سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت فلزات گرانبها.طلا. سنگهای قیمتی .ساعت و ماشین الات وابسته

درحالی که از ابتدای هفته روند افزایشی قیمت طلا در بازار این فلز درخشان نظر برخی صاحبان سرمایه‌های خرد را جلب کرده که کارشناسان و فعالان این بازار معتقدند خریداران خانگی باید مراقب هیجان‌های بازار باشند.

به گزارش ایراسین، روند افزایشی قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی و به دنبال آن صعودی شدن قیمت فلز زرد رنگ در بازار وطنی باعث شده تا تقاضای جدیدی در بازار ایجاد شده و بعضا موجب افزایش مجدد قیمت‌ در این بازار شده باشد.

محمد کشتی‌آرا، رئیس اسبق اتحادیه صنف طلا و جواهر در این زمینه به خبرنگار ایراسین گفت: بطور کلی طلا به عنوان یک سرمایه ایمن برای خانواده‌های ایرانی و پشتوانه اقتصادی شناخته می‌شود و به همین دلیل اغلب خانواده‌ها به عنوان پس‌انداز مصنوعات طلا خریداری کرده و نگهداری می‌کنند.

کشتی‌آرا در ادامه افزود: این روند اگر به صورت معمول برای خانواده‌ها طبق سنت‌های گذشته انجام شود مشکلی ایجاد نمی‌کند اما با توجه به نوسان‌های اقتصادی چند سال اخیر بعضا خانواده‌ها در این زمینه هیجانی رفتار کرده و ممکن است اندک پس‌اندازی هم که در اختیار دارند از دست بدهند، چون این بازار هیجانی شده و رصد اتفاقات برای خانواده‌ها غیرممکن است.

این کارشناس بازار سکه و طلا معتقد است، اگر خانواده‌ها قصد پس‌انداز در بلند مدت را دارند خرید طلا می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما در کوتاه مدت شاید این خانواده‌ها بجای اینکه سودی برای خود متصور باشند زیان کرده و مشکلاتی را تجربه کنند که بهتر است با دید باز برای این شیوه پس انداز تصمیم‌گیری کنند.

وی به خبرنگار ما گفت: با توجه به تحولات اخیر در جهان و تحت تاثیرقرار گرفتن اقتصاد بین المللی از ویروس کرونا بازار طلا هم نظر صاحبان سرمایه را به خود جلب کرده و از این رو شاهد روند افزایشی قیمت اونس جهانی طلا هم بوده‌ایم که در کنار افزایش قیمت دلار عاملی شده در افزایش قیمت این فلز زرد رنگ در بازار ایران، به همین دلیل شاید این تصور در ذهن غیرحرفه‌ای‌ها سودهای زودهنگام را شکل داده باشد.

کشتی‌آرا تاکید کرد: قیمت طلا هرگز قابل پیش‌بینی صد درصدی نیست و حتی افراد حرفه‌ای بعضا در محاسبات خود دچار خطا شده و زیان را تجربه می‌کنند به همین دلیل بهتر است خانواده‌های ایرانی از تصمیم‌گیری‌های هیجانی چه در خرید و چه در فروش مصنوعات طلا جدا خودداری کرده و تنها براساس نیاز وارد بازار شوند.

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر اظهار کرد: تصمیم‌گیری‌های هیجانی برخی از خانواده‌ها و خریداران غیرحرفه‌ای در بازار می‌تواند زمینه سوء‌استفاده گروهی خاص را هم فراهم کند تا در راستای اهداف غیرمنطقی خود اقدام کنند – اگرچه درمیان اعضای اتحادیه‌های رسمی صنف طلا و جواهر چنین افرادی فعال نیستند – به همین دلیل قطعا خانواده‌ها بهتر است کاملا عادی و بدون توجه به برخی تحلیل‌های غیرحرفه‌ای برای خرید مصنوعات طلا و جواهر اقدام نکنند.

وی همچنین افزود: خرید مصنوعات طلایی با فاکتورهای رسمی می‌تواند فرصت سوء استفاده را از  این افراد گرفته و اطمینان خاطری برای خریداران باشد اما ارایه برخی پیشنهادها مثل عرضه طلای آب‌شده یا طلای دست دوم دقیقا نقطه‌ای است که احتمال سوء استفاده در آنها وجود دارد و اصولا غیرقانونی است.

کشتی‌آرا درباره آینده قیمت طلا در ایران نیز گفت: پیش‌بینی قیمتی به هیچ عنوان کارشناسی نیست و نباید در این زمینه وارد شد، اما آنچه مشخص و کاملا مشهود است بازار طلا نیز مانند سایر بازارها تابعی از عرضه و تقاضا است که براساس شرایط فعلی اقتصاد در سراسر جهان تقاضا برای خرید این فلز گرانبها افزایش داشته و همین موضوع باعث صعود قیمت اونس جهانی به بالاتر از 1700 دلار شده است و کاملا طبیعی است که بازار ایران نیز صعود قیمتی را تجربه کند.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =