که در نهایت تمام مواد خام را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند استرس قیمتی روی آنها ایجاد کند، اما در این میان طلا در مقایسه با دیگر مواد معدنی شرایط متفاوتی دارد. زیرا نرخ برابری آن در برابر دلار است و  به نسبتی که دلار در امریکا چاپ می شود ارزش آن نیز کم می شود و به همان نسبت ارزش طلا بالا می‌رود.

صمدی با اشاره به اینکه اکنون نیز همین اتفاق در ایران رخ داده افزود: در شرایط فعلی به نسبتی که اقتصاد ما افت کرده در برابر آن قیمت طلا به صورت وحشتناکی بالا رفته و از سال 96 تا به اکنون تقریبا قیمت آن 10برابر شده است.

به گفته وی، طلا یک ابزار تجارتی و ذخیره سرمایه است و انتخاب ترامپ تاثیر منفی بر آن نخواهد داشت، اما مابقی مواد معدنی در جهان به دلیل ادامه پیداکردن سیاست ضد جهانی توسط ترامپ دچار مشکل خواهند شد. در واقع عوارض این سیاست اقتصاد جهانی را در بلند مدت دچار بحران کرده و مواد معدنی نیز با مشکل روبرو خواهند شد.

به گفته این کارشناس بخش معدن، تنها چیزی که به نفع اقتصاد دنیاست، رای آورد جو بایدن است زیرا وی دارای شخصیت بین المللی است و به دنبال همکاری با سایر کشورهاست؛ جالب اینجاست که کشورهای اروپایی نیز در نظرسنجی هایشان تمایلی برای انتخاب ترامپ نداشته اند که خود نشان دهنده سیاستهای مخرب وی طی 4ساله ریاست جمهوری اش در امریکاست.

صمدی افزود: سیاست‌های ترامپ بلند مدت بر روی کامودیتی ها فشار خواهد.

وی در پایان گفت: کشورهایی در منطقه ما یعنی خاور میانه وجود دارند که به نوعی هم رقیب ایران هستند و هم اینکه با ایران مشکل اساسی دارند و روابط بسیار خوبی نیز با دونالد ترامپ دارند؛ این درحالیست که مشکل و مسائل امریکا با ایران اساسی نیست. بنابراین اگر مجددا ترامپ انتخاب شود رقبای منطقه ای ایران قوی شده و به ضرر ما خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =