موبایل

مدتی است اخبار اقتصادی در اغلب رسانه‌ها آلوده به کلمه کرونا و شیوع این بیماری در سراسر دهکده جهانی شده است و همه کارشناسان و فعالان بازارها درحال ارایه آمارها از اثرات این همه‌گیری هستند و راهکارهایی نیز در این بخش ارایه می‌شود.

به گزارش ایراسین؛ بازار موبایل و تجهیزات جانبی اسفندماه سال قبل درحالی به کار خود پایان داد که ویروس کرونا آینده مبهمی در این بازار ایجاد کرده بود، بسیاری از فعالان تاکید داشتند بهار سال بعد روند افزایشی ایجاد می‌شود و گروهی هم کاهش تقاضا را عاملی در کود و نزولی شدن قیمت‌ها می‌دانستند.

درهرصورت پرونده سال 98 با کاهش یکباره تقاضا و رکودی قابل توجه در سایه مقاومت قیمت‌ها به کار خود پایان داد و تا همین چند روز پیش خبری از معاملات فیزیکی و خرید و فروش تلفن همراه و تجهیزات جانبی در بازار نبود، اما نکته جالب توجه در این بازار پر از سئوال تمایل افزایشی قیمت در برخی برندها بود.

در ادامه تعطیلات بازار به واسطه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه یافت و فروردین کم رونقی دربازار موبایل گذشت و نهایتا از دومین هفته اردیبهشت‌ماه با صدور مجوزهای قانونی رفته رفته فروشندگان به بازار بازگشته و شاهد از سرگیری معاملات با ارقامی بالاتر از اسفند گذشته بودیم.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد روند افزایشی قیمت انواع گوشی تلفن همراه در بازار تهران نسبت به آخرین هفته کاری اسفند ماه به صورت میانگین حداقل 15 درصد بوده و برخی از برندها شاهد افزایش 30 درصدی بوده‌اند، این درحالی است که افزایش قیمت‌ها در بخش لوازم جانبی حتی بعضا به 50 درصد هم رسیده و این شرایط حکایت از افزایش قیمت بالایی دارد.

موجودی انبارها خالی شده

فرهاد صفایی یکی از فعالان بازار موبایل تهران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با درنظر گرفتن این موضوع که تقریبا تمامی نیازهای تلفن همراه در ایران از طریق واردات انجام می‌شود، ارتباطات تجاری و ورود این کالا تعیین کننده در قیمت فروش اقلام است و هرزمان که موجودی انبارها یا همان عرضه کاهش داشته باشد قطعا روند افزایشی قیمت را در بازار تجربه می‌کنیم.

صفایی در ادامه افزود: برهمین اساس واردکنندگان رسمی عمده و خرد بگونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که برای یک دوره کوتاه مدت موجودی انبارهای خود را در سطوح قابل قبولی نگهدارند، اما کمبود ارز و برخی تنش‌های منطقه‌ای باعث شد تا میزان واردات متناسب با نیازهای جاری بازار صورت نگیرد و همه‌گیری کرونا در چین که عمده مبداء تولید است کمبودها را دامن زد.

وی تاکید کرد: از اسفندماه هم بطور کلی مبادلات تجاری با دبی، عراق، ترکیه یا حتی افغانستان تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت و کمتر شاهد مبادله کالا بودیم که همچنان هم ادامه دارد به این ترتیب تقریبا می‌توان گفت موجودی انبارها هرچه بوده از بهمن تا فروردین ماه در بازار توزیع شده و اکنون انبارها تقریبا خالی است.

صفایی درباره احتکار نیز معتقد است با درنظر گرفتن سرعت تغییر در مدل‌های تلفن‌همراه و گردش مالی مربوطه اصولا واردکنندگان تمایلی به اینکار ندارند چون فعالیت‌ و توزیع کالا در بازار برای آنها منافع اقتصادی بالاتری ایجاد می‌کند.

به گفته این فعال بازار موبایل در تهران کمبود موجودی انبارها با درنظر گرفتن تبعات ویروس کرونا در اقتصاد کشورهای مبادی ورود موبایل به ایران عاملی است که در کنار رشد نرخ دلار احتمال افزایش قیمت حدود 20 درصدی در قیمت انواع تلفن‌همراه و تجهیزات جانبی را دور از ذهن نمی‌کند.

صفایی درباره اقلام کالای قاچاق در این بازار نیز به خبرنگار ما گفت: در بخش خود تلفن همراه تقریبا بعد از اجرای طرح رجیستری قاچاق معنا ندارد به این دلیل که انگیزه‌ای نیست اما بیشتر تخلف‌ها در مورد تجهیزات جانبی است که هنوز ساماندهی نشده است.

این فعال بازار موبایل تاکید کرد: البته همه چیز به موضوع سیاست‌های بانک مرکزی بستگی دارد چون درصورتی که هرگونه محدودیت برای تامین ارز واردکنندگان رسمی ایجاد شود قطعا منافع اقتصادی سودجویان بالا رفته شاهد افزایش حجم قاچاق می‌شویم.

همه چیز بستگی به نرخ ارز دارد

این درحالی است که ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در اولین اظهار نظر خود در سال جاری به رسانه‌ها گفت: بازار تلفن‌همراه به شدت درگیر رکود شده و خبری از افزایش نرخ کالاها نیست، چون انواع گوشی مورد نیاز مردم در بازار وجود دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۰۰ شرکت، واردکننده تلفن همراه در کشور فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: این واردکنندگان تلاش می کنند تا با تامین کالای مورد نیاز بازار تلفن همراه، قیمت این اقلام را ثابت نگاه داشته تا در حق مصرف کننده اجحافی نشود.

درستی در پاسخ به پرسش باشگاه خبرنگاران که افزایش قیمتی برای بازار تلفن همراه، پیش بینی می‌شود یا خیر؟ تاکید کرد: هم اکنون افزایش قیمت، به اندازه ای نیست که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم، اما قیمت تلفن همراه به نرخ ارز بستگی دارد چرا که بالغ بر ۹۵ درصد این کالاها، وارداتی است و با توجه به تثبیت قیمت ارز در بازار، پیش بینی می‌شود که وضعیت این بازار بهتر و کاهش قیمت را شاهد باشد.

تابستانی گرم برای بازار موبایل

بهداد خراسانی یکی از فعالان بازار تلفن همراه در خیابان جمهوری تهران درباره آینده قیمت تلفن همراه به خبرنگار ما گفت: هنوز بازار رسما فعالیت خود را آغاز نکرده و همچنان در سایه کرونا برخی کسبه شروع به کار کرده‌اند، اما افزایش قیمت بدون تردید خواهیم داشت.

خراسانی تصریح کرد: نرخ ارز افزایش یافته و بسیاری از واردکنندگان مدت‌هاست وارداتی انجام نداده‌اند بنابراین تا آغاز مجدد فعالیت این تجار و رسیدن بار به مراکز فروش قطعا کمبودی داریم که منجر به افزایش قیمت می‌شود.

وی درباره میزان افزایش قیمت معتقد است محبوبیت برندها و تقاضا تعیین کننده است اما براساس برآوردهایی که فعالان بازار انجام داده‌اند امسال تابستان گرمی در بازار موبایل خواهیم داشت.

به گفته خراسانی البته این موضوع تنها مربوط به تلفن همراه نیست و در بخش صوتی و تصویری نیز با درنظر گرفتن میزان وابستگی به واردات همین اتفاق خواهد افتاد و روند افزایشی قیمت تجربه می‌شود.

این فعالان بازار موبایل به خبرنگار ما گفت: اینکه برخی می‌گویند بازار اکنون راکد شده بیشتر مربوط به تقاضای افراد موبایل باز است، چون این گروه براساس سلیقه و گوشی‌های جدید وارد بازار می‌شند که اکنون مشکلات فعلی آنها را از بازار دور کرده ولی نباید فراموش کنیم تلفن همراه یک کالای مصرفی است و قطعا تقاضا همچنان در بازار وجود دارد فقط ممکن است نوسان مقطعی داشته باشیم.

خراسانی همچنین اظهار کرد البته بسته شدن مرزها به روی مسافران نیز مشکلات را بیشتر کرده چون میزان ورود گوشی‌های مسافری اکنون به صفر رسیده و تجار عمده هم تا رسیدن بارهایشان حداقل سه ماه زمان لازم دارند پس قطعا در آینده نزدیک باید شاهد افزایش قیمت باشیم.

وی در پایان افزود: بنابراین اگر فرودگاه‌ها باز شود که مسافران و پروازهای کارگو بتوانند از کشورهای چین و امارات به ایران پرواز کنند احتمال افزایش قیمت قابل توجه تقریبا محدود می‌شود اما درغیر این صورت باید منتظر افزایش قیمتی قابل توجه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =