افزایش ۱۳.۲ درصدی فولاد خام ایران

نفت یا طلای سیاه یکی از مهمترین عواملی است که کشور را در وابستگی شدید به خود قرار داده است و این موهبت خدادادی را تبدیل به بلای سیاه تبدیل کرده است. به همین دلیل دیدگاه مسئولان کشوری و نگاه حاکمیتی همواره بر این سمت و سو است که کشور را از این اقتصادی تک‌محصولی برهاند و جایگزین‌های مناسبی را برای نفت مطرح کنند، جایگزین‌هایی که ارزآوری بالایی به همراه داشته باشند.

به گزارش ایراسین ، در میان گزینه‌های مطرح‌شده به جای نفت، بخش معدن و صنایع معدنی یکی از بهترین گزینه‌هاست.

کارشناسان معتقد هستند که حوزه معدن زمانی می‌تواند همراه با ارزآوری بالایی باشد که بتواند زنجیره ارزش‌افزوده را تا انتها تکمیل کند و از خام‌فروشی فاصله بگیرد. البته در میان صنایع معدنی، صنعت فولاد بیشتر از صنایع دیگر می‌درخشد و به دلایل مزایای فولادسازی در کشور از جمله وجود معادن سنگ آهن، گاز و نیروی انسانی، ظرفیت بیشتری نسبت به صنایع دیگر در این جایگزینی دارد.

در این باره مجتبی فردیار مدیرعامل فولادکاران کویر یزد در گفت‌وگو با ایراسین عنوان کرد: صنعت فولاد یکی از صنایعی است که می‌تواند جایگزین صنعت نفت شود، زیرا این صنعت بیش از نیم قرن است که در کشور سابقه دارد و صنعت‌کاران این حوزه به خوبی توانسته‌اند که رشد کنند. از سوی دیگر این صنعت با صادرات خوبی همراه است و در این سال‌ها ارزآوری به نسبت خوبی نیز داشته است. 

فردیار در ادامه خاطرنشان کرد: البته برای جایگزینی کردن صنایع معدنی به جای نفت به‌ویژه در صنعت فولاد باید به سمت بیشترین ایجاد ارزش‌افزوده پیش رفت.

وی با اشاره به این موضوع که بومی‌سازی در صنعت فولاد به خوبی در حال روی دادن است، خاطرنشان کرد: صنعت فولاد در دهه‌های گذشته در کشور به خوبی رشد کرده است و حتی به حدی رسیده‌ که قادر هستیم دانش آن را نیز صادر کنیم. یا حتی این صنعت به این اندازه از رشد رسیده است که می‌توانیم به کشورهای همسایه برای سرمایه‌گذاری در کشورها آنها پیشقدم شویم. از این‌رو در این صنعت در منطقه به عنوان سرآمد به‌شمار می‌رویم و می‌توانیم حتی دانش فنی را به آنها صادر کنیم.

مدیرعامل فولادکاران کویر یزد با اشاره به این موضوع که ارزآوری در صنعت فولاد باید به سمت تولیدات ویژه‌تر برود، تاکید کرد: سوددهی بیشتر در صنعت فولاد به معنای تولید محصولات خاص است. در این راستا فراتر از تولید فولادهای ساختمانی باید به سمت صنعتی شدن در صنعت فولاد حرکت کنیم. تولید ورق‌های خاص که در صنایع مختلف کاربرد دارد، می‌تواند در این رده قرار بگیرد.

انتها/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =