• ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
  • کد خبر: 5925
  • readingTime: ۱ دقیقه
دانش بنیان

سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت فولاد به چه میزان است و این شرکت‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند که در صنعت فولاد جای خود را باز کنند؟ وضعیت این شرکت‌ها با توجه به محدودیت‌های تحریم‌ چگونه است و آیا می‌تواند اذعان کرد که تحریم‌های فرصتی را ایجاد کرده است که استقبال از شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از پیش شود؟

حسام ادیب رئیس هیات مدیره گروه دانش‌بنیان پاترون در گفت‌وگو با ایراسین عنوان کرد: صنعت فولاد یکی از صنایع پرریسک با گردش مالی بالا به‌شمار می‌رود. از همین رو ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه می‌تواند همراه با ریسک باشد. هر چند در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که شرکت‌های دانش‌بنیان به نسبت قوی‌ای قادر شده‌اند که به صنعت فولاد راه پیدا کنند و بدون شک صنعت فولاد از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان بی‌نصیب نمانده است.

ادیب ادامه داد: اما با وجود این همچنان ارتباط بین شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت فولاد نیازمند اعتمادسازی بیشتری است. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان مورد حمایت صنعتگران فولاد قرار بگیرد، بدون شک این شرکت‌ها نیز با سرعت بیشتری مسیر خود را طی می‌کنند. موضوع آن است که شرکت‌های فولادی در خریدهای خود تفاوتی بین شرکت‌های معمولی با شرکت‌های دانش‌بنیان قائل نمی‌شوند، این در حالی است که اگر نگاه ویژه‌تری به شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشند، این شرکت‌های نیز می‌توانند توانمندی‌های خود را بیش از پیش نشان دهند.

وی با اشاره به این موضوع که وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حقیقت همان موضوع علم بهتر است یا ثروت، عنوان کرد: موضوع مهم شرکت‌های دانش‌بنیان، توان مالی این شرکت‌هاست. هرچند طی چند سال گذشته شعارهایی در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شده است، اما تفاوت بسیاری بین حرف و عمل وجود دارد. البته اگر دور از انصاف نباشد، حمایت‌های خرد و کلانی از سوی دولت در چند سال گذشته از این شرکت‌ها به عمل آمده است، اما حمایت‌های خرد مانند تخفیف‌های مالیاتی و ... بیشتر تسهیل‌کننده هستند تا گرهی از مشکلات این شرکت‌های بگشایند.

ادیب ادامه داد: حمایت‌های کلان بیشتر در قالب صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌گیرد که این صندوق نیز در قبال آن وثیقه‌های سنگین می‌خواهد، وثیقه‌هایی که از توان شرکت‌های دانش‌بنیان خارج است، این شرکت‌ها اگر چنین وثیقه‌هایی داشتند که دیگر شرکت دانش‌بنیان نمی‌شدند.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =